مسعود کوثری؛ معصومه شمس
چکیده
در این پژوهش، با هدف بررسی پیامدها و تجلیات انتخاب تِم در مهمانی رسانهای سلبریتیها، برنامۀ شام ایرانی 2 بهعنوان نمونهای از برنامههای واقعنمای سلبریتیمحور در حوزۀ سبک زندگی بررسی شده است. برنامههای واقعنما با ادعای نمایش واقعیت زندگی سلبریتیها به کنجکاوی مردم در این زمینه دامن میزنند و به گسترش فرهنگ سلبریتی و ...
بیشتر
در این پژوهش، با هدف بررسی پیامدها و تجلیات انتخاب تِم در مهمانی رسانهای سلبریتیها، برنامۀ شام ایرانی 2 بهعنوان نمونهای از برنامههای واقعنمای سلبریتیمحور در حوزۀ سبک زندگی بررسی شده است. برنامههای واقعنما با ادعای نمایش واقعیت زندگی سلبریتیها به کنجکاوی مردم در این زمینه دامن میزنند و به گسترش فرهنگ سلبریتی و سلبریتیمحوری در جامعه کمک میکنند. مبانی نظری این پژوهش بر نظریههای سبک زندگی مبتنی است و روش آن ترکیبی از تحلیل محتوای کیفی و کمّی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تِمهای انتخابی سلبریتی میزبان در قالب 13 مؤلفۀ اصلی در برنامه بروز مییابند: پوشش، مدل مو و آرایش، جواهرات و تزیینات، اشیا، فضا/مکان/چیدمان منزل، هدیهها، خوراکی و نوشیدنی، موضوع گفتوگو، موضوع نمایش، سرگرمی، رفتار، موسیقی و جلوههای صوتی و تصویری/میانبرنامه. سه تِم زنان قاجار، دهۀ شصت و بچهدبستانی در بیشترین مؤلفهها بروز پیدا کردهاند و دو مؤلفۀ پوشش و موضوع گفتوگو در بیشترین موارد از تم تأثیر پذیرفتهاند. نمیتوان دستهبندی مطلقی از تمها ارائه داد؛ اما تمهای متعینتر و اجتماعی/فرهنگیتر بهنسبت تمهای انتزاعیتر در مؤلفههای بیشتری ظاهر شدهاند. سلبریتیهای زن بیشتر از سلبریتیهای مرد به داشتن تم و رعایت آن پایبند بودند. پیامدهای انتخاب تم برای مهمانی رسانهای از سوی سلبریتیها عبارتاند از: ایجاد سرگرمی و جذابیت (بهعلت ایجاد تنوع و ایجاد موقعیتهای نمایشی)، القای مصرفگرایی، القای نوع خاصی از سبک زندگی (ترویج ارزشهای مربوط به تم و ترویج مفهوم «تِم» در دورهمیهای ایرانی)، ترویج فرهنگها و خردهفرهنگهای مختلف و فراهمکردن زمینهای برای گفتوگوهای روزمره.
بهاره نصیری
چکیده
دیجیتالیشدن به سبک ایرانی و در چارچوب بستر فرهنگ معاصر ایران ویژگیهای خاص خود را خواهد داشت که ممکن است چالشهای فردی، اجتماعی، کارکردی، ساختاری، احساسی، عاطفی و زیباییشناختی را به وجود آورد. این پژوهش با هدف شناسایی و مطالعۀ مؤلفهها و شاخصهای تغییرات در سبک زندگی خانوادۀ دیجیتال در شهر تهران (مطالعۀ موردی مناطق 1 و 15 شهر ...
