سیدحسن آذری؛ مهدی منتظرقائم؛ سعید باقری
چکیده
روزنامهنگاری سبک زندگی با توجه به گستردگی، مخاطبپسندی و روند فزایندۀ آن جایگاه و اهمیت بالایی را در روزنامهنگاری امروز به خود اختصاص داده است. در این میان، نظام رسانهای و بافت فرهنگی و اجتماعی هر جامعهای متغیری مهم است که در میزان، ماهیت و شیوۀ استفاده از این نوع روزنامهنگاری نقش تعیینکنندهای دارد. ازاینرو مقالۀ حاضر ...
بیشتر
روزنامهنگاری سبک زندگی با توجه به گستردگی، مخاطبپسندی و روند فزایندۀ آن جایگاه و اهمیت بالایی را در روزنامهنگاری امروز به خود اختصاص داده است. در این میان، نظام رسانهای و بافت فرهنگی و اجتماعی هر جامعهای متغیری مهم است که در میزان، ماهیت و شیوۀ استفاده از این نوع روزنامهنگاری نقش تعیینکنندهای دارد. ازاینرو مقالۀ حاضر فراوانی استفاده از موضوعات مختلف روزنامهنگاری سبک زندگی را در وبگاههای خبری کشور مورد سنجش قرار داده و در ادامه بهصورت عمقیتر، ماهیت و ویژگیهای هرکدام از مقولهها را دستهبندی و تحلیل میکند. روش تحقیق استفادهشده در بخش اول تحلیل محتوای کمّی، و در بخش دوم نوع کیفی آن است. جامعۀ آماری تحقیق اخبار منتشرشده در پنج وبگاه خبری پرمخاطب کشور (بر اساس رتبهبندی الکسا در بهار 1397) شامل تابناک، ایسنا، باشگاه خبرنگاران جوان، جامنیوز و فارس در شش ماه دوم سال 1396 بوده است. حجم نمونه نیز 10 درصد از جامعۀ آماری، یعنی 18 روز، و بهصورت تصادفی نظاممند انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در دورۀ زمانی مطالعهشده 2,535 مطلب از نوع روزنامهنگاری سبک زندگی بوده و باشگاه خبرنگاران جوان، تابناک، جامنیوز، فارس و ایسنا بهترتیب بیشترین و کمترین مطالب را در این زمینه منتشر کردهاند. ذیل روزنامهنگاری سبک زندگی، درمجموع سه مقولۀ «سلامت»، «مذهب» و «فنّاوری فردی» بهترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتهاند. اما یافتههای حاصل از تحلیل محتوای کیفی نشان میدهد روزنامهنگاری سبک زندگی در وبگاههای خبری مطالعهشده را میتوان در طیفی نشان داد که یک سوی آن مذهب و سلامت و سوی دیگر آن سبک زندگی سلبریتیها و مد و زیبایی است.