بهجت شهابی عنبران؛ علی جعفری؛ شهناز هاشمی؛ محمد سلطانی فر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی هویتهای دوگانه در فضای مجازی-واقعی نوجوانان بود که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم استان اردبیل که از بین آنها 380 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر چارچوب نظری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی هویتهای دوگانه در فضای مجازی-واقعی نوجوانان بود که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم استان اردبیل که از بین آنها 380 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر چارچوب نظری پژوهش استفاده شد. روایی پرسشنامه به روش اعتبار صوری و سازهای و اعمال برخی اصلاحات و پایایی آن نیز پس از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و حذف برخی گویهها مورد تأیید قرار گرفت. دادهها از طریق آزمون t دو گروه مستقل در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد نوجوانان در فضای مجازی-واقعی دارای هویت دوگانهای در ابعاد دینی، خانوادگی، جنسی، ملی، قومی و فرهنگی بودند. هویت نوجوانان در فضای واقعی شکلیافتهتر، منسجمتر و واقعیتر و در فضای مجازی به نسبت سیّار، ناپایدار و متکثر بود. هویتی که با توجه به برخی ویژگیها، میتوان آن را هویت مدرن یا بازاندیشانه نامید. نوجوانان در کنار اینکه در جهان واقعی سعی در پاسداشت منابع سنتی هویت داشتند در فضای مجازی خود را طرفدار هویت جهانی یا جهان وطنی نشان میدادند.
پروانه فرامرزیانی؛ باقر انصاری؛ محمد سلطانی فر؛ افسانه مظفری
چکیده
پژوهش پیشرو باهدف طراحی و ارزیابی مدل مفهومی راهکارهای حمایت از حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی به دو روش کیفی و کمی انجام شد. پس از بررسی پیشینه و مفاهیم نظری پژوهش، با استفاده از روش کیفی مصاحبه عمیق با 18 نفر از متخصصان حوزه ارتباطات، حقوق و روانشناسی با روش نمونهگیری نااحتمالی هدفمند، دادههای پژوهش به اشباع نظری رسیده، با ...
بیشتر
پژوهش پیشرو باهدف طراحی و ارزیابی مدل مفهومی راهکارهای حمایت از حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی به دو روش کیفی و کمی انجام شد. پس از بررسی پیشینه و مفاهیم نظری پژوهش، با استفاده از روش کیفی مصاحبه عمیق با 18 نفر از متخصصان حوزه ارتباطات، حقوق و روانشناسی با روش نمونهگیری نااحتمالی هدفمند، دادههای پژوهش به اشباع نظری رسیده، با استفاده از تحلیل مضمون تفسیر شده و مدل مفهومی ساخته شد. یافتههای پژوهش، شش مضمون فراگیر و 17 مضمون سازمانیافته را بهعنوان شاخصهای اصلی راهکارهای حمایت از حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی نشان دادند که عبارتاند از راهکارهای: اجتماعی (محیط اجتماعی)، فرهنگی (فرهنگسازی)، حقوقی (قانونگذاری، الزامات تهیه رضایتنامه، الزامات دسترسی)، آموزشی (سواد رسانهای، تولید محتوا، تفکر انتقادی، آموزش رسمی، مدیریت دانش، گسترش حوزه سواد و اندیشه)، اقتصادی (سرمایهگذاری) مدیریتی (الزامات فنی، سیاستگذاری، آموزشی، امنیت سازمانی، حمایت نهادی). در بخش کمی بهمنظور برازش مدل، پرسشنامه محقق ساخته بین 160 نفر از متخصصان و فعالان کودک که با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی و فرمول مورگانکرجسی انتخاب شدند، توزیع شد. یافتههای توصیفی بخش کمی، نشان داد که میزان شاخص کل راهکارها در سطح مطلوبی قرار دارد و یافتههای استنباطی بخش کمی پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی نشان داد که مدل بازتولید شده از برازش لازم برخوردار است. مدل مفهومی احصا شده در تدوین راهبردها و قوانین لازم برای سیاستگذاری و برنامهریزی حمایت از حق حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی کاربرد دارد.
ایرج قره داغی؛ علی اکبر رضایی؛ عباسعلی قیومی؛ سیدرضا صالحی امیری؛ محمد سلطانی فر
چکیده
پژوهش پیشرو در صدد ارائۀ مدل مناسب برای تبلیغات محصولات فرهنگی است. در این پژوهش تلاش شده فرایند تبلیغات محصولات فرهنگی در فضای رسانهای کشور (تلویزیون، روزنامهها و مجلات) و تغییر و تحولات آن از زوایای مختلف بررسی و موشکافی شود و متناسب با ابعاد، مؤلفهها، شاخصها، عوامل مؤثر و ویژگیهای آن، مدل بومی مناسب و جامع و یکپارچهای ...
