هژیر فتحی؛ فائزه تقی پور؛ نفیسه واعظ
چکیده
این پژوهش به دنبال شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده شبکههای اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانههای جمعی ایران در افق سال ۱۴۰۴ است. روش پژوهش از نوع آمیخته کمی و کیفی است که با استفاده از روش آیندهپژوهی انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و اکتشافی با رویکرد شناسایی عدم قطعیتها است که در این راستا با ۲۰ نفر از صاحبنظران و متخصصان ...
بیشتر
این پژوهش به دنبال شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده شبکههای اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانههای جمعی ایران در افق سال ۱۴۰۴ است. روش پژوهش از نوع آمیخته کمی و کیفی است که با استفاده از روش آیندهپژوهی انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و اکتشافی با رویکرد شناسایی عدم قطعیتها است که در این راستا با ۲۰ نفر از صاحبنظران و متخصصان حوزه رسانه، ارتباطات و شبکههای اجتماعی برخط که با روش گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته صورت گرفت. در پژوهش حاضر برای شناسایی پیشرانها از روش تشکیل پانل دلفی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد و برای کشف عوامل کلیدی نهایی مؤثر بر آینده شبکههای اجتماعی مجازی از روش مدلسازی تفسیری ـ ساختاری (ISM) بهره برده شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش مدلسازی تفسیری ساختاری، شامل پرسشنامه محقق ساخته حاوی جدول ماتریس تاثیرات متقابل است و دادههای آن نیز توسط نرم افزار «میک مک» تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد ۲۷ پیشران بر آیند شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر دارند که در چهار عامل کلی اجتماعی ـ فرهنگی، حقوقی ـ سیاسی، اقتصادی و فناوری قابل طبقهبندی است. طبق یافتههای پژوهش، فناورپایه شدن امور، بومیان دیجیتال، مالکیت رسانهای و قدرت رسانههای سنتی بزرگ مقیاس، چهار عامل کلیدی نهایی موثر بر آینده شبکههای اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانههای جمعی ایران در افق ۱۴۰۴ هستند.
فاطمه راه پیمافرد؛ افسانه مظفری؛ داود نعمتی انارکی
چکیده
هدف این پژوهش تبیین عوامل مؤثر اجتماعی بر مشارکت کاربران ایرانی در اینستاگرام است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر طرح آمیخته از نوع متوالی ـ اکتشافی است. رویکرد پژوهش در بخش کیفی از نوع اکتشافی است و در بخش کمّی توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونۀ موردمطالعۀ بخش کیفی از میان متخصصان علوم ارتباطات و جامعهشناسی که کاربر اینستاگرام ...
بیشتر
هدف این پژوهش تبیین عوامل مؤثر اجتماعی بر مشارکت کاربران ایرانی در اینستاگرام است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر طرح آمیخته از نوع متوالی ـ اکتشافی است. رویکرد پژوهش در بخش کیفی از نوع اکتشافی است و در بخش کمّی توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونۀ موردمطالعۀ بخش کیفی از میان متخصصان علوم ارتباطات و جامعهشناسی که کاربر اینستاگرام بودند با روش غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدهاند. جامعۀ آماری بخش کمّی کاربران اینستاگرام شهر کرج در سال 1399 هستند. آیپی کاربرانی که کاربری آنها با توجه به موقعیت مکانیشان در اینستاگرام مؤید سکونتشان در شهر کرج بود با کمک شرکت ارائۀ خدمات تبلیغاتی در اینستاگرام شناسایی شدند و با روش احتمالی و نمونهگیری تصادفی ساده با بهکارگیری فرمول کوکران 384 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری و تکنیک تحلیل دادهها در مرحلۀ کیفی مصاحبۀ نیمساختاریافته و تکنیک تحلیل مضمون و در بخش کمّی پرسشنامۀ محققساخته و مدلیابی معادلات ساختاری از طریق نرمافزار لیزرل است. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای سیاسی، فردی، نظام رسانهای، ویژگیهای فرهنگی و ویژگیهای اینستاگرام تأثیر مثبت، مستقیم و معناداری بر مشارکت دارند. بیشترین تأثیر را نظام رسانهای کشور و کمترین تأثیر را ویژگیهای سیاسی دارد و متغیر ویژگیهای محتوا بر مشارکت تأثیر معناداری نداشته است.
