مهیار کمالی سراجی؛ سیدحیدر میرفخرالدینی؛ سید مهدی شریفی؛ افشین امیدی
چکیده
ریسک سرمایهگذاری بهمنظور کسب موفقیت مالی در محصولاتی همچون فیلمهای سینمایی که عمر کوتاهی دارند بسیار بالاست. در مطالعات گذشته برای تحلیل پویاییهای این صنعت از مدلهای خطی و ایستایی استفاده شده است که بهخاطر خطیبودنشان، قادر به تحلیل واقعنگر پیچیدگیها و پویاییهای حاکم بر صنعت سینما نیستند. با توجه به اهمیت ...
بیشتر
ریسک سرمایهگذاری بهمنظور کسب موفقیت مالی در محصولاتی همچون فیلمهای سینمایی که عمر کوتاهی دارند بسیار بالاست. در مطالعات گذشته برای تحلیل پویاییهای این صنعت از مدلهای خطی و ایستایی استفاده شده است که بهخاطر خطیبودنشان، قادر به تحلیل واقعنگر پیچیدگیها و پویاییهای حاکم بر صنعت سینما نیستند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد فروش فیلمهای سینمایی برای سرمایهگذاران آنها، این پژوهش با ارائۀ مدلی پویا مبتنی بر رویکرد پویایی سیستم به پیشبینی فروش و ارزیابی موفقیت مالی فیلمها پرداخته است. مطالعۀ حاضر، با بررسی دقیق پژوهشهای پیشین و همچنین از طریق مصاحبۀ عمیق با شش تن از خبرگان سینمایی، تمام عواملی را که ممکن است در فروش فیلمهای سینمایی تأثیرگذار باشند استخراج کرده و روابط بین آنها را مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مهمترین عامل مؤثر بر فروش یک فیلم شناخت مخاطب هدف آن است. از سویی دیگر، نتایج حاکی از آن است که برای افزایش موفقیت یک فیلم در گیشه، الزامی به صرف هزینههای سنگین بهمنظور حضور بازیگران ستارۀ گرانقیمت در آن نیست. همچنین عواملی دیگر مانند بازاریابی فیلم، تعداد روزهای تعطیل، نظر منتقدان و کاربران، و در نهایت ژانر فیلم تأثیر بسزایی در موفقیت فروش این محصولات رسانهای در گیشههای سینما دارند. در نهایت، پیامدهای نظری و عملی این پژوهش در عرصۀ صنعت سینما مورد بحث قرار گرفته است.
غلامرضا محمدیمهر؛ عبدالله بیچرانلو
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 7-28
چکیده
در این مقاله، بازنمایی مسائل و معضلات اجتماعی در فیلمهای ایرانی برگزیده در سه جشنوارة برجستة بینالمللی شامل کن، برلین و ونیز بررسی شده است. حجم نمونه، برابر با جامعة آماری و 20 فیلم برندة جایزه را دربر میگیرد. موضوع کلی و داستان فیلمها حاکی است که در 3/12 درصد صحنهها، محدودیتهای اجتماعی زنان و دختران و در 6/6 درصد ...
بیشتر
در این مقاله، بازنمایی مسائل و معضلات اجتماعی در فیلمهای ایرانی برگزیده در سه جشنوارة برجستة بینالمللی شامل کن، برلین و ونیز بررسی شده است. حجم نمونه، برابر با جامعة آماری و 20 فیلم برندة جایزه را دربر میگیرد. موضوع کلی و داستان فیلمها حاکی است که در 3/12 درصد صحنهها، محدودیتهای اجتماعی زنان و دختران و در 6/6 درصد ناهنجاریهای اجتماعی بازنمایی شده است. همچنین 13 فیلم با مسائل و مشکلات اجتماعی ایران ارتباط نداشته و سه فیلم با مسائل اجتماعی، سه فیلم با محدودیتهای اجتماعی زنان و یک فیلم با تهیۀ موسیقی زیرزمینی مرتبط بودهاند. رویکرد 15 فیلم به مسائل اجتماعی، انتقادی ـ اصلاحی بوده و در سه فیلم چنین رویکردی مشاهده نشده است. همچنین در سه فیلم، مؤلفههای سیاهنمایی بهطور کامل دیده شده است.
محمدمهدی فرقانی؛ سیدجمالالدین اکبرزاده جهرمی
دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، ، صفحه 129-157
چکیده
با سیطرۀ روزافزون تصاویر در دوران معاصر و غلبۀ «فرهنگ دیداری»، توجه به روشهای تحلیل تصاویر و متون دیداری نیز افزایش یافته است. در این مقاله تلاش میکنیم تا ضمن اشاره به پیچیدگیهای نظری تحلیل تصاویر به مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم دست یابیم. با توجه به نظاممند بودن رهیافت «فرکلاف» به تحلیل گفتمان انتقادی، ...
