رسول بابازاده؛ حبیب اله زنجانی؛ سیف اله سیف اللهی
چکیده
مقاله پیشرو به تحلیل جامعهشناختی گفتمان فولکلور قوم آذری در ایران از منظر تحلیل گفتمان انتقادی میپردازد. این تحقیق داستانها و ضربالمثلهای زبان قوم آذری را بر اساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف در سطح توصیف، تفسیر و تبیین واکاوی کرده است. در این تحقیق مسئله اساسی این است که داستانها و ضربالمثلهای فولکلور ...
بیشتر
مقاله پیشرو به تحلیل جامعهشناختی گفتمان فولکلور قوم آذری در ایران از منظر تحلیل گفتمان انتقادی میپردازد. این تحقیق داستانها و ضربالمثلهای زبان قوم آذری را بر اساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف در سطح توصیف، تفسیر و تبیین واکاوی کرده است. در این تحقیق مسئله اساسی این است که داستانها و ضربالمثلهای فولکلور قوم آذری دارای چه گفتمانهایی بوده است و شرایط، زمینههای شکلگیری آن گفتمانها چه بوده است؟ برای تحلیل و تبیین از نظریههای تحلیل گفتمانهای لاکلائو و موفه، نظریۀ تحلیل انتقادی نورمن فرکلاف و نظریۀ تفسیر فرهنگ کلیفورد گیرتز بهعنوان چارچوب نظری و مفهومی استفاده شده است و از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بهعنوان روش تحقیق بهره گرفته شده است. نوع تحقیق کیفی بوده و دادههای موردبررسی شامل سه داستان و سی ضربالمثل فولکلوریک ترکی آذری است که به جهت اختصار دو نمونه داستان عامیانه و ده ضربالمثل در این مقاله تحلیل گفتمان شده است. متون و دادههای این تحقیق کیفی از سه منبع مکتوب فولکلوریک قوم آذری به شیوۀ هدفمند انتخاب شده است. یافتههای تحقیق بیانگر وجود گفتمان تقابلی بین سیاست و مردم بوده است و زبان فولکلور قوم آذری ابزاری برای بیان انتقاد، اعتراض و نقد سیاست و اوضاع اجتماعی بوده است.