محمدرضا حسنائی؛ سعیدهسادات موسوی
چکیده
داستانهای مصور و انیمیشن در ژاپن، از سالهای پیش از جنگ جهانی دوم تاکنون نقش پویایی در گفتمان ملیگرایی این کشور ایفا کردهاند. در دوران جنگ، این رسانهها برای ترغیب جوانان به شرکت در جنگ و تقویت روحیة عمومی بهکار گرفته شدند. در سالهای پس از جنگ نیز به منزله ابزار قدرتمندی برای تسکین زخمهای حاصل از شکست عمل کردهاند. این پژوهش ...
بیشتر
داستانهای مصور و انیمیشن در ژاپن، از سالهای پیش از جنگ جهانی دوم تاکنون نقش پویایی در گفتمان ملیگرایی این کشور ایفا کردهاند. در دوران جنگ، این رسانهها برای ترغیب جوانان به شرکت در جنگ و تقویت روحیة عمومی بهکار گرفته شدند. در سالهای پس از جنگ نیز به منزله ابزار قدرتمندی برای تسکین زخمهای حاصل از شکست عمل کردهاند. این پژوهش بر آن است تا با انجام مطالعهای تاریخی، قدرت احتمالی این رسانههای تصویری را در جامعة ژاپن ارزیابی کند و سپس به کنکاشی برای پاسخگویی به این پرسش بپردازد که رسانه انیمیشن در ایران، به چه میزان توانسته است در گفتمان هویت ملی مشارکت داشته باشد. بر مبنای یافتههای این مطالعه تطبیقی، میتوان دریافت که هنر داستان مصور به منزله رابط میان کاریکاتورهای سیاسی و رسانة انیمیشن، حلقة گمشدهای است که عدم رشد درخور آن در ایران، یکی از عوامل عدم ورود مضامین اجتماعی و سیاسی به عرصة انیمیشن شده است.
اعظم راودراد؛ مانیا عالهپور
چکیده
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد ...
بیشتر
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد نگاه نژادی شده در مقایسه با «دیگری» در انیمیشنهای مورد تحلیل تغییر کرده است و همچنین تحولی صریح در نگاه به زن در این انیمیشنها اتفاق افتاده است. بهعنوان یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت که بازنمایی دیگری در انیمیشنهایی که در سالهای اخیر برنده جایزه اسکار بودهاند، به این صورت است که نژاد و جنسیت افراد نیست که «دیگری» بودن آنها را تعیین میکند بلکه افکار، عقاید و رفتار ایشان است که مشخص میکند چه کسی دیگری است. بازنمایی دیگری در این انیمیشنها بهعنوان فردی که مخالف تغییر است، تفاوتها را برنمیتابد، پایبند سنت است و به محیطزیست آسیب میزند از جمله نتایج این پژوهش است.