آرزو حیدری؛ نسرین فقیه ملک مرزبان؛ مرتضی منادی
چکیده
داستان، بهمثابه یک مدل از جامعه، رسانهای است که قادر به بازنمایی جنبههای مختلف روانی و اجتماعی انسانها و افزایش تواناییهای اجتماعی و موجب جامعهپذیری و تغییر در ابعاد شخصیتی انسانهاست. این پژوهش، به شیوه کتابخانهای، مبتنی بر پژوهش کیفی و تحلیل محتوا، نگرش شخصیتهای داستان کوتاه «یک روایت معتبر درباره کشتن» ...
بیشتر
داستان، بهمثابه یک مدل از جامعه، رسانهای است که قادر به بازنمایی جنبههای مختلف روانی و اجتماعی انسانها و افزایش تواناییهای اجتماعی و موجب جامعهپذیری و تغییر در ابعاد شخصیتی انسانهاست. این پژوهش، به شیوه کتابخانهای، مبتنی بر پژوهش کیفی و تحلیل محتوا، نگرش شخصیتهای داستان کوتاه «یک روایت معتبر درباره کشتن» را بر اساس مطالعات روانشناسی اجتماعی «نگرش» و «کارکرد نگرش» بررسی و نگرش افراد را در روابط فردی، بینافردی و اجتماعی نسبت به رفتار انحرافی «قتل» تحلیل کرده است. مصطفی مستور در این داستان، جنبههای مختلف نگرش- مثبت و منفی- چند طیف از مردم جامعه را نسبت به قتل به تصویر کشیده و القای نگرش و ترسیم چشمانداز ایدئولوژیک کنشگران داستان، بهویژه شخصیت اول داستان، در کانون توجه متن قرار دارد. نظریه کارکردی نگرش، با رونمایی از انگیزههای درونی انسان، علت پدیداری نگرشها را تبیین و نقش نگرشها را در جهت دهی به رفتارهای اجتماعی تشریح میکند. به نظر میرسد، نگرش افراد جامعه نسبت به این پدیده غیر انسانی، مبتنی بر کارکردهای ارزش خواهانه قابل ارزیابی باشد؛ اما تحلیل متن نشان میدهد، نگرش افراد حتی نسبت به این پدیده مذموم میتواند بر اساس عوامل مختلف، در جهت کارکردهای سودجویانه تغییر جهت دهد و همچنین با وجود پایداری نسبی نگرش افراد مختلف جامعه نسبت به یک پدیده؛ کیفیت تعامل و ارتباطات بینافردی انسانها در رویارویی با رخدادها و پدیدههای اجتماعی، میتواند منجر به ناهماهنگی شناختی شده و به میزان قابل توجهی در تغییرعناصر عاطفی و شناختی نگرش و نیز شکلگیری رفتارهای پیش بینی نشده موثر باشد.
ملیحه سودبخش؛ سمیه تاجیک اسماعیلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سریال های فارسی زبان شبکه جم با سرمایه اجتماعی زنان ساکن شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی وابزار اندازه گیری پرسشنامه است. جامعه آماری مشتمل بر زنان ساکن شهر تهران(3452637 نفر) و حجم نمونه 384 نفر است. یافته ها نشان داد 21.1 درصد از پاسخگویان سرمایه اجتماعی در سطح پایین،61.2 درصد در سطح متوسط و17.7درصد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سریال های فارسی زبان شبکه جم با سرمایه اجتماعی زنان ساکن شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی وابزار اندازه گیری پرسشنامه است. جامعه آماری مشتمل بر زنان ساکن شهر تهران(3452637 نفر) و حجم نمونه 384 نفر است. یافته ها نشان داد 21.1 درصد از پاسخگویان سرمایه اجتماعی در سطح پایین،61.2 درصد در سطح متوسط و17.7درصد در سطح بالایی قرار دارد و (39.4) درصد از پاسخگویان با انگیزه سرگرمی و پیروی از الگو در تعاملات، سریال های فارسی زبان شبکه جم ماهواره را تماشا میکنند. همچنین نتایج نشان دهنده رابطه معنا دار میان تماشای سریالهای فارسی زبان شبکه جم با سرمایه اجتماعی (0.64-=r )، سرمایه ساختاری (0.64-=r)، سرمایه شناختی (0.63-=r) و سرمایه ارتباطی (0.60-=r ) زنان شهر تهران و بین انگیزه(0.44-=r) وبین نگرش به تماشای برنامه های فارسی زبان شبکه جم و سرمایه اجتماعی زنان شهر تهران (0.40-=(r است. بین وضعیت تاهل، سن، تحصیلات، انگیزه و نوع نگرش و میزان تماشای سریال فارسی زبان شبکه جم رابطه معناداری وجود دارد و زنان متاهل و با تحصیلات دیپلم بیشتر از بقیه گروه ها سریال های فارسی زبان شبکه جم را تماشا می کنند.
