دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
تحلیل نحوۀ بازنمایی غذا در برنامه های تغذیه ای تلویزیون داخلی

غزاله حسنیان؛ سیدمحسن بنی هاشمی؛ عبدالرضا سبحانی

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، ، صفحه 149-190

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.248184.3168

چکیده
  رسانه ­ها بر فرهنگ تغذیه و آداب تغذیه اثر دارند، اما به نظر ­می ­رسد که برنامه مدون، منسجم و دارای راهبردی سازمان­ یافته برای محتوای برنامه­ های تغذی ه­ای رسانه­ ای در ایران وجود نداشته باشد. خلاء نظارت مدیریت­ یافته بر تولیدات رسانه ­ای و محتوای ارائه شده، مسأله بزرگی است که می­ تواند به فرهنگ مخاطب و در نهایت جامعه ...  بیشتر

منابعِ نشانه‌ای و هویت‌یابیِ درون‌متنی؛ برساختِ رسانه‌ایِ خود و دیگری در سریال میهن

محمدمهدی وحیدی؛ سید محمد مهدیزاده

دوره 23، شماره 58 ، تیر 1401، ، صفحه 165-200

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.237887.3122

چکیده
  یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ یک گره‌گاهِ تاریخی مهم برای ایالات متحده بود. در این روز بود که رضایتِ خاطرِ ناشی از صلحی که در میانِ بسیاری از ملت‌ها وجود داشت و با پایانِ جنگ سرد و نابودی کمونیسم آغاز شده بود، با ظهور یک دشمنِ تازه، به‌شکلی نمادین، پایان یافت. در این برهه، موضعِ گفتمانی رسانه‌های جریان اصلی ایالاتِ متحده نسبت به دیگری و شرق ...  بیشتر

رابطۀ میان میزان و نوع مصرف رسانه‌ای (رادیو و تلویزیون) با مهارت‌های زندگی شهروندان تهرانی

بدیع قربانی؛ سمیه تاجیک اسماعیلی؛ سروناز تربتی

دوره 23، شماره 58 ، تیر 1401، ، صفحه 329-364

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.271473.3283

چکیده
  پژوهش پیش‌رو با هدف بررسی و مطالعۀ رابطۀ میان میزان و نوع مصرف رسانه‌ای (رادیو و تلویزیون) با مهارت‌های زندگی شهروندان تهرانی، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری آن پرسش‌نامه است. جامعۀ آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران است که طبق آخرین سرشماری سال 1395 و بر ...  بیشتر

پژوهشی در باب تلویزیون و خشونت از منظر الگوی کارکردگرایی ساختاری

مجتبی امیری؛ شهرزاد نیری؛ سارا محمودی

دوره 18، شماره 39 ، آذر 1396، ، صفحه 39-66

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.92887.2212

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش معرفی الگوی کارکردی رسانه جمعی سیمای جمهوری اسلامی ایران جهت مدیریت خشونت آحاد جامعه است. یافته‌های این پژوهش با استفاده از روش تئوری مفهوم‌سازی بنیادی استخراج شده است. تعداد ده نفر از اعضای هیأت علمی رشته‌های مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت رسانه، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، ارتباطات و مدیرانی که حداقل دارای 10 ...  بیشتر

پیامدهای هم‌گرایی اینترنت و تلویزیون بر سیاست‌گذاری رسانه‌ای در ایران

سیدجمال‌الدین اکبرزاده جهرمی

دوره 17، شماره 34 ، شهریور 1395، ، صفحه 7-45

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.23947

چکیده
  هم‌گرایی اینترنت و تلویزیون نه تنها شیوه‌های تولید، پخش و تماشای برنامه‌های تلویزیونی، بلکه ساختار صنعت تلویزیون را دگرگون ساخته است. به تبع این دگرگونی اغلب کشورهای جهان ناگزیر به اتخاذ سیاست‎های جدید و تغییر مقررات رسانه‌ای شده‌اند. در ایران نظام سیاسی و ساختار انحصاری تلویزیون ادغام اینترنت و تلویزیون را با موقعیت خاصی روبه‌رو ...  بیشتر

بازنمایی فرشته در رسانه براساس آموزه‌های اسلامی

اسدالله غلامعلی؛ اصغر فهیمی‌فر

دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، ، صفحه 167-187

چکیده
  در همه اعصار، فرشتگان و ماهیت آنها برای انسان، جذاب و پرسش برانگیز بوده است. این جذابیت تنها به این دلیل نیست که بشر نمی‏تواند ملائک را همچون دیگر ارکان عالم مشاهده کند، بلکه دلایل دیگری را نیز در خود دارد. از مهم‌ترین این دلایل نقش فرشتگان در جهان هستی و ارتباط آنها با زندگی دنیوی و اُخروی آدمی است. بازنماییِ فرشتگان در رسانه‌های ...  بیشتر