زهرا دستغیب شیرازی؛ سیدمحمد دادگران؛ نسیم مجیدی؛ ندا سلیمانی
چکیده
پژوهش کیفی ـ کمّی (آمیخته) پیش رو بهمنظور تحلیل نگرش صاحبنظران علوم ارتباطات اجتماعی دربارۀ عوامل مؤثر بر بیموبایلهراسی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. ابتدا، با رویکرد کیفی و روش تحلیل دادهبنیان، ویژگیها و مؤلفهها را استخراج کردیم. بر این اساس، با 22 نفر از استادان و نخبگان دارای سابقۀ تدریس و پژوهش در ...
بیشتر
پژوهش کیفی ـ کمّی (آمیخته) پیش رو بهمنظور تحلیل نگرش صاحبنظران علوم ارتباطات اجتماعی دربارۀ عوامل مؤثر بر بیموبایلهراسی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. ابتدا، با رویکرد کیفی و روش تحلیل دادهبنیان، ویژگیها و مؤلفهها را استخراج کردیم. بر این اساس، با 22 نفر از استادان و نخبگان دارای سابقۀ تدریس و پژوهش در حوزۀ رسانه، علوم ارتباطات اجتماعی و جامعهشناسی ارتباطات مصاحبۀ عمیق انجام شد. تحلیل دادهبنیان دادههای بخش کیفی به استخراج 72 مفهوم، 6 مقولۀ اصلی و 19 مقولۀ فرعی منجر شد که بیشترین تأکید بر چهار مؤلفۀ اصلی (عوامل فردی و خانوادگی؛ عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی؛ عوامل مداخلهگر و نقش رسانهها) در بروز پدیدۀ بیموبایلهراسی بود. در مرحلۀ دوم، برای سنجش یافتههای بخش کیفی (چهار عامل بروز پدیدۀ بیموبایلهراسی)، از رویکرد کمّی و روش پیمایش استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کمّی پرسشنامۀ استاندارد، محققساخته و موردتأیید خبرگان با 40 سؤال بود که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. واحد تحلیل در بخش کمّی دانشجویان هستند. پس از آزمون فرضیات، وجود رابطۀ میان عوامل عدم خودآگاهی و اضطراب، عدم اعتماد به نفس، خودنمایی، سواد رسانهای، وابستگی به تلفن همراه هوشمند و فضای مجازی، کتابخوانی، مهارت و خودکنترلی با بروز پدیدۀ بیموبایلهراسی تأیید شد.
امیدعلی مسعودی؛ غلامحسین اسلامیفرد
چکیده
موضوع پژوهش پیشرو ارائۀ الگوی نقش شبکههای اجتماعی در چرخۀ اطلاعرسانی خبرگزاریها با تأکید بر خبرگزاری ایرنا و فرانس پرس است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمقی و با روش دلفی انجام شده است. جامعۀ پژوهش این مقاله متخصصان حوزۀ خبرگزاریها و استادان روزنامهنگاری بودند که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری گلوله ...
بیشتر
موضوع پژوهش پیشرو ارائۀ الگوی نقش شبکههای اجتماعی در چرخۀ اطلاعرسانی خبرگزاریها با تأکید بر خبرگزاری ایرنا و فرانس پرس است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمقی و با روش دلفی انجام شده است. جامعۀ پژوهش این مقاله متخصصان حوزۀ خبرگزاریها و استادان روزنامهنگاری بودند که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 18 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از مصاحبهها از روش کدگذاری استفاده شد. نتایج بهدستآمده از مصاحبهها نشان داد که شبکههای اجتماعی بیشتر ابزاری در خدمت خبرگزاریها هستند و خبرگزاریها به تناسب محتوا یا موضوع خبر از بستههای مختلف خبری در شبکههای اجتماعی بهره میبرند؛ بستههایی که از قالبهای رسمی خبر فاصله دارند. همچنین براساس نتایج، خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی همپوشانی رسانهای دارند. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت خبرگزاریها باید به ارزشهای خبری در شبکههای اجتماعی و نگارش خبر برای شبکههای اجتماعی توجه کنند تا از تحولات عرصۀ روزنامهنگاری عقب نمانند.
