کمال خلیل بیگی؛ حمید عزیزی؛ سید محمد مهدیزاده
چکیده
هدف پژوهش پیشرو تأثیر نوع فیلم(هنری و غیر هنری) بر هوش و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دبیرستان شهر سنندج است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس سه کلاس 20 نفری در درس «علوم اجتماعی» برای نمونه آماری انتخاب شدند. بدینترتیب که سه گروه دانشآموزان ...
بیشتر
هدف پژوهش پیشرو تأثیر نوع فیلم(هنری و غیر هنری) بر هوش و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دبیرستان شهر سنندج است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس سه کلاس 20 نفری در درس «علوم اجتماعی» برای نمونه آماری انتخاب شدند. بدینترتیب که سه گروه دانشآموزان به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش1، آزمایش 2 و گواه جایگزین شدند. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه است. بدینترتیب که دانشآموزان بهصورت تصادفی در سه گروه آزمایش و گواه گماشته شدند. به گروه آزمایش 1 فیلمهای هنری، گروه آزمایش 2 فیلمهای غیر هنری نشان داده شد و گروه گواه هیچ فیلمی را مشاهده نکردند. اطلاعات از طریق پرسشنامههای هنجار شده؛ هوش چندگانه گاردنر و عملکرد تحصیلی جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی؛ میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی؛ مدل تحلیل کواریانس چند متغیره با نرمافزار اسپیاساس استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد که نوع فیلم بر هوش بین فردی، هوش درون فردی و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد؛ بدینترتیب دانشآموزان گروه آزمایش 1 که فیلمهای هنری را همراه با تدریس مشاهده کردند، به نسبت دانشآموزان گروه گواه که هیچ فیلمی مشاهده نکردند و گروه آزمایش 2 که فیلمهای غیر هنری را همراه تدریس مشاهده کردند، عملکرد بهتری در هوش بین فردی، درون فردی و عملکرد تحصیلی داشتند.