مسعود کوثری؛ معصوم آقازاده؛ سیدمحمدعلی سیدحسینی
چکیده
امروزه بازیهای رایانهای، به یکی از پرطرفدارترین تفریحات مردم در دنیا تبدیل شدهاند؛ تفریحی که انسانهای بیشماری را ساعتها فارغ از دنیای واقعی مجذوب خود میکند و آرزوهای دستنیافتنی هر یک از آنها را در دنیای مجازی تبدیل به واقعیت میکند. این نوع گذران اوقات فراغت، با در نظر گرفتن پیامدهای آن، قابل تأمل است. همین امر توجه ...
بیشتر
امروزه بازیهای رایانهای، به یکی از پرطرفدارترین تفریحات مردم در دنیا تبدیل شدهاند؛ تفریحی که انسانهای بیشماری را ساعتها فارغ از دنیای واقعی مجذوب خود میکند و آرزوهای دستنیافتنی هر یک از آنها را در دنیای مجازی تبدیل به واقعیت میکند. این نوع گذران اوقات فراغت، با در نظر گرفتن پیامدهای آن، قابل تأمل است. همین امر توجه پژوهشگران این حوزه را به میزان مصرف بازیها بهویژه در میان گروههای سنی کودکان و نوجوانان و نگرش آنان نسبت به بازیهای رایانهای برانگیخته است که مقاله حاضر نیز به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است. این مطالعه در بین افراد 7 تا 40 سال کشور با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انجام شده است. یافتهها، حاکی از آشنایی 6/79 درصد افراد با بازیهای رایانهای و ویدئویی و انجام این بازیها توسط 4/54 درصد آنها است. از بین ژانرهای مختلف، بازیهای ورزشی، اکشن و جنگی از بازیهای مورد علاقه بازیکنان بوده است. در مجموع نگرش 4/13 درصد از کل بازیکنان نمونه نسبت به بازیها مثبت، 8/68 درصد بینابین و 8/17 درصد نگرش منفیای نسبت به بازیهای رایانهای داشتند.
مهرداد متانی؛ رمضان حسنزاده؛ علیاکبر فرهنگی
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 129-156
چکیده
مخاطب هدف هر کوشش رسانهای است و باید نخست ترغیب و سپس قانع شود که رسانه در خصوص علاقه و نیاز او پیام میدهد، هدف اساسی مقالة حاضر مطالعة مهمترین نیازهای رسانهای مخاطبان در استفاده از شبکههای ماهواره ای فارسیزبان است. برای این منظور458 نفر از شهروندان قائمشهری که بینندة شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بودند ...
بیشتر
مخاطب هدف هر کوشش رسانهای است و باید نخست ترغیب و سپس قانع شود که رسانه در خصوص علاقه و نیاز او پیام میدهد، هدف اساسی مقالة حاضر مطالعة مهمترین نیازهای رسانهای مخاطبان در استفاده از شبکههای ماهواره ای فارسیزبان است. برای این منظور458 نفر از شهروندان قائمشهری که بینندة شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بودند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و تکنیک جمعآوری دادهها پرسشنامة محققساخته است. دادهها با استفاده از روشهای آماری ناپارامتریک مورد پردازش قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که پاسخگویان بیشتر از برنامههای ماهواره که جنبة سرگرمی و یادگیری داشته استفاده میکنند. همچنین بین انواع نیازهای مخاطبان تفاوت وجود داشته و ترتیب اهمیت این نیازها عبارتاند از: عاطفی، شناختی، اجتماعی و سیاسی، طبق یافتههای توصیفی بیشتر مخاطبان در شبها به تماشای ماهواره میپردازند و میزان مصرف ماهواره در مخاطبان با تحصیلات پایین بیشتر و با افزایش سطح تحصیلات کاهش مییابد، همچنین میزان استفاده از ماهواره در زنان بیشتر از مردان بود، بهگونهای که زنان بهطور میانگین 5/3 ساعت و مردان 5/2 ساعت در طول شبانه روز وقت صرف تماشای شبکههای ماهوارهای میکنند.