بیشتر
دیجیتالیشدن به سبک ایرانی و در چارچوب بستر فرهنگ معاصر ایران ویژگیهای خاص خود را خواهد داشت که ممکن است چالشهای فردی، اجتماعی، کارکردی، ساختاری، احساسی، عاطفی و زیباییشناختی را به وجود آورد. این پژوهش با هدف شناسایی و مطالعۀ مؤلفهها و شاخصهای تغییرات در سبک زندگی خانوادۀ دیجیتال در شهر تهران (مطالعۀ موردی مناطق 1 و 15 شهر تهران) صورت گرفت. روش پژوهش با توجه به ماهیت این مطالعه روش ترکیبی متوالی کیفی (مصاحبۀ عمیق) و کمّی (توصیفیـپیمایشی) است. جامعۀ آماری در مرحلۀ اوّل شامل 29 نفر از متخصصان در زمینۀ موضوع پژوهش با نمونهگیری غیراحتمالی از نوع هدفمند بود و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و پرسشنامه بهره گرفته شد. نمونۀ آماری مرحلۀ دوّم پژوهش ۳۸۴ نفر از شهروندان بالای 18 سال ساکن مناطق 1 و 15 شهر تهران در سال 1398 است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ محققساخته مطالعه و بررسی شدند. بر اساس اولویت و اهمیت از دیدگاه صاحبنظران، 4 سبْک خانواده شامل: خانوادۀ التقاطی رسانهای، خانوادۀ پایدار رسانهای، خانوادۀ ناپایدار رسانهای و خانوادۀ آشفتۀ رسانهای تدوین شد. سپس ویژگیهای مشترک سبکها از دیدگاه صاحبنظران استخراج و مورد سنجش آماری قرار گرفت و ویژگیهای اصلی هر سبک تدوین شد. مقایسۀ دیدگاه صاحبنظران و شهروندان نشان داد که صاحبنظران بر سبک خانوادۀ رسانهای؛ ساکنان منطقۀ 1 شهر تهران بر سبک خانوادۀ التقاطی رسانهای؛ و ساکنان منطقۀ 15 شهر تهران بر سبک خانوادۀ آشفته تأکید کردهاند.
نسرین آقاملا؛ لیلا نیرومند؛ نازنین ملکیان؛ سمیه تاجیک اسماعیلی
چکیده
پژوهش پیش رو با هدف بررسی تأثیر مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای شهروندان تهرانی با تأکید بر ویژگیهای جمعیتشناختی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایش است. جامعۀ آماری پژوهش عبارت است از تمامی شهروندان ساکن شهر تهران که، طبق آمار اسناد ملی، 8 میلیون و 963 هزار نفر اعلام شده است. حجم نمونه، با استفاده از فرمول ...
بیشتر
پژوهش پیش رو با هدف بررسی تأثیر مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای شهروندان تهرانی با تأکید بر ویژگیهای جمعیتشناختی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایش است. جامعۀ آماری پژوهش عبارت است از تمامی شهروندان ساکن شهر تهران که، طبق آمار اسناد ملی، 8 میلیون و 963 هزار نفر اعلام شده است. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر برآورد شد. نمونۀ موردنظر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامۀ محققساخته است که روایی آن به شیوۀ روایی صوری مورد سنجش قرار گرفت و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ویژگیهای جمعیتشناختی بر مهارتهای زندگی و سواد رسانهای تأثیر دارند. همچنین بر اساس یافتهها، جنسیت بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی و مؤلفههای آنها تأثیری ندارد؛ اما، گروههای سنی بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی و مؤلفههای آنها تأثیر دارند. در تبیین یافتهها میتوان گفت که جنسیت افراد نمیتواند متغیرهای مؤثر بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما، گروه سنی (جوان، میانسال و سالمند) بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی تأثیر دارند. علت آن را شاید بتوان در تفاوت در سبک زندگی، میزان دسترسی به رسانهها، و محدودیت زمانی مواجهه با رسانه دانست. همچنین سطح معناداری بهدستآمده (001/0) نشان میدهد که مؤلفههای مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای تأثیرگذارند.
