سینا امینی زاده؛ منصور طبیعی
چکیده
این پژوهش، به بررسی رابطۀ فنّاوری ارتباطی جدید با نقش واسطهگری هویتهای ملی، مذهبی بر متغیر وابسته امنیت پرداخته است. جامعۀ آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان است. حجم نمونه با توجه به ماهیت طبقهای جامعۀ آماری، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 380 نفر برآورد و دادهها به کمک پرسشنامه جمعآوری شد. روایی و ...
بیشتر
این پژوهش، به بررسی رابطۀ فنّاوری ارتباطی جدید با نقش واسطهگری هویتهای ملی، مذهبی بر متغیر وابسته امنیت پرداخته است. جامعۀ آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان است. حجم نمونه با توجه به ماهیت طبقهای جامعۀ آماری، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 380 نفر برآورد و دادهها به کمک پرسشنامه جمعآوری شد. روایی و اعتبار به کمک آزمون آلفا کرونباخ و اعتبار صوری حاصل گردید؛ همچنین برای آزمون اعتبار مدل پژوهش از نرمافزار آموس استفاده شد. تحلیل یافتهها نشان میدهد که هویت ملی و مذهبی میتوانند نقش واسطهگری بین رسانه و امنیت داشته باشند. آنچه قابلتوجه است، فنّاوری ارتباطی نوین، بر امنیت تأثیر مثبت دارد؛ اما زمانی که هویت مذهبی و ملی بهعنوان واسطه قرار میگیرند، تأثیر رسانه بر امنیت منفی میشود. این رابطه نشاندهنده رابطۀ مؤثر منفی رسانۀ ماهواره بر هویت ملی ـ مذهبی است که بهتبع آن، تأثیر منفی بر احساس امنیت میگذارد.