سیدحامد حسینیان؛ مسعود کیانپور؛ علی ربانی خوراسگانی
چکیده
تبلیغ دین فراگرد ارتباط بین مردم و روحانیت با هدف ترویج آموزههای دینی است و انواع اختلال ارتباطی مانعی مؤثر در این زمینه خواهند بود و شناسایی آنها از منظر جامعهشناسی ارتباطات میتواند نسخۀ مناسبی را برای ارتقای کیفی تبلیغ دین ارائه دهد. چارچوب مفهومی این پژوهش بر اساس مدل «منبع معنی» بنا نهاده شده که به روند فراگرد ...
بیشتر
تبلیغ دین فراگرد ارتباط بین مردم و روحانیت با هدف ترویج آموزههای دینی است و انواع اختلال ارتباطی مانعی مؤثر در این زمینه خواهند بود و شناسایی آنها از منظر جامعهشناسی ارتباطات میتواند نسخۀ مناسبی را برای ارتقای کیفی تبلیغ دین ارائه دهد. چارچوب مفهومی این پژوهش بر اساس مدل «منبع معنی» بنا نهاده شده که به روند فراگرد ارتباط و اختلالات آن میپردازد و پژوهشگران، با بهرهگیری از روش توصیف کیفی ساندلوسکی و مصاحبههای عمیق با طلاب نخبۀ تبلیغی، اختلال معنایی در تبلیغ دین را توصیف کردهاند. میدان تحقیق تمامی روحانیون مبلّغی هستند که هر ساله در دفتر تبلیغات اسلامی، تلاشهای تبلیغی آنها ارزیابی میشود. نمونهگزینی نیز 21 نفر از نخبگان تبلیغی هستند که در دو همایش «برترینهای تبلیغ» تقدیر شدند. براساس بازنمایی دادهها، مشارکتکنندگان، مفاهیم مهجورشدۀ آیات و روایات، تفسیر بهرأی و غلطخوانی، ذیل مقولۀ «قرآنگریزی» و همچنین مفاهیم منبریهای خوابپرداز، خرافهزایی، درویشگرایی و کرامتسازی، ذیل مقولۀ «خوابزدگی و خرافهگرایی» توصیف شدهاند. همچنین مشارکتکنندگان مفاهیم کلیشههای محتوایی، تعمیمی و زمانی را ذیل مقولۀ «کلیشههای تبلیغی»؛ و مفاهیم جامعهگریزی، کارکردگریزی و منظومهگریزی را ذیل مقولۀ «دین فردی» توصیف کردهاند.