حمیده خالقی محمدی؛ صدیقه ببران
چکیده
بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر میشود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر میرسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیشگیری؛ فعالیتهای جسمی، تفریحی، ...
بیشتر
بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر میشود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر میرسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیشگیری؛ فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی؛ تغذیۀ سالم؛ مدیریت تنش و روابط اجتماعی و بینفردی است. در این پژوهش، از دو راهکار همبستگی و توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری تمام شهروندان تهرانی با حداقل 60 سال سن هستند. نتایج نشان داد که رسانهها در ابعاد پیشگیری، تغذیۀ سالم و روابط اجتماعی و بینفردی نقش دارند؛ درحالیکه بر ابعاد فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی و مدیریت تنش تأثیر معناداری ندارند.
سیدحسن آذری؛ مهدی منتظرقائم؛ سعید باقری
چکیده
روزنامهنگاری سبک زندگی با توجه به گستردگی، مخاطبپسندی و روند فزایندۀ آن جایگاه و اهمیت بالایی را در روزنامهنگاری امروز به خود اختصاص داده است. در این میان، نظام رسانهای و بافت فرهنگی و اجتماعی هر جامعهای متغیری مهم است که در میزان، ماهیت و شیوۀ استفاده از این نوع روزنامهنگاری نقش تعیینکنندهای دارد. ازاینرو مقالۀ حاضر ...
بیشتر
روزنامهنگاری سبک زندگی با توجه به گستردگی، مخاطبپسندی و روند فزایندۀ آن جایگاه و اهمیت بالایی را در روزنامهنگاری امروز به خود اختصاص داده است. در این میان، نظام رسانهای و بافت فرهنگی و اجتماعی هر جامعهای متغیری مهم است که در میزان، ماهیت و شیوۀ استفاده از این نوع روزنامهنگاری نقش تعیینکنندهای دارد. ازاینرو مقالۀ حاضر فراوانی استفاده از موضوعات مختلف روزنامهنگاری سبک زندگی را در وبگاههای خبری کشور مورد سنجش قرار داده و در ادامه بهصورت عمقیتر، ماهیت و ویژگیهای هرکدام از مقولهها را دستهبندی و تحلیل میکند. روش تحقیق استفادهشده در بخش اول تحلیل محتوای کمّی، و در بخش دوم نوع کیفی آن است. جامعۀ آماری تحقیق اخبار منتشرشده در پنج وبگاه خبری پرمخاطب کشور (بر اساس رتبهبندی الکسا در بهار 1397) شامل تابناک، ایسنا، باشگاه خبرنگاران جوان، جامنیوز و فارس در شش ماه دوم سال 1396 بوده است. حجم نمونه نیز 10 درصد از جامعۀ آماری، یعنی 18 روز، و بهصورت تصادفی نظاممند انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در دورۀ زمانی مطالعهشده 2,535 مطلب از نوع روزنامهنگاری سبک زندگی بوده و باشگاه خبرنگاران جوان، تابناک، جامنیوز، فارس و ایسنا بهترتیب بیشترین و کمترین مطالب را در این زمینه منتشر کردهاند. ذیل روزنامهنگاری سبک زندگی، درمجموع سه مقولۀ «سلامت»، «مذهب» و «فنّاوری فردی» بهترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتهاند. اما یافتههای حاصل از تحلیل محتوای کیفی نشان میدهد روزنامهنگاری سبک زندگی در وبگاههای خبری مطالعهشده را میتوان در طیفی نشان داد که یک سوی آن مذهب و سلامت و سوی دیگر آن سبک زندگی سلبریتیها و مد و زیبایی است.
