سیده مریم معصوم زاده؛ سعید سرابی؛ مجید رضائیان
چکیده
استفادۀ بهینه از ظرفیتهای سینما، بهعنوان رسانهای که در زمینههای اجتماعی و بهویژه فرهنگی تأثیرگذار است، نیازمند داشتن هدف، راهبرد و برنامهریزی است. پژوهش پیش رو، با هدف دستیابی به راهبردهایی برای سینمای ایران، با رویکرد معرفی فرهنگ ایرانی در عرصۀ بینالملل صورت گرفت. این پژوهش کیفی به روش پیمایشی و با نمونهگیری ...
بیشتر
استفادۀ بهینه از ظرفیتهای سینما، بهعنوان رسانهای که در زمینههای اجتماعی و بهویژه فرهنگی تأثیرگذار است، نیازمند داشتن هدف، راهبرد و برنامهریزی است. پژوهش پیش رو، با هدف دستیابی به راهبردهایی برای سینمای ایران، با رویکرد معرفی فرهنگ ایرانی در عرصۀ بینالملل صورت گرفت. این پژوهش کیفی به روش پیمایشی و با نمونهگیری به شیوۀ گلوله برفی و هدفمند انجام شد. پس از مطالعات اسنادی، با بهرهگیری از مصاحبۀ عمیق با استادان، منتقدان، کارگردانان، مدیران حوزۀ پخش بینالمللی فیلم و خبرگان، محیط و عوامل درونی و بیرونی سینما در عرصۀ بینالملل بررسی شد و گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. روایی پرسشنامه به شیوۀ صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید شد. با تعیین نقاط قوت، ضعف و فرصتها و تهدیدها، تحلیل دادهها و تدوین راهبردها برای هریک از مناطق چهارگانه با ماتریس SWOT انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش، موقعیت راهبردی سینمای ایران در سطح بینالملل رقابتی نشان داده شد؛ اما ازآنجاکه نقطۀ بهدستآمده بسیار به بخش محافظهکارانه نزدیک است، راهبردهای این بخش نیز مورد توجهاند. ساخت و حمایت از فیلمهایی با شاخصههای فرهنگ ملی ایران و ساخت فیلمهایی با تأکید بر مؤلفههای عشق، انسانیت، صلحجویی و اخلاق؛ سرمایهگذاری و حمایت از فیلمهای مستند باکیفیت با موضوع ایران و مردم ایران؛ فراهمآوردن امکان نمایش آنها در خارج از کشور؛ استفاده از افراد آشنا به پخش بینالمللی فیلم در نمایش فیلم در خارج از کشور و نظارت بر شاخصهای کیفی محتوایی و تکنیکی ازجمله راهبردهای مناسب در این زمینه هستند.
محمد گنج علیشاهی؛ محمد فرجیها؛ علی شیخ مهدی
چکیده
چکیدهوکلا در میان کنشگران عدالت کیفری برجستهترین نقش را در فیلمهای سینمایی مرتبط با دادرسی کیفری دارند. این امر تا حد زیادی حاصل برساخت و بازنمایی منحصربهفردی بوده که تحت تأثیر عوامل فرهنگی، سینمایی و سیاسی شکلگرفته است. طبق تقسیمبندی فیسک این سه عامل را میتوان به ترتیب به سه سطح واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی تقسیم کرد. در ...