بیشتر
پژوهش پیشرو در صدد ارائۀ مدل مناسب برای تبلیغات محصولات فرهنگی است. در این پژوهش تلاش شده فرایند تبلیغات محصولات فرهنگی در فضای رسانهای کشور (تلویزیون، روزنامهها و مجلات) و تغییر و تحولات آن از زوایای مختلف بررسی و موشکافی شود و متناسب با ابعاد، مؤلفهها، شاخصها، عوامل مؤثر و ویژگیهای آن، مدل بومی مناسب و جامع و یکپارچهای برای تبلیغات محصولات فرهنگی ارائه شود. رویکرد مورداستفاده در پژوهش پیش رو روش کمّی و کیفی (آمیخته) است. جامعۀ آماری پژوهش خبرگان دانشگاهی و متخصصان علمی و اجرایی فعال در حوزۀ تبلیغات محصولات فرهنگی و فضای رسانهای را شامل میشود که بر اساس دیدگاههای 18 نفر از خبرگان و 385 فعال تبلیغاتی با رویکرد سیستمی استراوس و کوربین، طی سه مرحلۀ کدگذاری باز و محوری و انتخابی، 50 مفهوم و12 مقوله استخراج شد. از این میان، تبلیغات محصولات فرهنگی بهعنوان مقولۀ مرکزی و 11 مورد دیگر اجزای نظریۀ دادهبنیاد پژوهش را تشکیل دادند. یافتهها نشان داد از چهار مقولۀ اصلی شرایط علّی، محوری، راهبردی و پیامدها بهترتیب سیاستهای دولتی مبتنی بر حمایت از تولیدات فرهنگی و تغییر نگرش به محصول یا کالابودن آنها، داشتن برنامۀ تبلیغاتی و اطلاعرسانی، آموزشهای نهادی در دو سطح تولیدکنندگان و نهاد خانواده و تأکید بر حفظ هویت و ارزشهای اصیل جامعه بالاترین سطح تأکیدات را دارند. لذا، در چارچوب ادبیات نظری پژوهش، دیدگاه خبرگان و بهرهگیری از نظریۀ دادهبنیاد، مدل پیشنهادی برای تبلیغات محصولات فرهنگی در فضای رسانهای ایران طراحی و تدوین شد.
گلاله آهنگری؛ باقر ساروخانی؛ محمد سلطانی فر
چکیده
امروزه، بهدلیل ورود شبکههای مجازی بهویژه تلگرام در کشور ما، نقش جدیدی از روابط اجتماعی شکل گرفته است. بر این اساس هدف پژوهش پیشرو بررسی تأثیر عضویت در شبکۀ اجتماعی پیامرسان تلگرام بر هویت ارتباطی است. برای تحقق این هدف روش کمی ـ پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش جوانان 18تا30 سال ساکن شهر تهران که تعداد آنان 287345 نفر هستند؛ ...
بیشتر
امروزه، بهدلیل ورود شبکههای مجازی بهویژه تلگرام در کشور ما، نقش جدیدی از روابط اجتماعی شکل گرفته است. بر این اساس هدف پژوهش پیشرو بررسی تأثیر عضویت در شبکۀ اجتماعی پیامرسان تلگرام بر هویت ارتباطی است. برای تحقق این هدف روش کمی ـ پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش جوانان 18تا30 سال ساکن شهر تهران که تعداد آنان 287345 نفر هستند؛ با استفاده از فرمول کوکران 524 نفر بین جوانان تهرانی 18تا30 سال انتخاب شده و بر مبنای نمونهگیری خوشهای بین آنان پرسشنامه استاندارد توزیع شده است. بعد از جمعآوری دادهها، تجزیهوتحلیل بر مبنای spss و lisrel صورت گرفته است. یافتهها بیانگر آن است که 83 درصد از جوانان تهرانی در تلگرام عضویت دارند که میانگین میزان استفاده دو ساعت در شبانهروز بوده است. کاربران تلگرام بیشتر در گروهها و سپس جهت ارتباطات خصوصی و دوطرفه، زمان خود را سپری میکنند؛ اما کانالها کمترین استفاده بین کاربران ازلحاظ زمانی برخوردار است. نتایج نشان میدهد که میزان استفاده از گروههای تلگرام، استفاده از پیامهای خصوصی تلگرام، میزان مشارکت کاربران و میزان استفاده از تلگرام، گروهها و کانالهای عضو شده ازلحاظ موضوع مرتبط با ارتباطات اجتماعی بر هویت ارتباطی در سطح اطمینان 95 درصد و 99 درصد معنادار و معکوسی بوده است؛ ولی میزان استفاده از کانال تلگرام تأثیری بر هویت ارتباطی نداشته است.