هاجر ابراهیمی؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه بابالحوائجی؛ نجلا حریری
چکیده
پژوهش در زمرۀ پژوهشهای کیفی و مبتنی بر روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. جامعۀ آماری 16 نفر از خبرگان و متخصصان آگاه به حوزه نشر کتاب بودند که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری دادههای با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته انجام و تا زمان اشباع نظری ادامه یافته است. مصاحبهها پیادهسازی و کدگذاری ...
بیشتر
پژوهش در زمرۀ پژوهشهای کیفی و مبتنی بر روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. جامعۀ آماری 16 نفر از خبرگان و متخصصان آگاه به حوزه نشر کتاب بودند که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری دادههای با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته انجام و تا زمان اشباع نظری ادامه یافته است. مصاحبهها پیادهسازی و کدگذاری شدند و در نهایت مقوله محوری با شناختن پیامدها، راهبردها، زمینه ها، شرایط علی و مداخله گرها بهدست آمد. بر اساس نتایج، درک درست ماهیت نشر، داشتن دانش تخصصی و روزآمد و برخورداری از امکانات و تجهیزات از عوامل اصلی شکلگیری نشر حرفهای است. برای رسیدن به نشر حرفهای لازم است راهبردهایی نظیر توجه به مکانیزمهای اقتصاد نشر، برنامهریزی و بازاریابی مناسب و فناوریهای نوین مورد توجه جدی فعالان نشر قرار گیرد و سیاست مناسبی در خصوص اشتغال تماموقت ناشران، حمایت از فعالان نشر، فرهنگسازی و استفاده از فناوریهای نوین در پیش گرفته شود. کاهش وابستگی بهدولت، بیتوجهی به قوانین نشر، تداخل صنفی، مشکلات اقتصادی و پایین بودن کیفیت کتابها از جمله مشکلاتی است که بایستی در کانون توجه فعالان، برنامهریزان و سیاستگذاران حوزه نشر قرار گیرد و مجموع این اقدامات میتواند به تولید آثار با کیفیت و متناسب با نیاز بازار منجر شود و همچنین به فعالیت تخصصی ناشران که بهحرفهای شدن نشر منتج میشود، کمک نماید.