بیشتر
چکیدهوکلا در میان کنشگران عدالت کیفری برجستهترین نقش را در فیلمهای سینمایی مرتبط با دادرسی کیفری دارند. این امر تا حد زیادی حاصل برساخت و بازنمایی منحصربهفردی بوده که تحت تأثیر عوامل فرهنگی، سینمایی و سیاسی شکلگرفته است. طبق تقسیمبندی فیسک این سه عامل را میتوان به ترتیب به سه سطح واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی تقسیم کرد. در سطح واقعیت، عوامل فرهنگی که عملکرد وکلا را مورد مناقشه قرار میدهد، بر نمایش وکلای سینمای ایران تأثیر گذاشته است. در سطح بازنمایی، سینمای هالیوود بر مبنای نظام دادرسی اتهامی، تاثیر بسزایی در شکل دفاع و اختیارات وکلا در فضای دادگاه داشته است. در سطح ایدئولوژیک نیز تصویر وکلا حاصل بخشی از گفتمان راجع به فضای فکری بوده است که گاهی نقشی همگام و گاهی مخالف با ایدئولوژی و قدرت حاکم داشته است. وکلای پیش از سال 1376 عمدتاً کنشگران مبارزه با نظام فاسد قضایی شاهنشاهی بودهاند که البته در این راه موفقیتی کسب نکردهاند. پس از سال 1376 وکلای زن به نحو گستردهای با بازنماییهای مثبت وارد سینمای ایران شدند. وکلای زن در تلاشند تا در نظام مردسالار قضایی، عدالت را برای زنان محقق کنند که البته این وکلا نیز موفق به رسیدن به هدف خود نمیشوند. تحقیق حاضر بر آن است تا زمینهها و چرایی چنین بازنماییهای متفاوتی از وکلا را در سینمای پس از انقلاب ایران را ریشهیابی نماید.
سید علی روحانی؛ وحیداله موسوی
چکیده
این پژوهش به بررسی ابعاد زیباییشناسی و فرهنگی ژانر کمدی در بازۀ زمانی (1392-1362) میپردازد. با استفاده از ابزارهای تحلیلی نظریۀ ژانر و با توجه به متغیرهای تقاطعهای هنجارگریز (لذت ژانری) و هنجارمند (ارزشهای فرهنگی) و وضعیت پیوندی به تحلیل پرفروشترین نمونههای آماری کمدی در سینمای ایران پرداخته میشود. دادهها از طریق مطالعۀ اسنادی، ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی ابعاد زیباییشناسی و فرهنگی ژانر کمدی در بازۀ زمانی (1392-1362) میپردازد. با استفاده از ابزارهای تحلیلی نظریۀ ژانر و با توجه به متغیرهای تقاطعهای هنجارگریز (لذت ژانری) و هنجارمند (ارزشهای فرهنگی) و وضعیت پیوندی به تحلیل پرفروشترین نمونههای آماری کمدی در سینمای ایران پرداخته میشود. دادهها از طریق مطالعۀ اسنادی، کتابخانهای و مشاهدهای گردآوری شدهاند و با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، رابطۀ بین تقاطعهای ژانری و وضعیت پیوندی در هر یک از نمونهها مورد بررسی قرار میگیرد. از یکسو، نمونههای آماری مورد بررسی از قابلیت پیوندی شدن ژانر کمدی با ژانرهای گوناگون حکایت میکنند و بر روندمحوری این ژانر صحه میگذارند. از سوی دیگر، ژانرهای الحاقشده محملی برای هنجارگریزهای ژانری فراهم میکنند. هرچه تنش بین امر هنجارمند و هنجارگریز بیشتر است، تأثیر ژانری نیز افزایش مییابد.
سیاوش صلواتیان؛ سعید قنبری؛ صابر نوری محب
چکیده
تحقیق پیشرو با هدف امکانسنجی شیوة نوین تأمین مالی جمعی در سینمای ایران و شناخت الزامات، موانع و ظرفیتها برای تحقق آن شکل گرفت. برای تحقق هدف تحقیق از بین متولیان سینما در کشور، براساس قاعده اشباع نظری و بهواسطه نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 31 تن از صاحبنظران حوزه سینما انتخاب و مصاحبه باز با آنها انجام شد. این مصاحبههای به ...
