سیاوش صلواتیان؛ احمدرضا درفشی؛ حمیدرضا جواهریان
چکیده
هر کشوری ترجیح میدهد در صنایع مختلف عمدتاً تولیدکننده و صادرکننده باشد تا واردکنندۀ محض؛ اما، در صنایع فرهنگی سخن از ترجیح نیست؛ سخن از ضرورتی اجتماعی و اقتصادی است. صنعت بازیهای تلفن همراه، بهعنوان یکی از صنایع فرهنگی و سرگرمی، در یک دهۀ اخیر توانسته رشد چشمگیری از لحاظ اقتصادی و محبوبیت در میان مردم دنیا داشته باشد. هدف پژوهش ...
بیشتر
هر کشوری ترجیح میدهد در صنایع مختلف عمدتاً تولیدکننده و صادرکننده باشد تا واردکنندۀ محض؛ اما، در صنایع فرهنگی سخن از ترجیح نیست؛ سخن از ضرورتی اجتماعی و اقتصادی است. صنعت بازیهای تلفن همراه، بهعنوان یکی از صنایع فرهنگی و سرگرمی، در یک دهۀ اخیر توانسته رشد چشمگیری از لحاظ اقتصادی و محبوبیت در میان مردم دنیا داشته باشد. هدف پژوهش پیش رو تحلیل وضعیت موجود صنعت بازیهای دیجیتال کشور برای ورود به بازارهای جهانی است. در این پژوهش، که با استفاده از روش تحلیل مضمون کیفی صورت گرفت، با ۱۴ نفر از سیاستگذاران، پژوهشگران و فعالان صنعت بازیهای تلفن همراه، مدیریت و رسانه مصاحبه شده است. پس از سه مرحلۀ کدگذاری، توانستیم از حدوداً ۴۵۰ کد به 21 مقوله در زمینۀ تحلیل صنعت بر مبنای تکنیک سوات دست یابیم. بر اساس یافتهها، قوّتهای صنعت شامل ظرفیت گستردۀ بازار داخلی، هزینۀ کم تولید و آموزش و...؛ ضعفهای صنعت شامل مدیریت نیروی انسانی، مدیریت دانش، سرمایهگذاری و...؛ فرصتهای محیطی شامل توان بیشتر از رقبای منطقهای، روابط فرهنگی قوی با کشورهای منطقه و...؛ و تهدیدات محیطی شامل رقابت زیاد در بازارهای بینالمللی، تحریم اقتصادی ایران و... است. پژوهش پیش رو نشان داد که دولت باید نقش سیاستگذاری در عرصۀ صنعت بازی را بر عهده بگیرد و در جهت رهایی از اقتصاد تکمحصولی، با همکاری بخش خصوصی، این صنعت را به سمت بازارهای بینالمللی هدایت کند.
سیاوش صلواتیان؛ سعید قنبری؛ صابر نوری محب
چکیده
تحقیق پیشرو با هدف امکانسنجی شیوة نوین تأمین مالی جمعی در سینمای ایران و شناخت الزامات، موانع و ظرفیتها برای تحقق آن شکل گرفت. برای تحقق هدف تحقیق از بین متولیان سینما در کشور، براساس قاعده اشباع نظری و بهواسطه نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 31 تن از صاحبنظران حوزه سینما انتخاب و مصاحبه باز با آنها انجام شد. این مصاحبههای به ...
بیشتر
تحقیق پیشرو با هدف امکانسنجی شیوة نوین تأمین مالی جمعی در سینمای ایران و شناخت الزامات، موانع و ظرفیتها برای تحقق آن شکل گرفت. برای تحقق هدف تحقیق از بین متولیان سینما در کشور، براساس قاعده اشباع نظری و بهواسطه نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 31 تن از صاحبنظران حوزه سینما انتخاب و مصاحبه باز با آنها انجام شد. این مصاحبههای به روش تحلیل محتوای کیفی تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که ظرفیتهایی نظیر مهربانی مردم، نقدینگی بالا، علاقه مردم به سینما، اعتماد مردم به سلبریتیها و غیره و موانعی همچون دخالت بالای دولت در سینما، وجود فساد در کشور، ضعیف بودن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری سینما، بیاعتمادی، نبود ثبات اقتصادی، مقاومت صنفی در برابر تغییر، ناآگاهی عمومی و نخبگانی و عدم امکان ورود به بورس توسط شرکتهای فعلی سینمایی و غیره برای تحقق تأمین مالی جمعی بهعنوان یک شیوه نوین وجود دارد؛ مهمترین الزامات تحقق تأمین مالی جمعی در سینما نیز شامل کاهش دخالت دولتی در سینما، اعتمادسازی، راهاندازی بورس سینما و صندوقهای سرمایهگذاری، آگاهیبخشی، صنعتی شناخته شدن سینما، به رسمیت شناختن سینما توسط بیمه و بانک، اجرای قانون کپیرایت در کشور و غیره بود. براساس یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت امکان تحقق مدل سهام بهعنوان یکی از شقوق تأمین مالی جمعی با برآورده شدن الزامات آن در کشور ما وجود دارد؛ با این حال تأمین مالی جمعی در ابتدا نباید بهعنوان یک مدل مستقل تأمین مالی بکار گرفته شود، بلکه از آن باید بهعنوان یک مدل مکمل استفاده کرد.
سیاوش صلواتیان؛ مهناز روحبخش؛ احمدرضا درفشی
چکیده
صنعت سینمای ایران میتواند از فرصت رسانههای پرمخاطب اجتماعی برای بازاریابیِ محصولات تولیدی خود بهره ببرد. در این مقاله، برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی فیلمهایی سینمایی ایرانی از طریق رسانههای اجتماعی از روش دلفی در سه راند استفاده شد. 18 نفر از خبرگان حوزههای ارتباطات، اقتصاد رسانه و بازاریابی در پنل دلفی ...