صدیقه میرجانی؛ فریبا نظری
چکیده
هدف پژوهش پیشرو تعیین نقش فرایندهای نفوذ اجتماعی در استفادۀ فراگیر از شبکههای اجتماعی است. روش پژوهش توصیفیـپیمایشی با رویکرد علّی و جامعۀ پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است که 379 نفرشان به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ آیفینیدو (2016) است که شامل ابعاد استفاده از شبکههای اجتماعی، استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش پیشرو تعیین نقش فرایندهای نفوذ اجتماعی در استفادۀ فراگیر از شبکههای اجتماعی است. روش پژوهش توصیفیـپیمایشی با رویکرد علّی و جامعۀ پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است که 379 نفرشان به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ آیفینیدو (2016) است که شامل ابعاد استفاده از شبکههای اجتماعی، استفاده و لذت، نفوذ اجتماعی و قصد رفتاری است. دادهها در نرمافزار spss نسخۀ 23 و ایموس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها نشان داد که متغیرهای استفاده و لذت و نفوذ اجتماعی بر قصد رفتاری استفادۀ فراگیر از شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار داشته و قصد رفتاری در رابطۀ بین استفاده و لذت و نیز نفوذ اجتماعی با استفادۀ فراگیر دانشجویان از شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد. ابعاد نظریۀ استفاده و لذت شامل ارزش سودمند، ارزش خودشناسی، ارزش سرگرمی، حفظ روابط فردی و ارتقای اجتماعی و نیز فرایندهای نفوذ اجتماعی شامل انطباق و شناسایی بر قصد رفتاری دانشجویان در استفاده از شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد؛ ولی تأثیر متغیر درونیسازی، که از فرایندهای نفوذ اجتماعی است، بر قصد رفتاری تأیید نشد.
آرزو غفوری؛ کیوان صالحی
چکیده
فضای مجازی، با تشکیل مرزهایی نوین در ارتباطات اجتماعی، زمینهشکلگیری فرصتها و تهدیدهایی را برای انسان ایجاد کرده است. پژوهش پیشرو تلاش دارد تجربۀ زیستۀ بزرگسالان از فرصتها و تهدیدهای ناشی از فعالیت در فضای مجازی را شناسایی کند. بدینمنظور با استفاده از راهبرد نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی، تعداد 22 مصاحبه ایمیلی با سؤالهای ...
بیشتر
فضای مجازی، با تشکیل مرزهایی نوین در ارتباطات اجتماعی، زمینهشکلگیری فرصتها و تهدیدهایی را برای انسان ایجاد کرده است. پژوهش پیشرو تلاش دارد تجربۀ زیستۀ بزرگسالان از فرصتها و تهدیدهای ناشی از فعالیت در فضای مجازی را شناسایی کند. بدینمنظور با استفاده از راهبرد نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی، تعداد 22 مصاحبه ایمیلی با سؤالهای باز انجام شد. بزرگسالان در چهار خوشۀ مجزا به سؤالها پاسخ دادند. برای دقت در تحلیل دادهها، از نرمافزار مکس کیو دی ای نسخه 12 استفاده شد. برای افزایش اتکاپذیری، تأییدپذیری، باورپذیری صحت دادهها، از شیوههای «بازرسی و بازبینی در زمان کُدگذاری»، «بهرهگیری از نظرات همکاران پژوهشی و تأئید آنها»، «تبیین جزئیات دقیق فرایند گردآوری و تحلیل دادهها»، «درگیری طولانی مدت» و سهسوسازی استفاده شد. در بخش فرصتهای فضای مجازی و در خوشههای خانوادگی، فرزند یا دانشآموز و جامعه، به ترتیب «آگاهی از اخبار روز و تسهیل در انجام امور خانواده»، «استفاده از اخبار روز، افزایش سطح اجتماعی شدن و همگرایی با دوستان» و «کاهش هزینهها» بهمثابه مهمترین درونمایه شناسایی شد. در مؤلفۀ تهدیدهای فضای مجازی، تقریباً همۀ درونمایهها از لحاظ تکرار دارای وزن یکسانی بودند و تنها در دو خوشۀ فردی و خانوادگی، تکرار کُدهای مربوط به درونمایۀ اتلاف وقت، بیشتر بوده است. نتایج نشان داد که بهرغم وجود فرصتهای بیشمار فضای مجازی، بهدلیل فقدان آموزش مناسب و کافی، تهدیدهای برآمده از فضای مجازی روز به روز بیشتر نمایان و اثرگذار میشود و ضرورت آموزش فراگیر سواد رسانهای و مدیریت این فضا بیش از پیش احساس میشود.
