دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
فناوری‌های ارتباطی جدید، هویت و احساس امنیت اجتماعی (دانشجویان دانشگاه کرمان)

سینا امینی زاده؛ منصور طبیعی

دوره 21، شماره 50 ، تیر 1399، ، صفحه 119-148

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.171133.2720

چکیده
  این پژوهش، به بررسی رابطۀ فنّاوری ارتباطی جدید با نقش واسطه‌گری هویت‌های ملی، مذهبی بر متغیر وابسته امنیت پرداخته است. جامعۀ آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان است. حجم نمونه با توجه به ماهیت طبقه‌ای جامعۀ آماری، با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، 380 نفر برآورد و داده‌ها به کمک پرسشنامه جمع‌آوری شد. روایی و ...  بیشتر

بررسی تحولات هویت جوانان ایرانی ( ۱۳۹۴- ۱۳۵۳)

محید فولادیان؛ حسن رضایی بحرآباد؛ محسن سوهانیان حقیقی

دوره 21، شماره 49 ، فروردین 1399، ، صفحه 147-180

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.126067.2392

چکیده
  با توجه به اتخاذ پیش‌فرض ترکیبی بودن هویت، سؤالات اصلی این تحقیق  این است که عناصر سازنده این ترکیب در قشر جوان جامعۀ ایرانی کدام‌اند. تحولات هر کدام از این عناصر در طول چند دهۀ اخیر چگونه بوده است و چه فراز و فرودی را داشته است. مناسبات میان اجزا سازندۀ هویت جمعی جوانان ایرانی چگونه است. این ترکیب چه نوع ترکیبی است و نحوۀ آرایش، ...  بیشتر

مقایسه تطبیقی نقش داستان‌های مصور و انیمیشن در گفتمان هویت ملی در ژاپن و ایران

محمدرضا حسنائی؛ سعیده‌سادات موسوی

دوره 19، شماره 44 ، اسفند 1397، ، صفحه 179-202

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.118085.2363

چکیده
  داستان‌های مصور و انیمیشن در ژاپن، از سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم تاکنون نقش پویایی در گفتمان ملی‌گرایی این کشور ایفا کرده‌اند. در دوران جنگ، این رسانه‌ها برای ترغیب جوانان به شرکت در جنگ و تقویت روحیة عمومی به‌کار گرفته شدند. در سال‌های پس از جنگ نیز به منزله ابزار قدرتمندی برای تسکین زخم‌های حاصل از شکست عمل کرده‌اند. این پژوهش ...  بیشتر

ارائه مدل تقویت هویت ملی جوانان با استفاده از ظرفیت‌ های شبکه‌‌های اجتماعی داخلی

طاهر روشندل اربطانی؛ سیدمحمد مولایی

دوره 19، شماره 42 ، شهریور 1397، ، صفحه 119-143

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.116194.2346

چکیده
  با عنایت به دیدگاه انتقادی در حوزه ارتباطات و رسانه، رسانه‌ها از چنان قدرتی برخوردارند که می‌توانند محتوای منتشره را تحت تأثیر خاستگاه فرهنگی و هویتی خود قرار دهند. این نشانگر قدرت رسانه‌ها در تغییرات فرهنگی و بخصوص تأثیر بر هویت افراد و جوامع می‌باشد. پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ظهور شبکه‌های اجتماعی و به تبع آن امکان تعامل ...  بیشتر

تأثیر سرمایه اجتماعی بر هویت اجتماعی و ملی جوانان مهاجر در شهرهای جدید مهاجرپذیر (مطالعه نمونه‌ای شاهین شهر)

علی ربیعی؛ زهرا ذاکری نصرآبادی؛ نسرین قلانی

دوره 18، شماره 37 ، خرداد 1396، ، صفحه 37-66

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.47103.1849

چکیده
  شناخت عوامل زمینه ساز هویت مشترک در مناطق مهاجرپذیر جهت پیشگیری از چندگانگی هویتی و تعارض فرهنگی ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر انواع سه‌گانه سرمایه اجتماعی ـ پیوندی، فراگیر و ارتباطی ـ بر برساخت هویت اجتماعی و ملی مهاجرین است. جامعه آماری افراد  15-45 سال هستند که به شهر «شاهین شهر»، از شهرهای مهاجرپذیر اصفهان، مهاجرت ...  بیشتر

تأثیر فوتبال بر مؤلفه‌های هویت ملی

مسعود اخوان‌کاظمی؛ صفی‌الله شاه‌قلعه

دوره 14، شماره 23 ، آذر 1392، ، صفحه 115-135

چکیده
  این مقاله ضمن بررسی مفهوم هویت ملی و اشکال و جنبه‌های مختلف آن، به بررسی تأثیر فوتبال بر هویت ملی پرداخته است. ادعای مقالة حاضر این است که فوتبال در دنیای امروز ‌به‌عنوان یکی از عناصر سازندة هویت از جایگاه مهمی برخوردار است؛ بدین معنی که به‌جز کارویژه‌های اساسی و خاص خود، موجد و مقوم نوعی هویت در بعد ملی نیز می‌باشد. موفقیت ...  بیشتر

رسانه‏ها، تصور قالبی و روابط بین گروه‏های هویتی (مطالعة موردی دانشجویان دانشگاه تهران)

علی‏اشرف نظری

دوره 13، شماره 20 ، اسفند 1391، ، صفحه 7-33

چکیده
  در فضای کنونی متأثر از گسترش نقش فزایندة رسانه‏ها و ابزارهای ارتباطی، تصور قالبی به‌عنوان یک مسئله قدیمی ابعاد جدیدی یافته و چالش‏های جدیدی را در حوزه‏های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موجب شده است. در این مقاله تلاش خواهد شد تصور قالبی و نقش رسانه‏ها در روابط بین گروه‏های هویتی مورد بررسی و سنجش (رویکردی پیمایشی) قرار گیرد. جامعة ...  بیشتر