صدرالدین طاهری؛ احمد مصطفوی
چکیده
وابستگی کامل به تعامل انسانی، بازی ویدیویی را از سایر رسانههای روایتگر متفاوت ساخته است. دو نظرگاه اصلی دربارهی روایتشناسی بازی ویدیویی، دیدگاه روایتگرایانه و دیدگاه بازیگرایانه هستند که اولی بر وجود روایت و لزوم وجود آن در بازیهای ویدیویی تاکید دارد و دومی بین بازی و روایت ادبی تمایز بنیادینی مینهد. هدف اصلی این پژوهش ...
بیشتر
وابستگی کامل به تعامل انسانی، بازی ویدیویی را از سایر رسانههای روایتگر متفاوت ساخته است. دو نظرگاه اصلی دربارهی روایتشناسی بازی ویدیویی، دیدگاه روایتگرایانه و دیدگاه بازیگرایانه هستند که اولی بر وجود روایت و لزوم وجود آن در بازیهای ویدیویی تاکید دارد و دومی بین بازی و روایت ادبی تمایز بنیادینی مینهد. هدف اصلی این پژوهش بررسی مهمترین دیدگاهها و چالشهای رایج در باب روایتشناسی بازیهای ویدیویی و همچنین تشریح روایت بازی خدای جنگ 2018 بر اساس دیدگاههای مورد بررسی است. تألیف این مقاله در حوزهی روایتشناسی با رویکرد تحلیلی ـ تطبیقی و با هدف توسعهای صورت پذیرفته و یافتههای کیفی آن به شیوه اسنادی دادهاندوزی شدهاند و در مورد بازی مذکور به کار گرفته شدهاند. در راستای تحقق هدف پژوهش دو نظرگاه اصلی دربارهی روایتشناسی بازی ویدیویی نقد و بررسی شدهاند؛ و پس از آن سه تقسیمبندی از انواع روایت در بازیها وارسی شده، و روایت بازی خدای جنگ براساس هر کدام تشریح شده است. در نهایت با جمعبندی ملاحظات مذکور در این مقاله شمایی کلی از روایتشناسی بازیهای ویدیویی ترسیم گردیده است.