دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
تحلیل ساختاری فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی، فرهنگ کار مشارکتی، عملکرد شغلی و سرمایۀ اجتماعی

سید مجید بایگان؛ حسن قلاوندی؛ محمد حسنی

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، ، صفحه 299-327

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.295714.3403

چکیده
  کار و فعالیت زیربنای حیات و فرهنگ ­کار­ جمعی مکمل آن برای بقا است. ازآنجاکه انسان موجودی اجتماعی است، فرهنگ­کار درصورتی‌که در قالب گروهی و مشارکتی باشد بر عملکرد فرد تأثیرگذار خواهد بود. بر همین اساس پژوهش حاضر به بررسی رابطۀ فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و فرهنگ کار مشارکتی بر عملکرد شغلی در میان اعضای هیأت علمی ...  بیشتر

طراحی الگوی نقش سواد رسانه ای در ارتقای سرمایه اجتماعی در شهر یزد

داود پاک طینت مهدی آبادی؛ فائزه تقی پور؛ حسن درزبان رستمی

دوره 22، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 75-102

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.221787.3027

چکیده
  پژوهش پیش رو با هدف طراحی الگوی نقش سواد رسانه‌ای در ارتقای سرمایۀ اجتماعی در شهر یزد و با بهره‌گیری از روش گراندد تئوری انجام شد و از نوع کیفی و بنیادی است. داده‌ها با مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساختاریافته با 19 نفر از متخصصان استخراج شدند و برای انتخاب افراد از روش نمونـه‌گیـری نظری تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. در ادامه، مصاحبه‌ها ...  بیشتر

رابطۀ بین سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی والدین با مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول شهرضا (97-98)

زینب متقی؛ منصور حقیقتیان؛ رضا اسماعیلی

دوره 22، شماره 55 ، آبان 1400، ، صفحه 153-176

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.221322.3024

چکیده
  چکیدهمفاهیم سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی، بعد از تئوریزه شدن از سوی صاحب‌نظران، اکنون برای تحلیل و تبیین‌های مختلفی در علوم انسانی به کار می‌روند. هدف این مقاله بررسی تأثیر سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی والدین بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دورۀ متوسطه اول شهرضا (اصفهان) در سال تحصیلی 97-98 است. روش پژوهش پیمایشی بوده و با تکنیک پرسش‌نامه ...  بیشتر

تأثیر فناوری‏های جدید بر اوقات فراغت و سرمایۀ اجتماعی جوانان

امیر رستگارخالد؛ نرگس مصلحی جنابیان؛ آمنه صلاحی؛ نسرین تاج

دوره 17، شماره 33 ، خرداد 1395، ، صفحه 127-147

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.15433

چکیده
  سؤال اصلی پژوهش پیش‌رو این است که آیا تغییرات صورت گرفته در سبک‏های نوین فراغتی (مبتنی بر فناوری‏های اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید) با سرمایۀ اجتماعی جوانان رابطه‏ای دارد یا خیر؟ در این مطالعه روی انواع سبک‏های فراغتی و به ویژه سبک فراغتی شاوچینگ سیه متمرکز شده و با توجه به فناوری‏های اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید به سبک فراغتی مورد ...  بیشتر

رابطة رسانه‌های جمعی و سرمایة اجتماعی در کلان‌شهر تهران

منصور وثوقی؛ احسان رحمانی‌خلیلی

دوره 15، شماره 26 ، تیر 1393، ، صفحه 209-233

چکیده
  سرمایۀ اجتماعی، دلالت بر مجموعه روابط، شبکه‌ها، تعامل‌ها، انجمن‌ها و مؤسسه‌هایی دارد که به‌واسطۀ هنجارها و ارزش‌های مشترک شکل گرفته و موجب گرمی اجتماع انسانی شده و کنش متقابل اجتماعی را تسهیل می‌کند. برخی از صاحب‌نظران رسانه‌های جمعی، از آن به‌عنوان ابزارهای اشاعۀ «سرمایۀ اجتماعی» یاد می‌کنند. بر این اساس اهداف این ...  بیشتر

بررسی رابطۀ میان سرمایۀ اجتماعی و فرهنگ سیاسی دانشجویان مطالعۀ موردی: دانشگاه اصفهان

نجات محمدی‏فر؛ حسین مسعودنیا؛ گلمراد مرادی

دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، ، صفحه 203-234

چکیده
  تداوم مشارکت سیاسی دانشجویان یکی از مهم‏ترین مسائل برای نظام جمهوری اسلامی ایران در دهۀ چهارم حیات سیاسی خود می‌باشد. به نظر می‌رسد که یکی از عوامل تأثیرگذار بر مشارکت سیاسی دانشجویان، نوع فرهنگ سیاسی آنهاست؛ در شکل‌گیری فرهنگ سیاسی عوامل متعددی نقش دارند که سرمایۀ اجتماعی یکی از مهم‏ترین آنهاست. بنابراین، با توجه به چنین پیشینه‌ای، ...  بیشتر