بیشتر
تحقیق پیشرو با هدف امکانسنجی شیوة نوین تأمین مالی جمعی در سینمای ایران و شناخت الزامات، موانع و ظرفیتها برای تحقق آن شکل گرفت. برای تحقق هدف تحقیق از بین متولیان سینما در کشور، براساس قاعده اشباع نظری و بهواسطه نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 31 تن از صاحبنظران حوزه سینما انتخاب و مصاحبه باز با آنها انجام شد. این مصاحبههای به روش تحلیل محتوای کیفی تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که ظرفیتهایی نظیر مهربانی مردم، نقدینگی بالا، علاقه مردم به سینما، اعتماد مردم به سلبریتیها و غیره و موانعی همچون دخالت بالای دولت در سینما، وجود فساد در کشور، ضعیف بودن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری سینما، بیاعتمادی، نبود ثبات اقتصادی، مقاومت صنفی در برابر تغییر، ناآگاهی عمومی و نخبگانی و عدم امکان ورود به بورس توسط شرکتهای فعلی سینمایی و غیره برای تحقق تأمین مالی جمعی بهعنوان یک شیوه نوین وجود دارد؛ مهمترین الزامات تحقق تأمین مالی جمعی در سینما نیز شامل کاهش دخالت دولتی در سینما، اعتمادسازی، راهاندازی بورس سینما و صندوقهای سرمایهگذاری، آگاهیبخشی، صنعتی شناخته شدن سینما، به رسمیت شناختن سینما توسط بیمه و بانک، اجرای قانون کپیرایت در کشور و غیره بود. براساس یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت امکان تحقق مدل سهام بهعنوان یکی از شقوق تأمین مالی جمعی با برآورده شدن الزامات آن در کشور ما وجود دارد؛ با این حال تأمین مالی جمعی در ابتدا نباید بهعنوان یک مدل مستقل تأمین مالی بکار گرفته شود، بلکه از آن باید بهعنوان یک مدل مکمل استفاده کرد.
مهدی سلطانی گردفرامرزی؛ احمد پاکزاد
چکیده
در این مقاله، هدف ما پاسخ به این پرسش اساسی است که فیلمهای سینمایی دهه هشتاد شمسی طلاق را چگونه بازنمایی و برساخت کردهاند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح شده و برای پاسخ به آن، 21 فیلم تولید شده در این دهه که مسئله طلاق محور اصلی روایتشان بود، به روش تحلیل محتوا بررسی شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که فیلمهای ...
بیشتر
در این مقاله، هدف ما پاسخ به این پرسش اساسی است که فیلمهای سینمایی دهه هشتاد شمسی طلاق را چگونه بازنمایی و برساخت کردهاند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح شده و برای پاسخ به آن، 21 فیلم تولید شده در این دهه که مسئله طلاق محور اصلی روایتشان بود، به روش تحلیل محتوا بررسی شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که فیلمهای سینمایی ایرانی در خلال روایتهای خود، کوشیدهاند نوعی شناخت و دانش عامهپسند دربارة طلاق در دسترس مخاطبان قرار دهند و این پدیده و آسیبهای ناشی از آنرا تبیین کنند. فیلمهای ایرانی، هم اطلاعاتی زمینهای همچون ترکیب سنی و جنسی، طبقه اجتماعی، وضعیت شغلی آسیبدیدگان از طلاق ارائه میکنند و هم اطلاعات مختلفی دربارة روابط اجتماعی و خانوادگی، نگرشها، شیوههای زندگی و آسیبهای اجتماعی آنها به دست میدهند. همچنین تولیدکنندگان آنها اغلب کوشیدهاند تبیینی از طلاق شخصیتهای خود ارائه کنند.
غلامرضا محمدیمهر؛ عبدالله بیچرانلو
دوره 15، شماره 26 ، تیر 1393، ، صفحه 155-176
چکیده
در این مقاله چگونگی تصویرپردازی از مؤلّفههای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در فیلمهای ایرانی برندهشده در جشنوارههای بینالمللی بررسی شده است. روش بررسی، تحلیلمحتواست و جامعۀ آماری، 20 فیلم بلند داستانی را شامل میشود. یافتهها نشان میدهد در دو فیلم بادکنک سفید و باد ما را خواهد برد، مؤلّفههای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی پررنگتر ...
