محمدحسن یادگاری؛ مهدی منتظرقائم؛ مهدی کاشفی فر
چکیده
فنّاوریهای رسانهای جهان ذهنی جوامع را تغییر دادهاند. این تغییرات، همگام با تغییرات شتابان و پرسرعت فنّاوریها، نتایج گوناگونی را برای افراد به همراه داشتهاند. مهمترین این تفاوتها تفاوت در نگرشهای معرفتی هر نسل است. آنچه بهعنوان پیشفرض این پژوهش تلقی میشود این است که نظام معرفتی هر دوره ساختپذیر است و عاملیت ...
بیشتر
فنّاوریهای رسانهای جهان ذهنی جوامع را تغییر دادهاند. این تغییرات، همگام با تغییرات شتابان و پرسرعت فنّاوریها، نتایج گوناگونی را برای افراد به همراه داشتهاند. مهمترین این تفاوتها تفاوت در نگرشهای معرفتی هر نسل است. آنچه بهعنوان پیشفرض این پژوهش تلقی میشود این است که نظام معرفتی هر دوره ساختپذیر است و عاملیت اصلی برای ساخت هر نسل رسانههایی است که هر نسل از آن استفاده میکند. به عبارتی، میتوان از عاملیت رسانه در تغییرات نسلی با عنوان جامعهپذیری رسانهای یاد کرد. در این پژوهش از ادبیات نظری مرتبط با نسل در جامعهشناسی و ادبیات مطالعات نسل از منظر مطالعات رسانه بهره برده شده است. از مصاحبۀ نیمهساختیافته برای جمعآوری دادهها و یافتن پاسخ پرسشهای این پژوهش استفاده شده است. مصاحبههایی با 30 نفر با بازۀ سنی 15 تا 45 سال صورت گرفت تا نگرش و تجارب آنها در خصوص تمایزها و تفاوتهای نسلی شناسایی شود. یافتههای پژوهش چهار نسل را با عنوانهای سازشپذیر، خطرپذیر، تحولپذیر و محدودیتناپذیر شناسایی کرد. همچنین، یافتهها نشان میدهد که در هر نسل، رسانهها و شیوههای ارتباطی و تعاملی عاملیت مؤثری در شکلگیری معرفتشناسی نسلی دارند. هر چه به سمت استفاده از رسانههای تعاملی و جهانی پیش میرویم، ارزشهای سنتی و عرفی رنگ میبازند و افراد خارج از محدودهها و نظم معرفتی رایج زیست میکنند.