علی محبی؛ علی اصغر کیا
چکیده
هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر تغییرات و جهتگیریهای فرهنگی با توجه به نظریه اینگلهارت است. بر این اساس، پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال بود که؛ شبکههای اجتماعی جهت تغییرات فرهنگی را به سمت ارزشهای مادی موردنظر اینگلهارت میبرند یا به سمت ارزشهای فرا مادی؟ در این پژوهش از روش ترکیبی (تحلیل محتوا و پیمایش) استفاده ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر تغییرات و جهتگیریهای فرهنگی با توجه به نظریه اینگلهارت است. بر این اساس، پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال بود که؛ شبکههای اجتماعی جهت تغییرات فرهنگی را به سمت ارزشهای مادی موردنظر اینگلهارت میبرند یا به سمت ارزشهای فرا مادی؟ در این پژوهش از روش ترکیبی (تحلیل محتوا و پیمایش) استفاده شد. در بخش پیمایش نگرشهای دانشجویان نسبت به ارزشهای مادی و فرامادی مدنظر اینگلهارت در شبکههای اجتماعی (در سال 1398) سنجیده شد و در بخش تحلیل محتوا نیز محتوای شبکههای اجتماعی در سال 1398 با ارزشهای مادی و فرامادی مدنظر اینگلهارت سنجش شد. نتایج پیمایش در مورد «ارزشهای موردتوجه کاربران در شبکههای اجتماعی» نشان داد که 53 درصد دانشجویان به ارزشهای فرامادی توجه دارند. یافتههای تحلیل محتوا نیز نشان داد که حدود 54 درصد پیامهای تولیدشده در سه شبکۀ اجتماعی توییتر، تلگرام و اینستاگرام دارای ارزش فرامادی هستند. ترکیب نتایج تحقیق نشان میدهد محتوای فضای مجازی منطبق با نگرشهای دانشجویان بوده و بیشترین توجه به سمت ارزشهای فرامادی است. این یافتهها منطبق با نظریات اینگلهارت است و نشان میدهد سیر فرهنگی کشور همسو با تغییرات فرهنگ جهانی است.
محمدمهدی فرقانی؛ ربابه مهاجری
چکیده
این مقاله میزان اعتماد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در شهر تهران را بررسی میکند. برای این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ۸۰۰ پرسشنامة محقق ساخته بین شهروندان ۱۵ تا ۴۵ سالة تهرانی در پنج منطقة شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران توزیع شد. نتایج حاصل از این نظرسنجی گویای این موضوع است که اعتماد با سن و ...
بیشتر
این مقاله میزان اعتماد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در شهر تهران را بررسی میکند. برای این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ۸۰۰ پرسشنامة محقق ساخته بین شهروندان ۱۵ تا ۴۵ سالة تهرانی در پنج منطقة شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران توزیع شد. نتایج حاصل از این نظرسنجی گویای این موضوع است که اعتماد با سن و تحصیلات و محل زندگی کاربران در رابطه نیست. همچنین در این پژوهش تفاوت معنادار قابل توجهی نیز در خصوص اعتماد در جنسیت (زن و مرد) و وضعیت تأهل (متأهل و مجرد) وجود ندارد. دستاورد دیگر این پژوهش اندازهگیری میزان اعتماد بود که با شاخص ۹۸/۲ مشخص شد. بر این اساس میزان اعتماد متوسط و رو به بالا است. در پژوهش انجام شده متغیر طراحی ظاهری و راحتی کار با نرمافزار شبکههای اجتماعی بیشترین تأثیر و متغیر امنیت نرمافزار کمترین تأثیر را در اعتماد داشتند.
آذر قلی زاده طیبه رجبی
دوره 14، شماره 22 ، شهریور 1392، ، صفحه 31-51
چکیده
هدف این مقاله تعیین نقش امر به معروف و نهی از منکر در بهبود سرمایة اجتماعی در میان دانشجویان دختر است. روش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعة آماری آن، دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در سال تحصیلی90 ـ 89 به تعداد 944 نفر است. 310 نفر با نمونهگیری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة محقق ساختهای ...
بیشتر
هدف این مقاله تعیین نقش امر به معروف و نهی از منکر در بهبود سرمایة اجتماعی در میان دانشجویان دختر است. روش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعة آماری آن، دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در سال تحصیلی90 ـ 89 به تعداد 944 نفر است. 310 نفر با نمونهگیری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة محقق ساختهای با 63 سؤال بسته با پایایی (87/0=α) میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از تحلیل عامل، t تکمتغیره، تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون فریدمن و LSD استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرة نقش امر به معروف و نهی از منکر در بهبود سرمایة اجتماعی با میانگین فرضی3، 61/3 بود که بالاتر از حد متوسط است. همچنین نقش امر به معروف و نهی از منکر در بهبود سرمایة اجتماعی در سطح معنادار است. بین ویژگیهای جمعیتشناختی دانشجویان و دیدگاه آنان تفاوت معناداری مشاهده نشد.
