علیاکبر فرهنگی؛ منصوره قنبرآبادی
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 145-163
چکیده
ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب میکند از وجوه گوناگون به این ارتباطات نگاه کنیم. تراژدی باتوجه به تعریف آن که مرگ انسان آرمانی و نیک و مثبت داستان است که از بهروزی به تیرهروزی میافتد، این سؤال را در ذهن میآورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش میروند که مرگ این انسان را موجب میشوند. به دلیل اینکه در سرزمین آرمانی ایران ارتباطات ...
بیشتر
ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب میکند از وجوه گوناگون به این ارتباطات نگاه کنیم. تراژدی باتوجه به تعریف آن که مرگ انسان آرمانی و نیک و مثبت داستان است که از بهروزی به تیرهروزی میافتد، این سؤال را در ذهن میآورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش میروند که مرگ این انسان را موجب میشوند. به دلیل اینکه در سرزمین آرمانی ایران ارتباطات برمبنای خرد شکل میگیرد. پس چگونه است که تراژدیها به وقوع میپیوندند؟ در این مقاله باتوجه به نظریههای مختلف ارتباطاتی و مؤلفههای ارتباط انسانی، تراژدی سیاووش بررسی شده و به این سؤال پاسخ داده میشود که غیر از ارتباطات انسانی چه عوامل دیگری در شکلگیری تراژدی مؤثر هستند. در این مقاله محقق به این نتیجه دست مییابد که غیر از خرد، عوامل دیگری نیز در شکلدهندگی ارتباطات انسانی مؤثر است؛ عواملی که ارتباط را میتواند به سمت تعامل یا تقابل پیش ببرد و پلهپله قطعههای یک تراژدی را تکمیل کند. روش تحقیق، اسنادی و تحلیل محتوای کیفی و کمی است و جامعة آماری 1423 بیت داستان سیاووش از شاهنامة جوینی است
سیدعبدالرسول علم الهدی؛ سید حسین شرف الدین؛ محمد جواد نوروزی
دوره 15، شماره 27 ، مهر 1393، ، صفحه 7-36
چکیده
شبکه های اجتماعی سایبری شرایط جدیدی را در زندگی انسان بوجود آورده اند و از آنجایی که دین در همه ابعاد زندگی افراد جاری می شود، لازم است قواعد رفتاری و اخلاقی فعالیت در شبکه های اجتماعی از منظری دینی بازتولید شود. نظام سازی هنجاری برای رفتارها، در جامعه ایران بعد از انقلاب اسلامی که داعیه دار تمدن اسلامی و تعین رفتارهای دینی در همه سطوح ...
بیشتر
شبکه های اجتماعی سایبری شرایط جدیدی را در زندگی انسان بوجود آورده اند و از آنجایی که دین در همه ابعاد زندگی افراد جاری می شود، لازم است قواعد رفتاری و اخلاقی فعالیت در شبکه های اجتماعی از منظری دینی بازتولید شود. نظام سازی هنجاری برای رفتارها، در جامعه ایران بعد از انقلاب اسلامی که داعیه دار تمدن اسلامی و تعین رفتارهای دینی در همه سطوح زندگی مردم است، امری ضروری است. در این مقاله با تمرکز بر ارزش اسلامی عفاف، به عنوان یکی از نمودهای ارزش های اسلامی، و بازکاوی ابعاد آن در آموزه های دینی در دو بعد فقهی و اخلاقی، نظریه های ارتباطی مربوط به روابط انسانی و واسطه گری رایانه (جاذبه، مدیریت ادراک و نفوذ اجتماعی) را مورد بررسی قرار داده و سپس در سنت پژوهش کیفی با تلفیق سه روش گروه متمرکز، مصاحبه عمیق و مشاهده مشارکتی و غیرمشارکتی به کشف چگونگی ارتباط عفیفانه سایبری در شبکه های اجتماعی پرداخته شده است.
ناصر باهنر؛ سید عبدالرسول علمالهدی
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 55-79
چکیده
در این مقاله با توجه به نظریههای هنجاری رسانهها بهعنوان چارچوب نظری رابط ارزشها و رسانهها به بازشناسی عفاف اسلامی در ارتباطات انسانی و بهخصوص ارتباطات جمعی با گردآوری کتابخانهای پرداخته و سپس سیاستهای اعلامی در موضوع عفاف و حجاب در رسانة ملی و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با توجه به معیارهای ...
بیشتر
در این مقاله با توجه به نظریههای هنجاری رسانهها بهعنوان چارچوب نظری رابط ارزشها و رسانهها به بازشناسی عفاف اسلامی در ارتباطات انسانی و بهخصوص ارتباطات جمعی با گردآوری کتابخانهای پرداخته و سپس سیاستهای اعلامی در موضوع عفاف و حجاب در رسانة ملی و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با توجه به معیارهای اسلامی عفاف با روش نظریة بنیادی در حد مقولهبندی، مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج برآمده از مقولهبندی آموزة عفاف اسلامی و روش تحلیل درونی و مقایسهای سیاستها، نشان میدهد در رسانة ملی هر چند سیاستها بهطور جزئیتر به این موضوع پرداختهاند اما بهطور جامع به همة آموزههای عفاف اسلامی توجه نشده و سیاستهای سینما نیز، فاقد بسیاری از مقولههای عفاف اسلامی است. در پایان به راهبردهایی در جهت تدوین سیاستهای کارا و جامع اشاره میشود.
مریم صادقیگیوی؛ منصوره قنبرآبادی
دوره 13، شماره 19 ، آبان 1391، ، صفحه 191-209
چکیده
ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب میکند از وجوه گوناگون به این ارتباطات نگاه کنیم. تراژدی با توجه به تعریف آنکه مرگ انسان ایدهآل و نیک و مثبت داستان است که از بهروزی به تیرهروزی میافتد، این سؤال را در ذهن میآورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش میرود که مرگ این انسان را موجب میشود. از آنجایی که در سرزمین آرمانی ایران ...
بیشتر
ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب میکند از وجوه گوناگون به این ارتباطات نگاه کنیم. تراژدی با توجه به تعریف آنکه مرگ انسان ایدهآل و نیک و مثبت داستان است که از بهروزی به تیرهروزی میافتد، این سؤال را در ذهن میآورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش میرود که مرگ این انسان را موجب میشود. از آنجایی که در سرزمین آرمانی ایران ارتباطات بر مبنای خرد شکل میگیرد پس چگونه است که تراژدیها به وقوع میپیوندند.
در این مقاله با توجه به نظریههای مختلف ارتباطاتی و مولفههای ارتباط انسانی تراژدی ایرج بررسی میشود و به این سؤال پاسخ میدهد که غیر از ارتباطات انسانی چه عوامل دیگری در شکلگیری تراژدی مؤثر هستند. در این مقاله پژوهشگران به این نتیجه دست مییابند که غیر از خرد عوامل دیگری نیز در شکلدهندگی ارتباطات انسانی مؤثر است. عواملی که ارتباط را میتواند به سمت تعاملی یا تقابلی پیش ببرد و پله پله قطعههای یک تراژدی را تکمیل کند.
در این نوشتار از روش اسنادی و تحلیلمحتوای کیفی و کمی استفاده شده و جامعة آماری، 177 بیت داستان ایرج از شاهنامة جوینی است.