بیشتر
با سیطرۀ روزافزون تصاویر در دوران معاصر و غلبۀ «فرهنگ دیداری»، توجه به روشهای تحلیل تصاویر و متون دیداری نیز افزایش یافته است. در این مقاله تلاش میکنیم تا ضمن اشاره به پیچیدگیهای نظری تحلیل تصاویر به مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم دست یابیم. با توجه به نظاممند بودن رهیافت «فرکلاف» به تحلیل گفتمان انتقادی، مدل سه بُعدی وی را مبنای کار قرار دادیم. با این حال، ابزارهایی که فرکلاف برای تحلیل معرفی میکند، بیشتر مناسب متون نوشتاری است تا تصاویر. از این رو، این مقاله میکوشد تا با استفاده از نشانهشناسی اجتماعی و به کار گرفتن رهیافتهای «ایدما»، «رُز» و نیز «کرس» و «ونلیون» و ادغام این رهیافتها در مدل سه بُعدی فرکلاف، مدل مناسبی را برای تحلیل فیلم به دست دهد.
عبدالله بیچرانلو
دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، ، صفحه 225-245
چکیده
این مقاله با هدف بررسی بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران، به معرفی اجمالی و مرور مـهمتریـن فیلمهای ساخته شده دربارۀ فرهنگ رضوی در کشورمان در سالهای پس از انقلاب اسلامی میپردازد. در بررسی متمرکزتر موضوع، فیلم سینمایی کیمیا را به عنوان یکی از فیلمهای مهمی که در بخش زیادی از آن ارتباط معنوی با امام رضا (ع) در کانون ...
بیشتر
این مقاله با هدف بررسی بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران، به معرفی اجمالی و مرور مـهمتریـن فیلمهای ساخته شده دربارۀ فرهنگ رضوی در کشورمان در سالهای پس از انقلاب اسلامی میپردازد. در بررسی متمرکزتر موضوع، فیلم سینمایی کیمیا را به عنوان یکی از فیلمهای مهمی که در بخش زیادی از آن ارتباط معنوی با امام رضا (ع) در کانون توجه فیلمساز قرار گرفته، تحلیل کردهایم.
در بررسی این فیلم که در زمرۀ فیلمهای مربوط به دفاع مقدس نیز به شمار میرود، نگارنده از روش کیفی تحلیل نشانهشناختی بهره گرفته و در به کارگیری تحلیل نشانهشناختی برای بررسی فیلم از الگوی «رولان بارت» در تحلیل رمان «بالزاک»[1] استفاده شده و صحنههایی از فیلم که مستقیم در ارتباط با موضوع این مقاله بوده، گزینش و بررسی شده است.
[1]. Balzac
سید مجتبی رضوی طوسی؛ مهدیه احسانی
دوره 11، شماره 9 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 89-112
چکیده
فیلم سینمایی اخراجیها، به فروش بالا و بیسابقهای در تاریخ سینمای ایران دست یافته است. دریافت زمینهها و علل این موفقیت، بر اساس این نظریه که فروش بالا نشان از رضایت مخاطب سینما دارد، فعالان این حوزه را در سیاستگذاریها، سرمایهگذاریها و برنامههای آینده یاری خواهد کرد. بدین منظور پژوهشی پیمایشی از طریق نظرسنجی ...
بیشتر
فیلم سینمایی اخراجیها، به فروش بالا و بیسابقهای در تاریخ سینمای ایران دست یافته است. دریافت زمینهها و علل این موفقیت، بر اساس این نظریه که فروش بالا نشان از رضایت مخاطب سینما دارد، فعالان این حوزه را در سیاستگذاریها، سرمایهگذاریها و برنامههای آینده یاری خواهد کرد. بدین منظور پژوهشی پیمایشی از طریق نظرسنجی تلفنی از افراد 15 ساله و بالاتر ساکن در مناطق بیستودوگانة شهر تهران، که هم فیلم اخراجیهای 1 و هم فیلم اخراجیهای 2 را دیدهاند، انجام شده است. نتایج نظرسنجی نشان میدهد که بیشتر پاسخگویان اخراجیهای 2 را خوب و اخراجیهای 1 را بهتر از اخراجیهای 2 ارزیابی کردهاند. همچنین بیشتر پاسخگویان اخراجیها را فیلمی در فضای طنز میدانند تا دفاع مقدس و به عقیدة آنها افراد عادی موفقترین گروهی هستند که در این فیلم نشان داده شدهاند. از نظر آنها عواملی چون فضای طنزآمیز فیلم، حرفهای متفاوت، انتخاب درست و بهجای بازیگران، بازی خوب، و پخش سریال اخراجیهای 1 از تلویزیون در استقبال از اخراجیهای 2 تأثیر بسیاری گذاشته است. آنها موافقاند که در این فیلم نشان داده شده است که دفاع از وطن به گروه خاصی منحصر نبوده، ایرانیان در هنگام تهدید کشور بدون توجه به اختلافنظرها با هم متحدند. همچنین اظهار کردهاند این فیلم سبب مثبتتر شدن دید مردم به گروههای مذهبی شده است.