بیشتر
صنعت سینمای ایران میتواند از فرصت رسانههای پرمخاطب اجتماعی برای بازاریابیِ محصولات تولیدی خود بهره ببرد. در این مقاله، برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی فیلمهایی سینمایی ایرانی از طریق رسانههای اجتماعی از روش دلفی در سه راند استفاده شد. 18 نفر از خبرگان حوزههای ارتباطات، اقتصاد رسانه و بازاریابی در پنل دلفی عضو بودند. درنهایت عوامل فنی شامل «امنیت رسانههای اجتماعی» و «کیفیت گرافیکی رسانههای اجتماعی»، عوامل محتوایی شامل «کیفیت فیلم»، «جذابیت تیزر یا آنونس بارگذاری شده»، «پست کردن دیالوگهای جذاب»، «نظرات کسانی که فیلم را دیدهاند»، «نظرات منتقدین و اهالی سینما» و «حضور ستارگان سینما»، عوامل فرایندی شامل «انتخاب صحیح رسانه اجتماعی»، «شهرت رسانه اجتماعی»، «بازاریابی دهانبهدهان»، «تشکیل گروههای علاقهمند به فیلم»، «تعامل و ارتباط با کاربران»، «ایجاد صفحه اجتماعی در زمان ساخت فیلم»، «شناخت مخاطب»، «پخش پشتصحنه و حواشی فیلم» و «تبلیغ توسط طرفدارها» و عوامل مرتبط با مدیریت پیام شامل «انتشار اطلاعات مناسب و صحیح» مورد اجماع نظر کارشناسان واقع شد.
سیاوش صلواتیان؛ سارا مسعودی
چکیده
سرعت تغییرات فراوان در دنیای امروز باعث شده که خبرگزاریهای داخلی برای بقا و در میدان رقابت ماندن نیاز به آیندهنگری داشته باشند. در این مقاله با استفاده از تکنیک دلفی به شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده خبرگزاریها در ایران پرداخته شده است. مشارکتکنندگان در این مقاله 18 خبره متخصص در حوزه علوم ارتباطات، مدیریت رسانه، خبر و آیندهپژوهی ...
بیشتر
سرعت تغییرات فراوان در دنیای امروز باعث شده که خبرگزاریهای داخلی برای بقا و در میدان رقابت ماندن نیاز به آیندهنگری داشته باشند. در این مقاله با استفاده از تکنیک دلفی به شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده خبرگزاریها در ایران پرداخته شده است. مشارکتکنندگان در این مقاله 18 خبره متخصص در حوزه علوم ارتباطات، مدیریت رسانه، خبر و آیندهپژوهی بودند و در سه دور اجرای دلفی درباره 21 پیشران شناسایی شده، به اجماع رسیدند. این پیشرانها در چهار دسته طبقهبندی شدند. این پیشرانها عبارت بودند از؛ پیشرانهای فناوری: همگرایی رسانه، قالبهای جدید محتوا، افزایش سرعت تولید اخبار، هوشمندشدن شیوه کسب اطلاعات، گسترش پهنای باند، نسل جدید وب. پیشرانهای سیاسی ـ حقوقی: وابستگی مالی به جریانهای سیاسی، مالکیت معنوی اخبار و تولیدات رسانهای، شکسته شدن انحصار رسانهای. پیشرانهای اجتماعی ـ فرهنگی: گسترش سواد رسانهای، جهانیشدن، تغییر نسلی، تغییر مفهوم حریم خصوصی، قسمتبندی توجه مخاطبان، حرکت به سمت موضوعات منطقهایو محلی، تشت افکار، گسیختگی اجتماعی، شهروند رسانه. و پیشرانهای اقتصادی: سرعت و چابکی در مقابل تولیدات رسمی، تغییر ماهیت و ثروت از حقیقی به مجازی، برنامهریزی بر اساس اقتصاد توجه، شکسته شدن انحصار رسانه.
عباس ناصری طاهری؛ سیاوش صلواتیان؛ مصیبعلی اکبرزاده آرانی
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 69-92
چکیده
هدف این مقاله، مطالعه تطبیقی عملکرد دو طیف رسانهای جریانساز (خبرگزاری ایسنا، روزنامه شرق و شبکه خبری بیبیسی فارسی) و رقیب (خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان و خبر صداوسیما) در مدیریت جریان خبری اسیدپاشیهای اصفهان در بازه زمانی 24مهر تا 9 آبان 1393 بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام و برای تحلیل دادهها از دو روش تحلیل مضمون و تحلیل ...
بیشتر
هدف این مقاله، مطالعه تطبیقی عملکرد دو طیف رسانهای جریانساز (خبرگزاری ایسنا، روزنامه شرق و شبکه خبری بیبیسی فارسی) و رقیب (خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان و خبر صداوسیما) در مدیریت جریان خبری اسیدپاشیهای اصفهان در بازه زمانی 24مهر تا 9 آبان 1393 بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام و برای تحلیل دادهها از دو روش تحلیل مضمون و تحلیل محتوای کمی استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که ایسنا پیشتازی جریانسازی خبری را بر عهده داشته و در کنار آن بیبیسی فارسی و روزنامۀ شرق در زنده نگاه داشتن این جریان خبری نقش داشتهاند. در مقابل، خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان و خبر صداوسیما در ابتدای شکلگیری جریان خبری، سکوت و پس از ایجاد جریان خبری به این موضوع وارد شدند. تأخیر در ورود، رویکرد انفعالی، زاویه نگاه حکومتی و زبان رسمی مهمترین عواملی بود که باعث شد این طیف نتوانند تأثیر چندانی در مدیریت این جریان خبری داشته باشند.