حسین کرمانی؛ زهرا مجدی زاده؛ مرضیه ادهم
چکیده
توئیتر در سالهای اخیر به رسانۀ محبوب در بین کاربران خصوصاً در جریان رویدادهای سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. با توجه به تأثیرگذاری کنشگری در توئیتر بر رویدادهای سیاسی در ایران، این پژوهش به دنبال شناسایی و تحلیل این مسئله است که همگانهای شبکهای در توئیتر فارسی چگونه انتخابات ریاستجمهوری سال 1396 را بهعنوان رویدادی سیاسی ...
بیشتر
توئیتر در سالهای اخیر به رسانۀ محبوب در بین کاربران خصوصاً در جریان رویدادهای سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. با توجه به تأثیرگذاری کنشگری در توئیتر بر رویدادهای سیاسی در ایران، این پژوهش به دنبال شناسایی و تحلیل این مسئله است که همگانهای شبکهای در توئیتر فارسی چگونه انتخابات ریاستجمهوری سال 1396 را بهعنوان رویدادی سیاسی قالببندی کردهاند تا از این رهگذر چگونگی برساخت واقعیت در بین آنها مشخص شود. برای انجام پژوهش، از مفهوم همگان شبکهای و قالببندی شبکهای استفاده شده است. دادههای پژوهش (2,596,284 توئیت) در دوران انتخابات با روش گلوله برفی و با استفاده از 94 کلیدواژه و هشتگ از API توئیتر گردآوری شدند و با انتخاب 10,416 توئیت از 50 کاربر مؤثر در هر همگان شبکهای، قالبهای شبکهای شکلگرفته در توئیتر فارسی شناسایی شدند. رویکرد تحلیلی پژوهش ترکیبی از روش تحلیل محتوای مردمنگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانههای اجتماعی بود. نتایج پژوهش نشان داد که تبلیغات انتخاباتی، ویژگیهای اخلاقمداری نامزدهای انتخاباتی و حامیانشان، فساد، و مسائل مرتبط با کارآمدی یا شایستگی نامزدها قالبهای مسلط در کل شبکه بودهاند. همچنین، سه همگان اصلی در توئیتر فارسی شکل گرفته بود (همگانهای اصلاحطلبان، اصولگرایان و مهاجران). یافتههای پژوهش نشان داد که کاربران عادی در هر سه همگان نقش مؤثری در تولید این قالبها داشتهاند.
مرضیه خلقتی
چکیده
هدف این مقاله، ارزیابی شرایط و زمینههای اولویتبخشی به رسانههای اجتماعی برای گذران اوقات فراغت، نحوۀ استفادۀ فراغتی از رسانههای اجتماعی و ارزیابی تأثیرات مثبت و منفی آن از منظر کاربران بوده و از رویکرد نظریۀ زمینهای استفاده کرده است. براساس تحلیل دادههای مصاحبههای کیفی، چهار مقولۀ عمدۀ نیازهای ارتباطی، نیازهای فراغتی، ...
بیشتر
هدف این مقاله، ارزیابی شرایط و زمینههای اولویتبخشی به رسانههای اجتماعی برای گذران اوقات فراغت، نحوۀ استفادۀ فراغتی از رسانههای اجتماعی و ارزیابی تأثیرات مثبت و منفی آن از منظر کاربران بوده و از رویکرد نظریۀ زمینهای استفاده کرده است. براساس تحلیل دادههای مصاحبههای کیفی، چهار مقولۀ عمدۀ نیازهای ارتباطی، نیازهای فراغتی، نیازهای فناورانه و نیاز به تجربههای متفاوت بهعنوان شرایط زمینهساز گذران اوقات فراغت، سه مقولۀ رشد تواناییهای ارتباطی، تأثیرات روانی و تقویت منافع فردی بهعنوان تأثیرات مثبت دستهبندی شدند و تأثیرات منفی در پنج مقولۀ تأثیرات فردی، تأثیرات بر ارتباطات خانوادگی، تأثیرات بر ارتباطات اجتماعی، تأثیرات منفی بر سلامت جسمی و روانی مطرح و عوامل تداوم دهندۀ فعالیت فراغتی در رسانههای اجتماعی نیز به عوامل فناورانه و روانی دستهبندی شدند. نتایج این تحقیق، روند جایگزینی فراغت مجازی با واقعی و آمیختگی مفاهیم فراغت و کار را نزد کاربران تأئید میکند.
سعیدرضا عاملی؛ سیداحمد عسکری
چکیده
مفهوم خرید در مطالعات فرهنگی، با فراگیرشدن رسانههای اجتماعی در قالب خرید آنلاین و بازار مجازی و بهعنوان کنشی هویتبخش، دچار دگردیسی شد. این مقاله با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر تجربۀ خرید شهروندان تهرانی، این پرسش را دنبال میکند که تجربۀ خرید در فضای مجازی، چه تفاوت و شباهتی با فضای واقعی دارد؟ این پژوهش برای ...