رضا عبداللهی؛ محسن شورگشتی؛ بابک اخوتپور
دوره 13، شماره 18 ، شهریور 1391، ، صفحه 145-172
چکیده
این مقاله به بررسی نقش رسانههای نوین در گسترش جنبش والاستریت میپردازد. این امر به دو علت است: اول اینکه جنبشهای جدید اجتماعی دیگر به رسانههای جریان اصلی که وابسته به کانونهای قدرت و ثروتاند اعتمادی ندارند و دوم اینکه رسانههای اجتماعی دارای ویژگی «اجتماعی بودن» هستند. اهداف طراحان شبکههای ...
بیشتر
این مقاله به بررسی نقش رسانههای نوین در گسترش جنبش والاستریت میپردازد. این امر به دو علت است: اول اینکه جنبشهای جدید اجتماعی دیگر به رسانههای جریان اصلی که وابسته به کانونهای قدرت و ثروتاند اعتمادی ندارند و دوم اینکه رسانههای اجتماعی دارای ویژگی «اجتماعی بودن» هستند. اهداف طراحان شبکههای اجتماعی هر چه میخواهد باشد، مردم این شبکهها را بهکار میگیرند تا اخبار و اطلاعاتی را که به سختی از رسانههای حکومتی اعلام میشود منتشر کنند، اقدامهای اعتراضی را برنامهریزی و هماهنگ نمایند و به جهان بگویند که چه رویدادی در حال وقوع است. جنبشهای اجتماعی نیاز دارند بر افکارعمومی تأثیرگذار باشند، چرا که افکارعمومی در بازتولید، حمایت و گسترش این جنبشها نقشی جدی ایفا میکنند.
جنبشهای اجتماعی برای تداوم فعالیت خود و به ثمر نشاندن حرکتهای اعتراضی نیازمند رسانههای گروهی جریان اصلی هستند، چرا که این رسانهها بخش وسیعی از مردم در طبقات مختلف را دربرمیگیرند.
تأثیر جنبش اشغال والاستریت و گسترش جامعة شبکهای را باید خط بطلانی دانست بر برخی نظریهها، مانند مارپیچ سکوت، جهالت چندجانبه، سکوت رسانهها، نظریة تقویمی رسانهها و نظریة برجستهسازی رسانهها.
علیاصغر کیا؛ یونس نوری مرادآبادی
دوره 13، شماره 17 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 181-212
چکیده
این مقاله در گام نخست با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی و در نهایت با استفاده از روش پیمایش به بررسی تطبیقی علل گرایش و همچنین نحوۀ استفادۀ دانشجویان ایرانی و آمریکایی از شبکۀ اجتماعی «فیسبوک» میپردازد.
مقولهبندی پژوهشهای انجامشده نشان میدهد که معتبرترین آنها درخصوص فیسبوک که جامعۀ آماری آنها دانشجویان ...
بیشتر
این مقاله در گام نخست با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی و در نهایت با استفاده از روش پیمایش به بررسی تطبیقی علل گرایش و همچنین نحوۀ استفادۀ دانشجویان ایرانی و آمریکایی از شبکۀ اجتماعی «فیسبوک» میپردازد.
مقولهبندی پژوهشهای انجامشده نشان میدهد که معتبرترین آنها درخصوص فیسبوک که جامعۀ آماری آنها دانشجویان آمریکایی بوده، حول سه محور اصلی؛ نحوۀ استفادۀ کاربران از فیسبوک، تأثیر استفاده از آن و سنجش نگرش دانشجویان دربارۀ فیسبوک صورت گرفته که در این میان، ایجاد روابط جدید، حفظ روابط قدیمی، جستجوی اخبار، اطلاعات و سرگرمی مهمترین دلایل عضویت دانشجویان آمریکایی در فیسبوک شناخته شد. در مرحلۀ دوم بر مبنای مصاحبه با خبرگان، پژوهشهای انجامشده و نظریۀ «استفاده و رضامندی»[1]، اقدام به نیازسنجی ارتباطی دانشجویان دانشگاههای تهران درخصوص شبکۀ فیسبوک میشود. مهمترین نتایج قسمت دوم نشان میدهد که عواملی نظیر: اشتراک اطلاعات[2] و اخبار، آزادی در ارتباط، جریان آزاد اطلاعات در شبکه، توانایی کنترل مخاطب بر اطلاعات شخصی و برابری اصولی در شبکه، در پیوستن دانشجویان به این شبکه نقش اساسی داشته است.
[1]. Use and Gratification Theory
[2]. Knowledge sharing