سیدعلی روحانی؛ پویان غفاری
چکیده
از آغاز پیدایش سینما در ایران تا امروز مجموعه آثاری پدید آمدهاند که با عنوان کلی فیلمهای کلاه مخملی شناخته میشوند. این فیلمها با بهرهگیری آگاهانه و مکرر از عناصر محتوایی و بصری فرهنگ عامه توانستهاند در ادوار مختلف سینمای ایران حضور داشته، مخاطبان عام و گاهی خاص را جذب کرده و به رونق صنعت سینمای ایران یاری رسانند. در این پژوهش ...
بیشتر
از آغاز پیدایش سینما در ایران تا امروز مجموعه آثاری پدید آمدهاند که با عنوان کلی فیلمهای کلاه مخملی شناخته میشوند. این فیلمها با بهرهگیری آگاهانه و مکرر از عناصر محتوایی و بصری فرهنگ عامه توانستهاند در ادوار مختلف سینمای ایران حضور داشته، مخاطبان عام و گاهی خاص را جذب کرده و به رونق صنعت سینمای ایران یاری رسانند. در این پژوهش علاوهبر تأکید بر ضرورت توجه به رویکرد مطالعات فرهنگی در تبیین تولیدات سینمای ملی و نفی نخبهگرایی فرهنگی، از آرای اروین پانوفسکی در تحلیل سطوح معنایی تصاویر و تمایز میان شمایلنگاری و شمایلشناسی استفاده شده و تأثیر این آراء بر رویکردِ گونهشناسیِ موسوم به رویکرد شمایلنگارانه در مطالعات سینمایی بررسی میشود. در ادامه و پس از تشریح سیر تاریخی سینمای کلاه مخملی تلاش میشود با بهرهگیری از عناصر شمایل نگارانه و شمایلشناسانه، سطوح معنایی این آثار بهعنوان یک گونه سینمایی تشریح شده و نشان داده شود که چگونه این آثار سینمایی با آگاهی از زمینههای تاریخی موثر بر مخاطبان بومی و بهرهگیری از عناصر بصری فرهنگ عامه و رویکرد مفهومی به آئینهای فتوت و جوانمردی به عنوان گونهای از سینمای ملی قابل تحلیل هستند و حوزه مهمی در مطالعات سینمای بومی به شمار میآیند.
حسین قربانپور آرانی؛ عباس زارعی؛ الهام عربشاهی
چکیده
بشر در طول تاریخ برای ارتباط مؤثر با سایر افراد جامعه، راهکارهای متفاوتی را آزموده است. ازنگارههای اولیه بر دیوار غارها تا دیوار نوشتهها و ماشین نگارهها همگی سعی دارند تا مانند آیینهای تمام نما، گزارشگر ذهنیّات، احساسات و عواطف، آمال و آرزوها و دردهای بشری باشند. ماشین نگاره (ماشین نوشته) یکی از نمادهای مهم زبان، در جوامع ...
بیشتر
بشر در طول تاریخ برای ارتباط مؤثر با سایر افراد جامعه، راهکارهای متفاوتی را آزموده است. ازنگارههای اولیه بر دیوار غارها تا دیوار نوشتهها و ماشین نگارهها همگی سعی دارند تا مانند آیینهای تمام نما، گزارشگر ذهنیّات، احساسات و عواطف، آمال و آرزوها و دردهای بشری باشند. ماشین نگاره (ماشین نوشته) یکی از نمادهای مهم زبان، در جوامع شهری است که کمتر توجه محققان ایرانی شده است. در این پژوهش، ارتباط از طریق ماشین نگارهها و تأثیرات فرهنگی و اجتماعی آنها بررسی شد. از میان تعداد فراوانی از ماشین نگارهها که بهطور تصادفی در سالیان متمادی از سطح شهرهای مختلف جمعآوری شدند؛ مجموعهای شامل 2312 ماشین نگاره به شیوه تحلیل محتوایی طبقهبندی، کدگذاری و بررسی شد. پراکندگی و کارکردهای اجتماعی و فرهنگی آنها بر اساس مدل قومنگاری زبانی هایمز[1]معروف به SPEAKING نیز تحلیل و از نظر محتوایی به 15 مقوله تقسیم شد. بررسی فراوانی دادهها نشان داد که آموزههای مذهبی، نوشتههای پند آموز و توصیههای اخلاقی بیشترین فراوانی و گونههای انتقادی و سیاسی دارای پایینترین فراوانی بودند. نتایج ازمون خی2 نیز نشان داد که این تفاوتها با سطح اطمینان 99 درصد معنا دارند. بررسی ماشین نگارهها در مدل هایمز نشان داد که ماشین نگارهها نیز مانند دیگر رویدادهای ارتباط کلامی بشر، با هشت عنصر موقعیت مکانی، ماهیت نویسندگان، هدف، قالب زبانی، لحن کلام، نوع کانال ارتباطی، هنجارها و ژانر خاص خود، پیامهای اجتماعی و فرهنگی را به راحتی منتقل میکنند. [1]. Hymes