خدیجه سفیری؛ زهرا شهرزاد
چکیده
این پژوهش با تحلیل تماتیک جوکهای مبادلهشده در نرمافزار تلفن همراه «اتاق جوک»، در پی فهم آن است که چه مقولاتی با وساطت جوکها میان مخاطبان و تولیدکنندگان جوک مبادله میشود و هر یک از رویکردهای کلان جامعهشناختی از چه منظری به تحلیل جوکها و بهطورکلی محتوای طنز میپردازند. بهاین منظور پس از معرفی رویکردهای کلان مواجهه ...
بیشتر
این پژوهش با تحلیل تماتیک جوکهای مبادلهشده در نرمافزار تلفن همراه «اتاق جوک»، در پی فهم آن است که چه مقولاتی با وساطت جوکها میان مخاطبان و تولیدکنندگان جوک مبادله میشود و هر یک از رویکردهای کلان جامعهشناختی از چه منظری به تحلیل جوکها و بهطورکلی محتوای طنز میپردازند. بهاین منظور پس از معرفی رویکردهای کلان مواجهه جامعهشناختی با طنز، بیش از 500 جوک ارسالشده از یک مقطع زمانی تا رسیدن به مرحلة اشباع ثبت و جهت استخراج تمهای اصلی کدگذاری و مقولهبندی گردید تا تصویری کلان از وضعیت مفهومی جوکها بدست آید. نتایج این پژوهش نشان میدهد جوکها بواسطة نفوذ آسانتر در فرهنگ عامه توانستهاند در زمینههای مذهبی، بهچالشکشیدن قدرت خرد و کلان، نقد رفتارها و خلقیات اجتماعی، بیان اعتراضات اجتماعی و ... اعلام موضع کنند. همچنین کژکارکردهایی نظیر رواج خیانت، طردهای جنسیتی و قومیتی، تلقین شرایط آنومیک، تحسین عادات غلط اخلاقی و... در محتوای تمهای مبادلهشده قابل شناسایی بود.