سحر آقا ملایی؛ هدایت نیکخواه؛ سوده مقصودی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی جامعهشناختی سبک زندگی مصرفی سنتی و مدرن و برخی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر آن در بین شهروندان کرمان است. پژوهش پیشرو به شکل توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه شهروندان بالای 18 سال کرمان است که از بین آنها 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهمنزله نمونه آماری انتخاب و مطالعه شد. ابزار ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی جامعهشناختی سبک زندگی مصرفی سنتی و مدرن و برخی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر آن در بین شهروندان کرمان است. پژوهش پیشرو به شکل توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه شهروندان بالای 18 سال کرمان است که از بین آنها 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهمنزله نمونه آماری انتخاب و مطالعه شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با تکیهبر چهار مؤلفه اوقات فراغت، مدیریت بدن، الگوی تغذیه و الگوی خرید در دو بعد سنتی و مدرن بود. نتایج تحقیق نشان داد که پاسخگویان از سبک زندگی مصرفی سنتیتری برخوردارند. پاسخگویان در شاخصهایی مانند اوقات فراغت، مدیریت بدن، الگوی تغذیه و الگوی خرید، یعنی هر چهار مؤلفه سبک زندگی مصرفی، سبک سنتیتری داشتند. سبک زندگی سنتی برحسب جنس، سن، وضعیت تأهل و محله مسکونی تفاوت معنیداری را نشان داد. علاوه بر این، سبک زندگی مدرن نیز برحسب سن و وضعیت تأهل تفاوت معنیداری را نشان داد.همچنین سبک زندگی مصرفی در هر دو بعد سنتی و مدرن برحسب پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی اختلاف معنیداری را نشان داد. در شرایط امروزی، نقش نهادهای سنتی همچون خانواده و دین در جامعهپذیر کردن افراد افول کرده و نوعی درهمریختگی فرهنگی بر جامعه حاکم است؛ در چنین شرایطی افراد بهخصوص جوانان در ساختن هویتی مدرن و متمایز برای خویش، تحت تأثیر مدرنیته و فرهنگ مصرفگرای آن قرار میگیرند. پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی بهمنزله ترکیبی از عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در ساختن هویت و تمایزیابی افراد نقشی تعیینکننده دارد.
سیدحسین سراجزاده؛ لیلا باقری
چکیده
در سالهای اخیر سبک زندگی بهعنوان یک ساز و کار بروز تفاوتهای ذائقه افراد در چگونگی گذران اوقات فراغت، مدیریت بدن و مصرف فرهنگی، توسط متخصصان رشتههای مختلف بهویژه علوم اجتماعی برای برنامهریزی و سیاستگذاری توجه شده است. شناخت روند پژوهشهای انجام شده با تمرکز بر کم و کیف دانش تولید شده در این حوزه از اهداف این مقاله بوده ...
بیشتر
در سالهای اخیر سبک زندگی بهعنوان یک ساز و کار بروز تفاوتهای ذائقه افراد در چگونگی گذران اوقات فراغت، مدیریت بدن و مصرف فرهنگی، توسط متخصصان رشتههای مختلف بهویژه علوم اجتماعی برای برنامهریزی و سیاستگذاری توجه شده است. شناخت روند پژوهشهای انجام شده با تمرکز بر کم و کیف دانش تولید شده در این حوزه از اهداف این مقاله بوده است. برای دستیابی به اینمنظور، 59 منبع علمی؛ مقاله، پایاننامه و کتاب (حاصل پژوهش و مجموعه مقالات پژوهشی) از طریق جستوجوی واژة «سبک زندگی» در پژوهشهای رشته علوم اجتماعی در پایگاههای علمی ـ تخصصی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، کتابخانه ملی، مجلات تخصصی نور، اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و کتابخانههای دانشگاههای شهر تهران شناسایی و با استفاده از روش مرور نظاممند بررسی شدند. نتایج نشان داد که بیش از دو سوم پژوهشهای سبک زندگی بین سالهای 1385 تا 1390 انجام شده است. شش گونه سبک زندگی از این پژوهشها استخراج شد که بیشترین گونههای بررسی شده به ترتیب به سبک زندگی شبه مدرن (12/34درصد)، پیشامدرن یا سنتی (94/28درصد)، لذتمحور، علممحور، جهانمحلی و ورزشمحور اختصاص داشته است. توجه به سبک زندگی با تمرکز بر بررسی رابطه آن با متغیرهای سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی و دینداری بیشترین میزان بررسی در این عرصه را به خود اختصاص داده است.
