دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
فرهنگ، ارتباطات و جامعه
پیش بینی تغییر رفتار باروری زنان در استان تهران بر اساس رویکرد فرهنگی با استفاده از مدلسازی عامل بنیان

نصیبه اسمعیلی؛ محمد جلال عباسی شوازی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1402

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.362341.3654

چکیده
  با توجه به کاهش باروری درسالهای اخیر و همزمانی آن با تغییرات نگرشی و فرهنگی مقاله حاضر بررسی و پیش‌بینی رفتار باروری زنان استان تهران با استفاده از مدلسازی عامل بنیان و تمرکز بر رویکرد فرهنگی در قالب سناریوهای تغییر نگرش به سقط جنین، اهمیت دینداری و تاثیر وسایل ارتباط جمعی را مورد توجه قرار می‌دهد. در ساخت مدل عامل بنیان داده‌های ...  بیشتر

برآوردی از پیامدهای روندهای دینداری در آیندۀ تبلیغ دین

احمد کوهی؛ مجتبی امیری؛ محمدمهدی ذوالفقارزاده

دوره 20، شماره 45 ، خرداد 1398، ، صفحه 235-262

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.144720.2533

چکیده
  برای تبیین شرایط تبلیغ دین در آینده، نیازمند مطالعۀ وضعیت آیندۀ آن از طریق مطالعۀ روندهای اثرگذار بر آینده‌ایم. یکی از مهمترین روندهایی که بر تبلیغ دین اثر می‌گذارند، روندهای دینداری‌اند. در این مطالعه، با به‌کارگیری روش چرخ آینده و با تشکیل جلسات ذهن‌انگیزی نخبگان، پیامدهای احتمالی متفاوت و باواسطۀ روندهای اصلی تغییر دینداری ...  بیشتر

بازدارنده‌های مصرف‌گرایی مورد مطالعه: ساکنان شهرکاشان

ابو تراب طالبی طالبی؛ محمد رمضانی

دوره 18، شماره 40 ، اسفند 1396، ، صفحه 157-182

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.94921.2231

چکیده
  مواجهۀ جامعۀ ایرانی با مدرنیته، با پیامدهایی همراه بوده و ارزش‌های متفاوتی را در ساحت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موجب شده است. گسترش این ارزش‌ها، با تغییر نگرش و به تبع آن، تغییر در کنش‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از جمله مصرف‌گرایی همراه بوده است. پرسش این است که آیا دینداری، ارزش‌ها، سنت‌ها، هویت‌ و پایگاه اقتصادی ...  بیشتر

تأثیر فراغت مجازی و بازی‌های رایانه‌ای بر هویت دینی نوجوانان

علی قنبری برزیان

دوره 18، شماره 39 ، آذر 1396، ، صفحه 97-120

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.96680.2246

چکیده
  هدف پژوهش پیش‌رو، مطالعه تأثیر محتوی، میزان و مدت زمان استفاده از فضای مجازی بر هویت دینی نوجوانان است. این پژوهش حاصل پیمایشی است که در میان 3800 نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی دختر و پسر 15تا 17سال تهران، اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد، شیراز، کرج، رشت در سال 1395 انجام شده است. اعتبار ابزار تحقیق، از نوع اعتبار صوری بوده، که اساتید خبره در ...  بیشتر

مقایسه الگوهای فراغت فردی، خانوادگی و دوستانه نوجوانان و میانسالان شهر اصفهان و بررسی نقش هویت جنسیتی، دینداری و مولفه‌های آن در این الگوها

مریم سروش؛ ایمان محمدتقی؛ یاسر رستگار؛ محسن فرودستان

دوره 18، شماره 37 ، خرداد 1396، ، صفحه 67-100

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.70657.2051

چکیده
  هدف تحقیق مقایسه الگوهای فراغتی نوجوانان (18-15 سال) و میانسالان (55-35 سال) برای نشان‌دادن تغییر الگوهای فراغتی و منطق شکل‌گیری آنها در خانواده‌های ایرانی و بررسی نقش هویت جنسیتی و دینداری در این الگوها است. تحقیق به روش پیمایشی بوده و 2615 نفر از نوجوانان و میانسالان از 15 منطقه اصفهان انتخاب شدند. فراغت ‌به‌صورت فردی، خانوادگی و دوستانه ...  بیشتر

بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر شادابی اجتماعی در حضور متغیرهای حمایت اجتماعی و دینداری

احسان رحمانی خلیلی

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 93-117

چکیده
  شادابی اجتماعی به دلیل آنکه همواره با خرسندی، خوش‌بینی و امید و اعتماد همراه است می‌تواند به منزلة کاتالیزور، نقش تسریع‏کننده‏ای در فرایند توسعه یک جامعه داشته باشد. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که؛ بنا به اهمیت و جایگاه سرمایه اجتماعی در توسعه آیا می‏توان از آن به منزلة عاملی اثرگذار بر شادابی اجتماعی سود جست؟ و تأثیر سرمایه ...  بیشتر

تأثیر دینداری بر ارزیابی مخاطبان از آگهی‏‌های بازرگانی اسلامی

عباس ناصری طاهری

دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، ، صفحه 35-50

چکیده
  اسلام مجموعه‏ای از قوانین، مقررات، ارزش‏ها و هنجارهاست که به‏صورت آیینی و نمادین بر نگرش و رفتار مصرفی مسلمانان تأثیر می‏گذارد. ازاین‎رو، میزان دینداری مسلمانان می‎تواند ارزیابی آنان را از آگهی‏های بازرگانی که حامل نمادی اسلامی است تعدیل کند. برای آزمون این تأثیر تعدیل‏کننده مثبت، پژوهشی آزمایشگاهی انجام شد تا تأثیر ...  بیشتر

رابطۀ میزان دینداری با کیفیت زندگی جوانان (مطالعه موردی جوانان شیراز)

بیژن خواجه‌نوری؛ زهرا ریاحی؛ سید ابراهیم مساوات

دوره 12، شماره 14 ، مرداد 1390، ، صفحه 127-157

چکیده
  مطالعۀ حاضر رابطۀ بین میزان دینداری و کیفیت زندگی جوانان شهر شیراز را بررسی می‌کند. در ابتدا مطالعه‌های انجام شده در این حوزه را مرور کردیم، سپس بر اساس نظریه‏ای مبتنی بر آرای بوم‏شناختی پنج فرضیه را مطرح نمودیم. برای آزمون فرضیه‏ها 550 جوان بین 15 تا 29 سال شهر شیراز را به شیوۀ نمونه‏گیری اتفاقی چندمرحله‌ای انتخاب کردیم. ...  بیشتر

مدل اندازه‌گیری دینداری جوانان

حسن کلاکی؛ مرتضی نیازخانی

دوره 11، شماره 12 ، اسفند 1389، ، صفحه 89-123

چکیده
  مدل اندازه‌گیری دینداری جوانان؛ ابتدا بر پایه‌ ابعاد پنجگانه‌ مدل گلاک و استارک شاخص‌سازی شده؛ سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به دنبال شناسایی دقیق ابعاد پنجگانه‌ فوق مورد بررسی قرار گرفته است. روابط بین ابعاد پنجگانه‌ دینداری بر پایه‌ رویکرد هیجانی روان‌شناسانی نظیر ماندلر، شاختر، آرنولد و انطباق دیدگاه‌های ...  بیشتر

شناسایی میزان دین‌داری و مقایسه آن در گروه‌های متفاوت شهروندان تهرانی

سیدمحمدصادق مهدوی؛ افسانه ادریسی؛ احسان رحمانی خلیلی

دوره 11، شماره 11 ، آبان 1389، ، صفحه 139-165

چکیده
  دین واقعیتی اجتماعی است و مناسک دینی، ناظر بر نیازهای اجتماعی ریشه‌دار انسان است. اعمال دینی حس همبستگی و اتکا به گروه و خلاصه، حس بودن در جامعه را نشان می‌دهد. دین زبان مشترک اخلاقی جامعه است. این مقاله در جستجوی پاسخ به این سوالات است که میزان دینداری شهروندان تهرانی چگونه است؟ دینداری در گروه‌های مختلف برپایه سن، جنسیت، منطقه ...  بیشتر