قاسم تورجی؛ نادر شایگان فر؛ فرزان سجودی؛ سید حسن سلطانی
چکیده
انیمیشن هستند. آنها از هر قوم و سرزمینی، بهدلیل تأثیرپذیری و عدم قدرت تجزیهوتحلیل بالا، از منفعلترین اقشار جامعه بهشمار میروند. محتوای سریال انیمیشن بنتن، حاوی رمزگانهای اجتماعی جامعۀ تولیدکننده است، ازاینرو بر رفتار و طرز فکر بیننده تأثیر میگذارد. محورهای غیریتساز، پارهای از عناصر و نشانههای متنی ...
بیشتر
انیمیشن هستند. آنها از هر قوم و سرزمینی، بهدلیل تأثیرپذیری و عدم قدرت تجزیهوتحلیل بالا، از منفعلترین اقشار جامعه بهشمار میروند. محتوای سریال انیمیشن بنتن، حاوی رمزگانهای اجتماعی جامعۀ تولیدکننده است، ازاینرو بر رفتار و طرز فکر بیننده تأثیر میگذارد. محورهای غیریتساز، پارهای از عناصر و نشانههای متنی مانند «منجی» را بهلحاظ معناشناختی دچار دگرگونی میکنند تا مخاطبان در مواجهه با این دوگانهها به سمتوسویی معطوف شود که روایت فیلم تمایل دارد. بهاینترتیب، منجی دارای ویژگیهای هویت / ملیتی است که در سریال بازنمایی میشود. کودک در دوران بزرگسالی به دنبال منجی با هویت / ملیتی است که در کودکی برای او ترسیم کردهاند. مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی چگونگی بکارگیری عناصر متنی برای تغییر شکل عناصر معنا است تا جایگاه هویتی منجی دستخوش تغییر و جابهجایی شود. نظریۀ پسااستعماری، روش تحلیل گفتمان این پژوهش، از طریق بیان دیدگاههایی با فرض مفهوم مخالف، در مورد آنچه در فرهنگ غرب شکلگرفته، قادر به پیمایش نااندیشیدهها در متون استعماری است. این پژوهش با مطالعه و بررسی دقیق، ریزبینانه و جزءنگر سریال انیمیشن بنتن بهعنوان مورد مطالعاتی، با اتکاء به الگوی نشانهشناختی سه سطحی فیسک و الگوی پنج سطحی روایی بارت به واکاوی محورهای غیریتساز متنی سریال بنتن مبادرت نموده است. یافتهها حکایت از آن دارد که هالیوود در تصمیمسازی برای کودکان به کمک انیمیشنهایی نظیر بنتن شالودهای از اقتدارگرایی را بر معرفتشناسی آنها استوار میکند.