ناهید مؤید حکمت
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 7-31
چکیده
مقالۀ پیشرو با حرکت از مفهوم «تمایز بوردیو» به شناسایی سبکهای زندگی در تهران میپردازد. در این راستا، سؤال محوری: «سبکهای زندگی در تهران از چه روندی پیروی میکنند: تمایز یا یکدستی؟» شکل گرفته است. در سنجش این امر، صور مادی و غیرمادی فرهنگ در نظر گرفته شده است. صور مادی، مواردی چون مصرف خوراک، پوشاک، خانه و صور ...
بیشتر
مقالۀ پیشرو با حرکت از مفهوم «تمایز بوردیو» به شناسایی سبکهای زندگی در تهران میپردازد. در این راستا، سؤال محوری: «سبکهای زندگی در تهران از چه روندی پیروی میکنند: تمایز یا یکدستی؟» شکل گرفته است. در سنجش این امر، صور مادی و غیرمادی فرهنگ در نظر گرفته شده است. صور مادی، مواردی چون مصرف خوراک، پوشاک، خانه و صور غیرمادی مواردی چون تعاملات اجتماعی، هنر، ادبیات، موسیقی، شعرا و نویسندگان را در بر میگیرد. روش تحقیق، کمی و ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخت بود که در میان 300 پاسخگوی ناهمگون از نظرِ؛ سن، جنس، میزان تحصیلات، شغل، محل سکونت و میزان درآمد، در سطح شهر تهران تکمیل شد. در این پژوهش از آمارهای توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که علیرغم ناهمگونی پاسخگویان، وجه یکدستی بر وجه تمایز در سبکهای زندگی در شهر تهران، غالب است.
سیدمجتبی رضوی طوسی؛ سجاد یاهک
دوره 15، شماره 25 ، خرداد 1393، ، صفحه 7-36
چکیده
مقالة حاضر، حاصل یافتههای نظرسنجی تلفنی با هدف بررسی گرایش شهروندان 15 تا 45 سال تهرانی با تمرکز بر انواع موسیقی در دسترس است. حجم نمونه، 804 نفر بوده و برای تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان داد 78/2درصد شهروندان 15 تا 45سال تهرانی، شنوندة انواع موسیقی هستند. شنوندگان موسیقی، 72/1درصد به «موسیقی ...
بیشتر
مقالة حاضر، حاصل یافتههای نظرسنجی تلفنی با هدف بررسی گرایش شهروندان 15 تا 45 سال تهرانی با تمرکز بر انواع موسیقی در دسترس است. حجم نمونه، 804 نفر بوده و برای تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان داد 78/2درصد شهروندان 15 تا 45سال تهرانی، شنوندة انواع موسیقی هستند. شنوندگان موسیقی، 72/1درصد به «موسیقی باکلام»، 68/4درصد به «موسیقی ایرانی» و 54/3درصد به «موسیقی با تصویر» علاقه دارند. 63/8درصد شنوندگان موسیقی، به «موسیقی پاپ ایرانی»، 52/6درصد به «موسیقیهای لسآنجلسی»، 40/8درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی»، 28/6درصد به «موسیقیهای مذهبی»، 26/3درصد به «موسیقی محلی»، 19/4درصد به «موسیقی غربی»، 19/3درصد به «موسیقیهای رپ»، 16/9درصد به «موسیقی پاپ ایرانی بیکلام»، 14/5درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی بیکلام»، 13/3درصد به «موسیقیهای پاپ زیرزمینی»، 11/5درصد به «موسیقی غیررسمی راک»، 10/4درصد به «موسیقی کلاسیک خارجی» و 4/6 درصد به «موسیقی سنّتی کشورهای خارجی» در حد زیاد گوش میدهند. 45/6 درصد شنوندگان موسیقی، به «محتوا» و 19/5 درصد به «ریتم و آهنگ» موسیقی اهمیت میدهند.
