مجید شعرای نجاتی؛ صدیقه ببران؛ مقداد مهرابی
چکیده
زمینه و هدف: رویکرد فرارسانهای ماحصل تغییر شرایط بازار است که به دفاع از مدلهای تجاری جدید میپردازد. این رویکرد به روشهای سنتیِ رابطهی رسانه با مخاطب پایان داده و آغازگر شیوههای جدید است که در آن رضایت مخاطب در اولویت قرار دارد. از طرفی داستانسرایی فرارسانهای را میتوان یک الگوی تجاری برای تولیدکنندگان رسانه تلقی نمود ...
بیشتر
زمینه و هدف: رویکرد فرارسانهای ماحصل تغییر شرایط بازار است که به دفاع از مدلهای تجاری جدید میپردازد. این رویکرد به روشهای سنتیِ رابطهی رسانه با مخاطب پایان داده و آغازگر شیوههای جدید است که در آن رضایت مخاطب در اولویت قرار دارد. از طرفی داستانسرایی فرارسانهای را میتوان یک الگوی تجاری برای تولیدکنندگان رسانه تلقی نمود که وضعیت موجود در بازارهای همگرا را مورد مطالعه و هدف خود قرار داده است. همچنین در دهه اخیر با ورود رسانههای نوینِ دیجیتال به ایران و شکلگیری مباحث همگرایی رسانه ای، لزوم ورود به این موضوع ضروری و نیاز به پژوهش در مبحث فرارسانه ای بیش ازقبل احساس می شود. از این رو در پژوهش حاضر با سنتز نظری انواع همگرایی و داستانسرایی فرارسانهای به دنبال واکاوی این فرم در تولیدات رسانهای ایران و چالشهای بهکارگیری آن هستیم. این تحلیل، شرایط رفع چالش در تولیدات فرارسانهای را برای تولیدکنندگان و صاحبنظران حوزه رسانهها ترسیم میکند تا بتوانند تولیداتی مورد سلیقه و نیاز مخاطب تولید داشته باشند. روش: روش تحقیق کیفی و گردآوری دادههای تحقیق از روش مصاحبهی عمیق نیمهساختاریافته با صاحبنظران حوزة رسانههای نوین انجامگرفته و با روش تحلیل مضمونی (مقولهبندی دادهها) یافتههای تحقیق در هشت مضمون اصلی و هفت مضمون فرعی دسته بندی شد. یافته ها: براساس نتایج تحقیق، چالشهای ایجاد و گسترش داستانسرایی فرارسانهای در تولیدات رسانهای ایران عبارتاند از انحصارگرایی، محدودیتهای قانونی، تکثر نهادهای رگولاتوری، فقدان فرهنگ مشارکتی، فقدان قوانین مالکیت فکری، عدم توجه به بخش خصوصی می باشد.
حمیده خالقی محمدی؛ صدیقه ببران
چکیده
بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر میشود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر میرسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیشگیری؛ فعالیتهای جسمی، تفریحی، ...
بیشتر
بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر میشود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر میرسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیشگیری؛ فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی؛ تغذیۀ سالم؛ مدیریت تنش و روابط اجتماعی و بینفردی است. در این پژوهش، از دو راهکار همبستگی و توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری تمام شهروندان تهرانی با حداقل 60 سال سن هستند. نتایج نشان داد که رسانهها در ابعاد پیشگیری، تغذیۀ سالم و روابط اجتماعی و بینفردی نقش دارند؛ درحالیکه بر ابعاد فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی و مدیریت تنش تأثیر معناداری ندارند.