محمود ترابی اقدم؛ عبدالله بیچرانلو
چکیده
یکی از موضوعات مورد تمرکز در مطالعات فرهنگی، بازنماییهای قومی و نژادی است. تبیین رویکردهای سینمای امریکا به برساخت اقلیت سیاهان این کشور در دورۀ ریاستجمهوری اوباما، هدف مقالۀ پیشرو است. برای این منظور، 21 فیلم شاخص سیاهپوستمحور که در بازۀ زمانی 2009 تا 2017 تولید شدهاند، در دو مرحله نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، انتخاب و با ...
بیشتر
یکی از موضوعات مورد تمرکز در مطالعات فرهنگی، بازنماییهای قومی و نژادی است. تبیین رویکردهای سینمای امریکا به برساخت اقلیت سیاهان این کشور در دورۀ ریاستجمهوری اوباما، هدف مقالۀ پیشرو است. برای این منظور، 21 فیلم شاخص سیاهپوستمحور که در بازۀ زمانی 2009 تا 2017 تولید شدهاند، در دو مرحله نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، انتخاب و با ترکیبی از دو الگوی نشانهشناسی مطالعه شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تصویرپردازی از سیاهان در این دوره، شامل پنج سنخ است: 1) بازخوانی انتقادی تاریخ (14 فیلم): پیشبرد مطالبات سیاهان با کمک سفیدها (10 فیلم)، شکست سیاهان بدون کمک سفیدها (2 فیلم)، انتقامجویی سیاه از سفید (2 فیلم). 2) واقعگرایی اجتماعی (7 فیلم): بررسی مسائل جامعۀ سیاه معاصر (5 فیلم) و طبیعیسازی زندگی سیاه در کنار سفید (2 فیلم). در مجموع بازتعریف مناسبات و منازعات سیاه ـ سفید در گونههای مذکور، نشان از همنوایی سینمای امریکا با روند مساواتطلبی سیاهان با الهام از «فرصت سیاسی» جدید داشته است. همچنین هرچند شاهد طبیعیزدایی از «کلیشههای سنتی» در تصویرسازی از سیاه هستیم ولی نظامهای نشانهای اکثر فیلمها دلالت بر وجود نگرۀ «دیگری» و «کلیشههای مدرن» دارند.
غلامرضا محمدیمهر؛ عبدالله بیچرانلو
دوره 15، شماره 26 ، تیر 1393، ، صفحه 155-176
چکیده
در این مقاله چگونگی تصویرپردازی از مؤلّفههای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در فیلمهای ایرانی برندهشده در جشنوارههای بینالمللی بررسی شده است. روش بررسی، تحلیلمحتواست و جامعۀ آماری، 20 فیلم بلند داستانی را شامل میشود. یافتهها نشان میدهد در دو فیلم بادکنک سفید و باد ما را خواهد برد، مؤلّفههای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی پررنگتر ...
بیشتر
در این مقاله چگونگی تصویرپردازی از مؤلّفههای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در فیلمهای ایرانی برندهشده در جشنوارههای بینالمللی بررسی شده است. روش بررسی، تحلیلمحتواست و جامعۀ آماری، 20 فیلم بلند داستانی را شامل میشود. یافتهها نشان میدهد در دو فیلم بادکنک سفید و باد ما را خواهد برد، مؤلّفههای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی پررنگتر بازنمایی شده و در سایر فیلمها، نمایش این مؤلّفهها، کمرنگتر بوده است. همچنین بر اساس یافتهها، موضوعهای بکر و متفاوت بودن داستانها و مضامین، مهمترین ویژگی این فیلمها و احتمالاً زمینهساز موفقیت بینالمللی آنها بوده است.