حمید عبداللهیان؛ آیدا حسینیفر
دوره 13، شماره 20 ، اسفند 1391، ، صفحه 35-60
چکیده
این مقاله به مطالعة روشهای متنی شدة بازنمایی ایدئولوژی در کتابهای آموزشی زبان انگلیسی اینترچنج پرداخته و برای یافتن پاسخی برای این پرسشها که کتابهای زبان انگلیسی اینترچنج، بهمثابه صور نمادین، به معنایی که تامپسون بهکار میبرد، چگونه معنای ایدئولوژیک خود را به نوآموزان زبان انگلیسی انتقال میدهند؟ و اینکه ...
بیشتر
این مقاله به مطالعة روشهای متنی شدة بازنمایی ایدئولوژی در کتابهای آموزشی زبان انگلیسی اینترچنج پرداخته و برای یافتن پاسخی برای این پرسشها که کتابهای زبان انگلیسی اینترچنج، بهمثابه صور نمادین، به معنایی که تامپسون بهکار میبرد، چگونه معنای ایدئولوژیک خود را به نوآموزان زبان انگلیسی انتقال میدهند؟ و اینکه چگونه در این کتابها ایدئولوژی و سبک زندگی آمریکایی به شکلی طبیعی و همگانی نشان داده میشود؟ ابتدا هر چهار کتاب زرد، قرمز، آبی و سبز اینترچنج مطالعه شد تا مؤلفههایی که بهوسیلة آنها سبک زندگی بازنمایی شده استخراج شود. سپس الگوی بازنمایی سبک زندگی آمریکایی در این کتابها کشف و مشخص شد که این الگوها راهبردهای اصلی این کتاب، جهت انتقال دیدگاهها و عقاید آمریکایی هستند. برای پیگیری ادعاهای مقاله، روششناسی مقاله طوری طراحی شد که ابتدا چهار بحث گروهی متمرکز انجام شود تا نحوة برخورد مخاطبان با این کتابها مطالعه و واکاوی شود. با تحلیل اظهارنظر زبان آموزان، یافتههایی بهدست آمد مبنی بر اینکه اگرچه سبک زندگی و فرهنگ بازنماییشده در این کتابها بیشتر آمریکایی است، اما این خود مخاطبان هستند که بههنگام برخورد با آنچه در این کتابها مطرح میشود و اینکه باید از چه سبک آداب و رسوم و عادتهای اجتماعی پیروی شود، دست به انتخاب میزنند. یافتههای این نوشتار همچنین نشان میدهد که در بسیاری از موارد، زبانآموزان حتی در انتخاب خود بهگونهای دست به یک بریکولاژ فرهنگی میزنند.
افشین محمدی؛ غزال بیبک آبادی
دوره 11، شماره 11 ، آبان 1389، ، صفحه 97-138
چکیده
پدیده سبک زندگی از مشخصات جهان نوین و مدرنیته است و به تعبیر دیوید چنی(1378 :16) کسانی که در جوامع مدرن زندگی میکنند برای توصیف کنشهای خود و دیگران از مفهوم سبک زندگی استفاده میکنند. افراد تحت تاثیر رسانهها به سلیقهها و ارزشهای خود شکل میدهند و این سلیقهها و ارزشهاست که منجر به بروز رفتار و در نهایت شکلگیری ...
