مریم صادقیگیوی؛ منصوره قنبرآبادی
دوره 13، شماره 19 ، آبان 1391، ، صفحه 191-209
چکیده
ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب میکند از وجوه گوناگون به این ارتباطات نگاه کنیم. تراژدی با توجه به تعریف آنکه مرگ انسان ایدهآل و نیک و مثبت داستان است که از بهروزی به تیرهروزی میافتد، این سؤال را در ذهن میآورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش میرود که مرگ این انسان را موجب میشود. از آنجایی که در سرزمین آرمانی ایران ...
بیشتر
ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب میکند از وجوه گوناگون به این ارتباطات نگاه کنیم. تراژدی با توجه به تعریف آنکه مرگ انسان ایدهآل و نیک و مثبت داستان است که از بهروزی به تیرهروزی میافتد، این سؤال را در ذهن میآورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش میرود که مرگ این انسان را موجب میشود. از آنجایی که در سرزمین آرمانی ایران ارتباطات بر مبنای خرد شکل میگیرد پس چگونه است که تراژدیها به وقوع میپیوندند.
در این مقاله با توجه به نظریههای مختلف ارتباطاتی و مولفههای ارتباط انسانی تراژدی ایرج بررسی میشود و به این سؤال پاسخ میدهد که غیر از ارتباطات انسانی چه عوامل دیگری در شکلگیری تراژدی مؤثر هستند. در این مقاله پژوهشگران به این نتیجه دست مییابند که غیر از خرد عوامل دیگری نیز در شکلدهندگی ارتباطات انسانی مؤثر است. عواملی که ارتباط را میتواند به سمت تعاملی یا تقابلی پیش ببرد و پله پله قطعههای یک تراژدی را تکمیل کند.
در این نوشتار از روش اسنادی و تحلیلمحتوای کیفی و کمی استفاده شده و جامعة آماری، 177 بیت داستان ایرج از شاهنامة جوینی است.