بیشتر
مفهوم خرید در مطالعات فرهنگی، با فراگیرشدن رسانههای اجتماعی در قالب خرید آنلاین و بازار مجازی و بهعنوان کنشی هویتبخش، دچار دگردیسی شد. این مقاله با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر تجربۀ خرید شهروندان تهرانی، این پرسش را دنبال میکند که تجربۀ خرید در فضای مجازی، چه تفاوت و شباهتی با فضای واقعی دارد؟ این پژوهش برای درک تجربۀ خرید در فضای اوّل و دوم، از پارادایم دوفضاییشدنها بهره میبرد و با مطالعۀ الگوی رفتار خرید در اینستاگرام و کانالهای فروش در تلگرام با روش اتنوگرافی و نتنوگرافی، به پژوهش در این حوزۀ دوفضایی میپردازد. مشاهدۀ فضای خرید آنلاین و آفلاین، پس از گونهشناسی و تشریح عوامل تشویقکننده و تحدیدکنندۀ خرید مجازی نشان داد که اینستاگرام و تلگرام، بیشتر از اینکه بهعنوان فضاهایی برای خرید مستقیم عمل کنند، کارکرد «تبلیغ کالا در بازار واقعی» را برعهده دارند و بیشتر از اینکه در مرحلۀ اجرا موفق باشند، در مراحل آگاهی ایفای نقش میکنند. پژوهش پیشرو، به این یافته رسید که اگرچه خرید فراغتی و پرسهزنی در بازار واقعی و مجازی رواج دارد، اما برخلاف ایدۀ میشل دوسرتو و متفکرانی که از مقاومت، فراغت، لذت و پرسهزنی مخاطب دفاع میکنند، خریدار با حضور فعال در مراکز خرید شهری و عضویت در کانالهای مجازی، درگیر «چرخۀ مصرف» است؛ بهگونهای که تاکتیکهای مصرفکننده نتوانسته بهعنوان عنصری رهاییبخش در برابر استراتژی جامعۀ مصرفی بکار گرفته شود.
سیاوش صلواتیان؛ مهناز روحبخش؛ احمدرضا درفشی
چکیده
صنعت سینمای ایران میتواند از فرصت رسانههای پرمخاطب اجتماعی برای بازاریابیِ محصولات تولیدی خود بهره ببرد. در این مقاله، برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی فیلمهایی سینمایی ایرانی از طریق رسانههای اجتماعی از روش دلفی در سه راند استفاده شد. 18 نفر از خبرگان حوزههای ارتباطات، اقتصاد رسانه و بازاریابی در پنل دلفی ...
بیشتر
صنعت سینمای ایران میتواند از فرصت رسانههای پرمخاطب اجتماعی برای بازاریابیِ محصولات تولیدی خود بهره ببرد. در این مقاله، برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی فیلمهایی سینمایی ایرانی از طریق رسانههای اجتماعی از روش دلفی در سه راند استفاده شد. 18 نفر از خبرگان حوزههای ارتباطات، اقتصاد رسانه و بازاریابی در پنل دلفی عضو بودند. درنهایت عوامل فنی شامل «امنیت رسانههای اجتماعی» و «کیفیت گرافیکی رسانههای اجتماعی»، عوامل محتوایی شامل «کیفیت فیلم»، «جذابیت تیزر یا آنونس بارگذاری شده»، «پست کردن دیالوگهای جذاب»، «نظرات کسانی که فیلم را دیدهاند»، «نظرات منتقدین و اهالی سینما» و «حضور ستارگان سینما»، عوامل فرایندی شامل «انتخاب صحیح رسانه اجتماعی»، «شهرت رسانه اجتماعی»، «بازاریابی دهانبهدهان»، «تشکیل گروههای علاقهمند به فیلم»، «تعامل و ارتباط با کاربران»، «ایجاد صفحه اجتماعی در زمان ساخت فیلم»، «شناخت مخاطب»، «پخش پشتصحنه و حواشی فیلم» و «تبلیغ توسط طرفدارها» و عوامل مرتبط با مدیریت پیام شامل «انتشار اطلاعات مناسب و صحیح» مورد اجماع نظر کارشناسان واقع شد.
رضا عبداللهی؛ محسن شورگشتی؛ بابک اخوتپور
دوره 13، شماره 18 ، شهریور 1391، ، صفحه 145-172
چکیده
این مقاله به بررسی نقش رسانههای نوین در گسترش جنبش والاستریت میپردازد. این امر به دو علت است: اول اینکه جنبشهای جدید اجتماعی دیگر به رسانههای جریان اصلی که وابسته به کانونهای قدرت و ثروتاند اعتمادی ندارند و دوم اینکه رسانههای اجتماعی دارای ویژگی «اجتماعی بودن» هستند. اهداف طراحان شبکههای ...
بیشتر
این مقاله به بررسی نقش رسانههای نوین در گسترش جنبش والاستریت میپردازد. این امر به دو علت است: اول اینکه جنبشهای جدید اجتماعی دیگر به رسانههای جریان اصلی که وابسته به کانونهای قدرت و ثروتاند اعتمادی ندارند و دوم اینکه رسانههای اجتماعی دارای ویژگی «اجتماعی بودن» هستند. اهداف طراحان شبکههای اجتماعی هر چه میخواهد باشد، مردم این شبکهها را بهکار میگیرند تا اخبار و اطلاعاتی را که به سختی از رسانههای حکومتی اعلام میشود منتشر کنند، اقدامهای اعتراضی را برنامهریزی و هماهنگ نمایند و به جهان بگویند که چه رویدادی در حال وقوع است. جنبشهای اجتماعی نیاز دارند بر افکارعمومی تأثیرگذار باشند، چرا که افکارعمومی در بازتولید، حمایت و گسترش این جنبشها نقشی جدی ایفا میکنند.
جنبشهای اجتماعی برای تداوم فعالیت خود و به ثمر نشاندن حرکتهای اعتراضی نیازمند رسانههای گروهی جریان اصلی هستند، چرا که این رسانهها بخش وسیعی از مردم در طبقات مختلف را دربرمیگیرند.
تأثیر جنبش اشغال والاستریت و گسترش جامعة شبکهای را باید خط بطلانی دانست بر برخی نظریهها، مانند مارپیچ سکوت، جهالت چندجانبه، سکوت رسانهها، نظریة تقویمی رسانهها و نظریة برجستهسازی رسانهها.