بیشتر
پدیده سبک زندگی از مشخصات جهان نوین و مدرنیته است و به تعبیر دیوید چنی(1378 :16) کسانی که در جوامع مدرن زندگی میکنند برای توصیف کنشهای خود و دیگران از مفهوم سبک زندگی استفاده میکنند. افراد تحت تاثیر رسانهها به سلیقهها و ارزشهای خود شکل میدهند و این سلیقهها و ارزشهاست که منجر به بروز رفتار و در نهایت شکلگیری سبک زندگی آنها میشود. از سوی دیگر دو مفهوم سنت و مدرنیته و سیر تحولات و تغییر مناسبات و ارزشها و رفتار مردم در قالب این دو مفهوم، در سالهای اخیر به یکی از اساسیترین و پرچالشترین حوزههای مطالعه و پژوهش تبدیل شده است و به دلیل اهمیت موضوع است که در این پژوهش مولفههای سبک زندگی را تحت دو عنوان اصلی سبک زندگی سنتی و مدرن و الگوی رفتار را تحت دو عنوان الگوی رفتار مادی و الگوی رفتار فرهنگی بررسی خواهیم کرد. برای این بررسی از رسانه سینما استفاده کردهایم. چرا که صنعت رسانهایی سینما که در فیلمهای پرفروش و پرمخاطب آن نمود پیدا میکند میتواند به یکی از اسناد معتبر برای بررسی مولفههای شیوه زندگی مخاطبان سینما و نیز دست اندرکاران فیلمها تبدیل شود. چرا که فیلمهای پرفروش و پرمخاطب میتواند بازنمایی از نگرشها و ارزشهای موجود در جامعه ایران باشد که به شکل رفتار مردم در جامعه، انتخابهایشان و الگوی مصرفشان نمود پیدا کرده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده این است که سبک زندگی سنتی بیشترین سبک مشاهده شده؛ الگوی رفتار فرهنگی بیشترین الگوی رفتار مشاهده شده در فیلمها را شامل میشوند.
افسانه ادریسی؛ سمانه پالیزبان
دوره 10، شماره 6 ، مرداد 1388، ، صفحه 9-26
چکیده
تحقیق حاضر به منظور شناخت رابطة میان خدمات شهری و سبک زندگی شهروندان با هدف بررسی نقش تسهیلات شهری بر شیوة زندگی شهرنشینان انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از شیوة پیمایشی، با 734 نفر از سرپرستان خانوارهای ساکن در مناطق بیستودوگانه شهر تهران یا افراد مطلع خانوار که حداقل 18 سال سن داشتهاند، مصاحبه شده است. یافتههای ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور شناخت رابطة میان خدمات شهری و سبک زندگی شهروندان با هدف بررسی نقش تسهیلات شهری بر شیوة زندگی شهرنشینان انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از شیوة پیمایشی، با 734 نفر از سرپرستان خانوارهای ساکن در مناطق بیستودوگانه شهر تهران یا افراد مطلع خانوار که حداقل 18 سال سن داشتهاند، مصاحبه شده است. یافتههای تحقیق نشان داد میزان برخورداری و استفادة شهروندان تهرانی از خدمات شهری شهرداری کمتر از حد متوسط است. به طور متوسط تمایلات رفتاری پاسخگویان در زمینة نحوة گذران اوقات فراغت، مدیریت بدن، و دیگر سلائق بیشتر سنتی بوده و فاصلة زیادی تا سبک مدرن دارد. یافتههای تحقیق رابطة میان سبک زندگی با برخورداری از خدمات شهری و میزان استفاده از آنها را تأیید کرد و نشان داد شهروندانی که از خدمات شهری برخوردارترند و از آنها بیشتر استفاده میکنند، سبک زندگی مدرنتری دارند. متغیر میزان استفاده از خدمات شهری تأثیر مستقیم بر سبک زندگی دارد. بنابراین، اگر امکانات و تسهیلات شهری افزایش یابد ولی در کنار آن میزان استفاده از این خدمات رایج نشود، هیچ تغییری در شیوة زندگی شهروندان حاصل نمیشود.