مسعود کوثری؛ امیرعلی تفرشی
چکیده
اقبال روزافزون مخاطبان ایرانی به شبکههای ماهوارهای، لزوم مطالعه محتوای این شبکهها را - بالأخص مطالعه شبکههای کودک که کمتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند- دوچندان کرده است. بر این مبنا شبکه جمجونیور، بهعنوان مطرحترین شبکه ماهوارهایِ پخش برنامههای کودک به زبان فارسی، برای مطالعه در نظم گفتمانی محل مناقشهی «هویت ...
بیشتر
اقبال روزافزون مخاطبان ایرانی به شبکههای ماهوارهای، لزوم مطالعه محتوای این شبکهها را - بالأخص مطالعه شبکههای کودک که کمتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند- دوچندان کرده است. بر این مبنا شبکه جمجونیور، بهعنوان مطرحترین شبکه ماهوارهایِ پخش برنامههای کودک به زبان فارسی، برای مطالعه در نظم گفتمانی محل مناقشهی «هویت مطلوب زنانه» انتخاب شد. با استفاده از قابلیتهای تحلیلیِ نظریه گفتمان لاکلا و موف[1]، سه برنامه شبکه جمجونیور با عناوین «باربی؛ زندگی در خانه رؤیایی»، «رقصندگان آسمان» و «اسکوبی دو؛ راز گنجینه» مورد مطالعه قرار گرفتند. در انیمیشن باربی، «زیبایی و جذابیت» بهعنوان دال مرکزی برنامه شناسایی شد و در دو انیمیشن دیگر، دال گفتمانیِ «اجتماعی بودن» بهعنوان دال مرکزی شناسایی شد. در برآیند کلی مطالعه گفتمان این شبکه، مشخص گردید که دال مرکزی مجموع برنامههای مطالعه شده در نظم گفتمانی هویت زنانه «اجتماعی بودن» است. این در حالی است که دالهای پیرامونیِ دیگری نیز چون «فردگرایی»، «روابط میان جنسیتی»- روابط آزاد، غیررسمی و بر اساس دوستی- ، «اخلاقمداری»، «زیبایی و جذابیت»- به تعریف پوشش آزاد، اندام نما و نیمه برهنه- و ... منظومه گفتمانی این شبکه را در نظم گفتمانی هویت زنانه تشکیل میدهند. این گفتمان دیگریهایی را نیز برای خود متصور است که اغلب در قالب هویتهایی بیاخلاق، شرور و شیطانی، ضد انسانیت و... تصویر میشوند، که بهحسب مذمومیت مطلق اینگونه دالها، نشانههای کمتر بدیهیِ دیگری مانند عدم اجتماعی بودن، احساساتی نبودن و ... ، با آنها پیوند میخورد. این پیوندهای گفتمانی درواقع محلهای نزاع اصلیِ گفتمان شبکه جمجونیور را تشکیل میدهند.[1]. Ernesto Laclau and Chantal Mouffeاقبالروز افزون مخاطبانایرانی به شبکههای ماهوارهای،لزوم مطالعه محتوای این شبکهها را دو چندانکردهاست. در این میان اندکمطالعاتی به بررسی شبکههایماهوارهایکودک و محتوای ارائهشده توسط آنها پرداختهاند. بر این مبنا شبکهجمجونیور، بعنوان مطرحترین شبکهماهوارهایِ پخشبرنامههایکودک به زبانفارسی، برایمطالعه در نظمگفتمانی محل مناقشهی«هویتمطلوبزنانه» انتخاب شد.با توجه به دید کلاننگر و قابلیتهای تحلیلیِ نظریهگفتمان لاکلا و موف،این رویکرد بعنوان نظریه و روش انتخابیِ پژوهشحاضر انتخابشد. سهبرنامه«باربی؛زندگی در خانهرویایی»،«رقصندگان آسمان»و «اسکوبی دو؛راز گنجینه» بعنوان نمونهمورد مطالعه در شبکهجمجونیور انتخاب شدند.طبق پژوهش صورتگرفته،در انیمیشن باربی،«زیبایی و جذابیت»بعنوان دالمرکزی برنامه شناسایی شد، و در دو انیمیشن دیگر، دالگفتمانیِ یکسانی با عنوان«اجتماعی بودن»به عنوان دالمرکزی مورد توجه قرار گرفت. در برآیند کلی مطالعهگفتمان این شبکه،مشخصگردید که دالمرکزی مجموع برنامههای مطالعهشده در نظمگفتمانیِ هویتزنانه«اجتماعی بودن»میباشد. این درحالیست که دالهای پیرامونیِ دیگری نیز چون «فردگرایی»،«روابطمیانجنسیتی»-روابط آزاد، غیر رسمی و براساسدوستی-، «اخلاقمداری»،«زیباییوجذابیت»-به تعریف پوششآزاد، اندامنما و نیمهبرهنه- و... منظومهگفتمانی اینشبکه را در نظمگفتمانیهویتزنانه تشکیلمیدهند. در مقابل،این گفتمان دیگریهایی را نیز برایخود متصور است کهاغلب در قالبهویتهایی بیاخلاق، شرور و شیطانی، ضد انسانیت و... تصویر میشوند، که بهحسب مذمومیتمطلق اینگونه دالها، نشانههای کمتر بدیهیِ دیگری مانند عدم اجتماعی بودن، احساساتینبودن و در یککلام آنچه خلافِ دالهای مطلوب گفتمان شبکه است،با آنها پیوند میخورد که در واقع محلهاینزاعاصلیِ گفتمان شبکهجمجونیور را تشکیلمیدهند.