محبوبه برند؛ حامد بخشی؛ مهدی کرمانی؛ مسعود ایمانیان
چکیده
علیرغم رشد دانش و فناوری، نگرشهای خرافی همچنان در زندگی بسیاری از افراد جامعه حضور دارند. این نگرشها ازآنجاکه مسیرهای خلاف واقعی به افراد جامعه برای حل مسائل خود نشان میدهند، به لحاظ اجتماعی آسیبزا هستند. نگرشهای خرافی محصول جامعهپذیری افراد در ردههای مختلف هستند. یکی از این عوامل دخیل در جامعهپذیری، رسانهها هستند ...
بیشتر
علیرغم رشد دانش و فناوری، نگرشهای خرافی همچنان در زندگی بسیاری از افراد جامعه حضور دارند. این نگرشها ازآنجاکه مسیرهای خلاف واقعی به افراد جامعه برای حل مسائل خود نشان میدهند، به لحاظ اجتماعی آسیبزا هستند. نگرشهای خرافی محصول جامعهپذیری افراد در ردههای مختلف هستند. یکی از این عوامل دخیل در جامعهپذیری، رسانهها هستند که بخش بزرگی از مصرف فرهنگی افراد را تشکیل میدهند. رسانهها بسته به اینکه چه نوع محتوایی را در جامعه ترویج کنند، نگرشهای همنوا یا مخالف با خرافه گرایی را ایجاد میکنند. تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه مصرف فرهنگی و نگرش خرافی در بین دانشجویان مشهدی میباشد. روش پژوهش مقاله حاضر پیمایش بوده و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته اجرا شده است. جامعه آماری دانشجویان شهر مشهد میباشند که تعداد آنها برابر 97146 نفر است. از این تعداد 363 نفر با استفاده از فرمول کوکران به شیوه نمونهگیری چندمرحلهای بهعنوان نمونه مورد بررسی انتخاب گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد مصارف فرهنگی آگاهیبخش نظیر کتاب و روزنامه با نگرش خرافی رابطه معکوس و مصارف فرهنگی سرگرمکننده نظیر ماهواره و شبکههای اجتماعی با نگرش خرافی رابطه مستقیم و معنادار داشتند. بااینحال، در مجموع میزان مصرف فرهنگی پاسخگویان با نگرش خرافی رابطه معکوس و معناداری نشان میداد.
حامد بخشی؛ فاطمهالسادات ایازی
دوره 16، شماره 30 ، شهریور 1394، ، صفحه 89-108
چکیده
مسئله اصلی مقاله حاضر میزان و نوع بازنمایی دین در فیلمنامههای سینمایی ارسالی به اولین جشنواره فیلم دینی رویش است. برای این منظور، با توجه به تعاریف مختلفی که از دین صورت گرفته بود، تعریف بروندینی لئوبا با قدری تغییر استفاده شد. بر اساس این تعریف، دین مجموعهای شامل چهار بعد نظری ـ اعتقادی، درون فردی، رفتاری و نهادی در نظر گرفته ...
بیشتر
مسئله اصلی مقاله حاضر میزان و نوع بازنمایی دین در فیلمنامههای سینمایی ارسالی به اولین جشنواره فیلم دینی رویش است. برای این منظور، با توجه به تعاریف مختلفی که از دین صورت گرفته بود، تعریف بروندینی لئوبا با قدری تغییر استفاده شد. بر اساس این تعریف، دین مجموعهای شامل چهار بعد نظری ـ اعتقادی، درون فردی، رفتاری و نهادی در نظر گرفته شده است. روش اجرای تحقیق اسنادی بوده و با تکنیک تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری تحقیق تمام فیلمنامههای ارسالی به جشنواره بوده که از این میان 158فیلمنامه به شیوه نمونهگیری تصادفی نظاممند انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهند بعد درون فردی دین کمترین تجلّی را در فیلمنامههای ارسالی به جشنواره داشته و ابعاد تجسمیافته از دین همچون تجلیات مادی و رفتاری دین بیشترین ظهور را داشته است. درنتیجه، به نظر میرسد آنچه با عنوان فیلمنامههای دینی ارسال شده است بهطور عمده شامل عناصر از پیش ساختهشده دینی ـ همچون هنجارها و ابنیه دینی ـ بوده است تا تجربه دینی یا ارزشهای اخلاقی.