رابطة رسانه‌های جمعی و سرمایة اجتماعی در کلان‌شهر تهران

منصور وثوقی؛ احسان رحمانی‌خلیلی

دوره 15، شماره 26 ، تیر 1393، ، صفحه 209-233

چکیده
  سرمایۀ اجتماعی، دلالت بر مجموعه روابط، شبکه‌ها، تعامل‌ها، انجمن‌ها و مؤسسه‌هایی دارد که به‌واسطۀ هنجارها و ارزش‌های مشترک شکل گرفته و موجب گرمی اجتماع انسانی شده و کنش متقابل اجتماعی را تسهیل می‌کند. برخی از صاحب‌نظران رسانه‌های جمعی، از آن به‌عنوان ابزارهای اشاعۀ «سرمایۀ اجتماعی» یاد می‌کنند. بر این اساس اهداف این ...  بیشتر

بازنمایی اقوام ایرانی در مجموعه‌های پربینندة تلویزیونی

زرین زردار- محمد فتحی‌نیا

دوره 14، شماره 24 ، اسفند 1392، ، صفحه 41-62

چکیده
  این مقاله به‌دنبال شناخت نحوة بازنمایی مازنی‌ها در مجموعة تلویزیونی پایتخت و شناسایی رمزگان‌ها و کلیشه‌های مورد استفاده در این بازنمایی است. برای دستیابی به این هدف، 16 سکانس شاخص از مجموع سریال، انتخاب‌شده و مورد تحلیل نشانه‌شناختی قرار گرفتند. یافته‌ها نشان می‌دهند، سه دسته رمزگان‌های گفتار و گویش، پوشاک و ...  بیشتر

آسیب‌های فضای مجازی بین دانش‌آموزان دختر

احمد زندوانیان؛ مریم حیدری؛ ریحانه باقری؛ فاطمه عطارزاده

دوره 14، شماره 23 ، آذر 1392، ، صفحه 195-216

چکیده
  هدف نوشتار حاضر، شناسایی آسیـب‌های فضای مجازی بیـن دانش‌آموزان دختـر مقطع متـوسطة شهر یـزد است. روش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعة آماری شامل کلیة دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطة شهر یزد است که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار شامل پرسش‌نامة «محقق ساخته» می‌باشد. برای آزمون فرضیه‌ها از تحلیل واریانس ...  بیشتر

هنجارهای عفاف و حجاب اسلامی در سیما وسینما (تحلیل تطبیقی سیاست‌ها))

ناصر باهنر؛ سید عبدالرسول علم‌الهدی

دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 55-79

چکیده
  در این مقاله با توجه به نظریه‌های هنجاری رسانه‌ها به‌عنوان چارچوب نظری رابط ارزش‌ها و رسانه‌ها به بازشناسی عفاف اسلامی در ارتباطات انسانی و به‌خصوص ارتباطات جمعی با گردآوری کتابخانه‌ای پرداخته و سپس سیاست‌های اعلامی در موضوع عفاف و حجاب در رسانة ملی و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با توجه به معیارهای ...  بیشتر

هم‌گرایی رسانه‌ای (رابطة تولید محتوای اینترنتی توسط کاربران و نحوة تماشای تلویزیون

طاهر روشندل‌اربطانی؛ احمد کوهی

دوره 13، شماره 20 ، اسفند 1391، ، صفحه 143-168

چکیده
  ورود رسانه‌های جدید رقم‌زنندة عصر جدید هم‌گرایی رسانه‌ها می‌باشد. بر اساس نظریة فرهنگ هم‌گرایی، رسانه‌های جدید رسانه‌های مشارکتی هستند و مخاطبان، تولیدگران و مشارکت‌جویان در چرخة محتوا می‌باشند. این تحول به‌نظر می‌رسد موجب تغییر فرهنگ مصرف رسانه‌ای شده ‌است. نحوة جدید استفاده از تلویزیون در فرهنگ ...  بیشتر

تلویزیون و تأثیر آن بر هویت دینی، گروهی و جنسیتی ایرانیان (مطالعۀ نظریۀ کاشت در ایران)

ناصر باهنر؛ طاهره جعفری

دوره 13، شماره 17 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 7-44

چکیده
  در این نوشتار «نظریۀ کاشت»[1] «جرج گربنر»[2] را با این مضمون که تکرار برنامه‏های تلویزیون بر ذهن مخاطبانِ پر مصرف تأثیر کاشتی می‏گذارد، درخصوص مقوله‏های دینی، گروهی و جنسیتی هویت بررسی کرده و محتوای پیام‏های ارائه‌شده از تلویزیون و نگرش مخاطبان به هویت را با بهره‏گیری از روش تحلیل‏محتوای تصویر و پیمایش، تحلیل ...  بیشتر

