علی محبی؛ علی اصغر کیا
چکیده
هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر تغییرات و جهتگیریهای فرهنگی با توجه به نظریه اینگلهارت است. بر این اساس، پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال بود که؛ شبکههای اجتماعی جهت تغییرات فرهنگی را به سمت ارزشهای مادی موردنظر اینگلهارت میبرند یا به سمت ارزشهای فرا مادی؟ در این پژوهش از روش ترکیبی (تحلیل محتوا و پیمایش) استفاده ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر تغییرات و جهتگیریهای فرهنگی با توجه به نظریه اینگلهارت است. بر این اساس، پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال بود که؛ شبکههای اجتماعی جهت تغییرات فرهنگی را به سمت ارزشهای مادی موردنظر اینگلهارت میبرند یا به سمت ارزشهای فرا مادی؟ در این پژوهش از روش ترکیبی (تحلیل محتوا و پیمایش) استفاده شد. در بخش پیمایش نگرشهای دانشجویان نسبت به ارزشهای مادی و فرامادی مدنظر اینگلهارت در شبکههای اجتماعی (در سال 1398) سنجیده شد و در بخش تحلیل محتوا نیز محتوای شبکههای اجتماعی در سال 1398 با ارزشهای مادی و فرامادی مدنظر اینگلهارت سنجش شد. نتایج پیمایش در مورد «ارزشهای موردتوجه کاربران در شبکههای اجتماعی» نشان داد که 53 درصد دانشجویان به ارزشهای فرامادی توجه دارند. یافتههای تحلیل محتوا نیز نشان داد که حدود 54 درصد پیامهای تولیدشده در سه شبکۀ اجتماعی توییتر، تلگرام و اینستاگرام دارای ارزش فرامادی هستند. ترکیب نتایج تحقیق نشان میدهد محتوای فضای مجازی منطبق با نگرشهای دانشجویان بوده و بیشترین توجه به سمت ارزشهای فرامادی است. این یافتهها منطبق با نظریات اینگلهارت است و نشان میدهد سیر فرهنگی کشور همسو با تغییرات فرهنگ جهانی است.