ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ عادل زاهد بابلان؛ علی خالق خواه؛ مهدی معینی کیا
چکیده
پژوهش پیش رو با هدف مدلسازی نقش عوامل سازمانی تعارض شغلی و رهبری زهرآگین در پرسهزنی اینترنتی صورت گرفت. این پژوهش، از نظر راهبرد اصلی، کمّی و، از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفیـهمبستگی بود. جامعۀ آماری این مطالعه شامل کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری در چهار سطح تراز عملکرد بینالمللی، ملی، ...
بیشتر
پژوهش پیش رو با هدف مدلسازی نقش عوامل سازمانی تعارض شغلی و رهبری زهرآگین در پرسهزنی اینترنتی صورت گرفت. این پژوهش، از نظر راهبرد اصلی، کمّی و، از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفیـهمبستگی بود. جامعۀ آماری این مطالعه شامل کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری در چهار سطح تراز عملکرد بینالمللی، ملی، منطقهای و محلی در سراسر کشور بود. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چندمرحلهای بود. حجم نمونه، با توجه به مدل کرجسیـمورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 430 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ پرسهزنی اینترنتی بلا و همکاران (2006)، پرسشنامۀ تعارض شغلی دوبرین (2008) و پرسشنامۀ رهبری زهرآگین اسمیت و هانگس (2008) استفاده شد. روایی محتوایی ابزارها با نظر استادان علوم تربیتی و روانشناسی تأیید شد. دادهها با رویکرد شبکۀ عصبی مصنوعی با روش پرسپترون چندلایه (MPL) تحلیل شد. نتایج نشان داد ارتباطیابی عوامل سازمانی مؤثر بر پرسهزنی اینترنتی دارای یک لایۀ ورودی با هفت گره و یک لایۀ پنهان با سه گره است. شبکۀ عصبی مصنوعی نشان داد پرشها و روند پرسهزنی اینترنتی کارکنان را میتوان از روی عوامل سازمانی تعارض شغلی و رهبری زهرآگین پیشبینی کرد. با توجه به اثر معنیدار عوامل تعارض شغلی و رهبری زهرآگین در پرسهزنی اینترنتی کارکنان، ضروری است در هدایت رفتار منابع انسانی، جهت جلوگیری از بروز رفتار انحرافی پرسهزنی اینترنتی، به این مؤلفهها و اثرهایشان در سازمان توجه شود.