بررسی نگرش مخاطبان دربارۀ تأثیر پیام‏های سلامت تلویزیون

هادی خانیکی؛ حبیب راثی تهرانی

دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، ، صفحه 151-187

چکیده
  طراحی پیام‏های سلامت مقوله‏ای میان‏رشته‏ای است که از حوزۀ ارتباطات سلامت و مطالعه‏های نوین ارتباطات و آموزش بهداشت نشئت گرفته است. آنچه در این مقاله بدان پرداخته‏ایم، بررسی میزان تأثیر پیام‏های سلامت بر مخاطبان تلویزیون است. پرسش مهم مقاله این است که چگونه رسانه‏ای مانند تلویزیون از طریق تولید و پخش پیام‏ها و اطلاعات ...  بیشتر

فرهنگ‏سازی و بازنمایی نهاد خانواده در تلویزیون با توجه به سند چشم‏انداز جمهوری اسلامی ایران

حسن بشیر؛ علی اسکندری

دوره 12، شماره 14 ، مرداد 1390، ، صفحه 7-25

چکیده
  امروزه رسانه‌های جمعی به عنصری مهم تبدیل شده‏ و بر همۀ عرصه‏های زندگی اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نفوذی انکارناپذیر دارد. تلویزیون ایران که در سطحی کلان هدف خود را انسان‏سازی و ایفای نقش دانشگاهی بزرگ معرفی کرده باید در ایفای نقشی فرهنگ‏ساز به شکل جدی ورود پیدا کند. از این رو، در این مقاله ابتدا به چگونگی فرهنگ‏سازی ...  بیشتر

بررسی محتوای برنامه‌های شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای بی‌بی‌سی فارسی

محمد محمدخانی ملکوه؛ ابراهیم فتحی

دوره 12، شماره 13 ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 123-154

چکیده
  افزایش روزافزون شبکه‌های خبری ماهواره‌ای، حکایت از نقش مهم رسانه‌های جمعی در اطلاع‌رسانی دارد و در این میان، آغاز به کار تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی با پوشش جغرافیایی سه منطقه فارسی‌زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان، برخی تمایزهای جدی محتوایی و روشی را میان این رسانه نوپا و سایر تلویزیون‌های ماهواره‌ای آشکار می‌سازد. ...  بیشتر

بررسی دلایل پرمخاطب بودن سریال‌های کره‌ای در بین جوانان

نسیم مجیدی؛ زهره هوشمند

دوره 11، شماره 11 ، آبان 1389، ، صفحه 167-195

چکیده
  در بین رسانه‌ها، تلویزیون عامه پسندترین جلوة قرن بیست و یکم است. در میان انبوه برنامه‌ها و ژانرهای موجود در تلویزیون، «سریال‌ها» به عنوان یکی از ژانرهای محبوب تلویزیونی، بینندگان زیادی را به خود جلب کرده است؛ در سالهای اخیر تعداد این مخاطبان به طرز قابل توجهی رو به افزایش گذاشته است. در سطح جهانی هم در بسیاری از مواقع، ...  بیشتر

سینمای ایران در تقابل با ویدئو، تلویزیون و ماهواره

عبدالله بیچرانلو

دوره 11، شماره 9 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 9-34

چکیده
  در این مقاله،‌ ضمن بررسی ادبیات مربوط به موضوع تقابل میان رسانه‌های گوناگون،‌ با بهره‌گیری از نتایج برخی مطالعات پیمایشی سال‌های اخیر دربارة وضعیت کاربری رسانه‌ها و محصولات فرهنگی در کشور، رقابت کنونی سینما با ویدئو، تلویزیون و ماهواره نیز تحلیل شده که در این رقابت، کفة گرایش مردم ایران به سمت ویدئو، تلویزیون و ماهواره ...  بیشتر

وسائل ارتباط جمعی، نماد دهکدة جهانی

ذبیح‌اله صدفی؛ سکینه بابائی

دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1387، ، صفحه 95-132

چکیده
  این پژوهش با تکیه بر رویکرد جامعه‌‌شناختی[1] در مطالعه و بررسی پدیدة وسائل ارتباط جمعی به مثابه نماد دهکدة جهانی (درقالب سنجش گرایش جوانان به گزینشِ برنامه‌‌های کانال‌های تلویزیونی ماهواره‌‌ای دربین نمونه‌‌ای به‌‌حجم 1400 نفر به تفکیک 750 نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی زنجان (دانشکده‌‌های علوم انسانی، علوم ...  بیشتر