رضا پیشقدم؛ آتنا عطاران
چکیده
واژة «قسمت» و عبارتهای هممعنای آن مفاهیم عجینشده در فرهنگ فارسی هستند که بهکاربردن صحیح و فهم آنها نیاز به تعمق و بررسی دارد؛ ازاینرو، در این پژوهش کوشیدیم تا نگاهی زبانی ـ تاریخی به باور تقدیرگرایی در جامعة ایران بیندازیم و با بهکاربردن نظریة اسنادی به بررسی دقیقتر این باور بپردازیم؛ بنابراین، در 4 ماه، 280 موقعیت ...
بیشتر
واژة «قسمت» و عبارتهای هممعنای آن مفاهیم عجینشده در فرهنگ فارسی هستند که بهکاربردن صحیح و فهم آنها نیاز به تعمق و بررسی دارد؛ ازاینرو، در این پژوهش کوشیدیم تا نگاهی زبانی ـ تاریخی به باور تقدیرگرایی در جامعة ایران بیندازیم و با بهکاربردن نظریة اسنادی به بررسی دقیقتر این باور بپردازیم؛ بنابراین، در 4 ماه، 280 موقعیت گفتمانی از افراد با گروههای سنی، سطح تحصیلات و مشاغل مختلف گردآوری شد. سپس، با استفاده از مدل هایمز (1967) تفکر تقدیرگرایی واکاوی شد و معنای مفهوم قسمت و واژگان همنشین با آن بررسی شد. افزون بر این، با بهرهگیری از فرهنگکاوی این باور در جامعه، «زباهنگ جبرگرایی» را معرفی کردیم و نشان دادیم که میتوان مفهوم «قسمت» را فصل مشترک دو زباهنگ «جبرگرایی» و «صراحتگریزی» دانست. در مجموع، نتایج این پژوهش نشان داد تقدیرگرایی با سن رابطهای مستقیم و با تحصیلات رابطهای معکوس دارد.