بیشتر
در این مقاله چگونگی تصویرپردازی از مؤلّفههای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در فیلمهای ایرانی برندهشده در جشنوارههای بینالمللی بررسی شده است. روش بررسی، تحلیلمحتواست و جامعۀ آماری، 20 فیلم بلند داستانی را شامل میشود. یافتهها نشان میدهد در دو فیلم بادکنک سفید و باد ما را خواهد برد، مؤلّفههای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی پررنگتر بازنمایی شده و در سایر فیلمها، نمایش این مؤلّفهها، کمرنگتر بوده است. همچنین بر اساس یافتهها، موضوعهای بکر و متفاوت بودن داستانها و مضامین، مهمترین ویژگی این فیلمها و احتمالاً زمینهساز موفقیت بینالمللی آنها بوده است.
غلامرضا محمدیمهر؛ عبدالله بیچرانلو
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 7-28
چکیده
در این مقاله، بازنمایی مسائل و معضلات اجتماعی در فیلمهای ایرانی برگزیده در سه جشنوارة برجستة بینالمللی شامل کن، برلین و ونیز بررسی شده است. حجم نمونه، برابر با جامعة آماری و 20 فیلم برندة جایزه را دربر میگیرد. موضوع کلی و داستان فیلمها حاکی است که در 3/12 درصد صحنهها، محدودیتهای اجتماعی زنان و دختران و در 6/6 درصد ...
بیشتر
در این مقاله، بازنمایی مسائل و معضلات اجتماعی در فیلمهای ایرانی برگزیده در سه جشنوارة برجستة بینالمللی شامل کن، برلین و ونیز بررسی شده است. حجم نمونه، برابر با جامعة آماری و 20 فیلم برندة جایزه را دربر میگیرد. موضوع کلی و داستان فیلمها حاکی است که در 3/12 درصد صحنهها، محدودیتهای اجتماعی زنان و دختران و در 6/6 درصد ناهنجاریهای اجتماعی بازنمایی شده است. همچنین 13 فیلم با مسائل و مشکلات اجتماعی ایران ارتباط نداشته و سه فیلم با مسائل اجتماعی، سه فیلم با محدودیتهای اجتماعی زنان و یک فیلم با تهیۀ موسیقی زیرزمینی مرتبط بودهاند. رویکرد 15 فیلم به مسائل اجتماعی، انتقادی ـ اصلاحی بوده و در سه فیلم چنین رویکردی مشاهده نشده است. همچنین در سه فیلم، مؤلفههای سیاهنمایی بهطور کامل دیده شده است.
غلامرضا گودرزی؛ مرتضی شاپوری
دوره 11، شماره 9 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 181-207
چکیده
لازمة رقابت در دنیای تولید کنونی بهرهگیری از تمام فنون، ابزارها و اندیشههای جدید ناب است. در نیمة دوم قرن بیستم، تولیدکنندگان جهان با محیط رقابتی جدیدی مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و قیمتی پایینتر به بازار جهانی عرضه میکردند. یکی از این تکنیکهای جدیدْ تولید ...
بیشتر
لازمة رقابت در دنیای تولید کنونی بهرهگیری از تمام فنون، ابزارها و اندیشههای جدید ناب است. در نیمة دوم قرن بیستم، تولیدکنندگان جهان با محیط رقابتی جدیدی مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و قیمتی پایینتر به بازار جهانی عرضه میکردند. یکی از این تکنیکهای جدیدْ تولید ناب نام دارد. تولید ناب در واقع رویکردی سامانمند برای حذف ضایعات و اتلافها و از بین بردن هر فرآیند اضافی است، از مرحلة تهیة مواد اولیه گرفته تا تولید و در نهایت فروش. این مقاله با توجه به مراحل تولید فیلم سینمایی و تطبیق این فرآیند با آنچه در خط تولید صنعتی اتفاق میافتد، در پی شناسایی و کشف اتلافهایی است که طی مراحل ساخت فیلم پیش میآید. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از روش تحقیق مفهومسازی بنیادین منجر به شکلگیری پانزده مفهوم و به تبع آن پنج مقولة اصلی شد. این مقولات شامل سه نوع اتلاف زمان، دوبارهکاری، ناهماهنگی و دو عامل زیرساختی و فرهنگی در فرآیند تولید فیلم سینمایی است.