توحید علیزاده؛ نریمان محمدی
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 119-144
چکیده
مطالعة پیشِرو به بررسی نقش رسانههای اجتماعی نوین در شکلگیری و برساخت هویت نسلی در میان جوانان میپردازد. روش پژوهش کیفی میباشد و تکنیک پژوهش مصاحبه روایی است. بر این اساس مصاحبههای مجازی آنلاین با 29نفر از افرادی که از وایبر استفاده میکنند، صورت گرفته است. نمونهگیری از نوع هدفمند و معیار نمونهگیری، اشباع نظری است. ...
بیشتر
مطالعة پیشِرو به بررسی نقش رسانههای اجتماعی نوین در شکلگیری و برساخت هویت نسلی در میان جوانان میپردازد. روش پژوهش کیفی میباشد و تکنیک پژوهش مصاحبه روایی است. بر این اساس مصاحبههای مجازی آنلاین با 29نفر از افرادی که از وایبر استفاده میکنند، صورت گرفته است. نمونهگیری از نوع هدفمند و معیار نمونهگیری، اشباع نظری است. دادههای به دست آمده با روش تحلیل تماتیک، تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد وایبر که رسانهای اجتماعی است همزمان که سبب ساخت زیستجهانی مجازی برای سوژههای جوان میشود، نوعی افتراق هویتی بین آنها و سوژههای نسلهای دیگر را هم به وجود میآورد و سبب تقویت شکاف نسلی میشود. وایبر به سبب اقتصاد ارزان خود، نوعی استقلال اقتصادی را حداقل در آن بخشی از استفادهکنندگان از وایبر که وابستگی اقتصادی به خانوادهشان دارند را شکل داده است. این استقلال اقتصادی، هم سبب تقویت حضور این افراد در فضای وایبر شده است و هم نوعی شکاف نسلی را بین این افراد و خانوادة آنان و حتی سایر نسلها ایجاد کرده است. عضویت در گروههای مجازی وایبری، سبب شکلگیری شکافی بین شبکهسازیهای غیررسمی و شبکهسازیهای رسمی و گروههای رسمی با گروههای غیررسمی مجازی شده است. این مسئله میتواند به تمایز معنایی و هویتی بین نسلهای متفاوتِ چنین شبکهسازیهایی هم منجر شود و شکاف نسلی و تمایز نسلی را تقویت نماید.