محمد گنجی؛ محمد سلیمان نژاد؛ مهدی حسین زاده فرمی
چکیده
با گسترش روابط فرهنگی بین کشورهای متعدد، ساختارهای فرهنگیـهویتی و ارزشی جامعۀ ایران نیز دستخوش تغییراتی شده و در این رهگذر، نوع خاصی از هویت که در جهان با نام هویت بریکولاژ و نیز سیال میشناسند در بین جوانان و نوجوانان در حال ظهور است. این هویت، که ماهیتی ترکیبی دارد، عناصری از هویت اسلامی، ایرانی و مدرن را در هم آمیخته و گرایشهای ...
بیشتر
با گسترش روابط فرهنگی بین کشورهای متعدد، ساختارهای فرهنگیـهویتی و ارزشی جامعۀ ایران نیز دستخوش تغییراتی شده و در این رهگذر، نوع خاصی از هویت که در جهان با نام هویت بریکولاژ و نیز سیال میشناسند در بین جوانان و نوجوانان در حال ظهور است. این هویت، که ماهیتی ترکیبی دارد، عناصری از هویت اسلامی، ایرانی و مدرن را در هم آمیخته و گرایشهای فکری و رفتاری منحصربهفرد و مبتنی برگزینش عناصر متعدد را رقم زده است. پژوهش پیشرو بهمنظور بررسی وضعیت و نیز عوامل مؤثر بر هویت بریکولاژ در بین نوجوانان و جوانان شهر کرج به روش پیمایشی صورت گرفت و دادهها با استفاده از پرسشنامه از نمونهای 391 نفری با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از جوانان و نوجوانان شهر کرج گردآوری شد. روایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار آن بر اساس نظرهای افراد متخصص صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که هویت بریکولاژ برحسب جنسیت و تحصیلات متفاوت است و بین میل به زیباسازی بدن، مصرف متظاهرانه، سبک تفریحی تجملگرایانه و سبک فراغتی با هویت بریکولاژ رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک، میل به زیباسازی بدن و سبک تفریحی تجملگرایانه دارای تأثیر مثبت و مستقیم و سبک تفریحی پاتوقمحور دارای تأثیر منفی و غیرمستقیم بر هویت بریکولاژ بودهاند.
محمد گنجی؛ نرگس نیکخواه قمصری؛ سمانه فروغی
چکیده
مضامینی که انیمیشنها درصدد القاء به مخاطبین کودکشان هستند هرگز به صورت اتفاقی نبوده، بلکه در پی رمزگذاریهای خاصی صورت پذیرفته است که در نهایت منجر به معرفی الگوی از پیش تعیین شده برای کودکان است. هدف از این پژوهش، تحلیل نشانهشناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن است. بدین منظور با استفاده از روش نشانهشناسی، به بررسی محبوبترین ...
بیشتر
مضامینی که انیمیشنها درصدد القاء به مخاطبین کودکشان هستند هرگز به صورت اتفاقی نبوده، بلکه در پی رمزگذاریهای خاصی صورت پذیرفته است که در نهایت منجر به معرفی الگوی از پیش تعیین شده برای کودکان است. هدف از این پژوهش، تحلیل نشانهشناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن است. بدین منظور با استفاده از روش نشانهشناسی، به بررسی محبوبترین و پرمخاطبترین انیمیشن ایرانی «مهارتهای زندگی برای کودکان» پرداخته شده است. این مجموعه شامل 250 قسمت ده دقیقهای که تولید آن از سال 1391 شروع و تا 1395 پایان یافته است. بدین ترتیب برای دستیابی به تصویر جامعی از کودک در این مجموعه تمام قسمتها مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در این انیمیشن با نوعی بازنمایی توأم با «بدنمایی» از کودک و دوران کودکی مواجه هستیم. ویژگیها و خصایص برجستهی کودک در این مجموعه وابستگی به بزرگسالان، ناتوانی در حل مسائل شخصی، عدم خلاقیت و ابتکار، عدم تجهیز به مهارتهای مدرن، فقدان روحیهی پرسشگری و اطاعت کامل از والدین، پرخاشگری و گستاخی در مقابل همسالان، ساده لوحی و زودباوری است. علاوه بر این در بازنمایی کودک، کاراکترهای کودک در جایگاه سن طبیعی خود بازنمایی نمیشوند. بلکه کوچکتر و نابالغتر از سن زیستیشان نمایش داده میشوند و این نابالغ بودن در تمام رفتار و تعاملات روزمرهشان مشهود است. چنین الگوی بازنمایی در مجموع در قاب گفتمان «پیشامدرن» جای میگیرد. برجسته ترین ویژگی انیمیشن «مهارتهای زندگی برای کودکان» این است که در آن کودک به عنوان «سوژه منفعل و تربیت پذیر» به شمار میرود.