مریم بختیاریان؛ مجید اکبری
دوره 13، شماره 19 ، آبان 1391، ، صفحه 161-190
چکیده
«نیکلاس لومان» یکی از جامعهشناسان برجستة آلمانی است که با رویکردی سیستمی به بررسی ماهیت عملکرد هنر مبادرت ورزید. او در راستای تدوین یک نظریة اجتماعی نوین با رها کردن سنت جامعهشناسی غربی و با اهمیت دادن به تغییر ساختار جوامع مدرن بر مبنای تفکیک کارکردی، جامعه را متشکل از خردهسیستمهایی دانست از قبیل: حقوق، اقتصاد، سیاست، ...
بیشتر
«نیکلاس لومان» یکی از جامعهشناسان برجستة آلمانی است که با رویکردی سیستمی به بررسی ماهیت عملکرد هنر مبادرت ورزید. او در راستای تدوین یک نظریة اجتماعی نوین با رها کردن سنت جامعهشناسی غربی و با اهمیت دادن به تغییر ساختار جوامع مدرن بر مبنای تفکیک کارکردی، جامعه را متشکل از خردهسیستمهایی دانست از قبیل: حقوق، اقتصاد، سیاست، آموزش، علم، دین، هنر و غیره که ارتباطات اجزاء آنها را تشکیل میدهد. او ادراک حسی را به قلمرو سیستمهای روانی و هنر را بهمثابه ارتباط به قلمرو اجتماع واگذار کرد. پس هنر، ارتباطی دانسته شد که ادراک میشود، ارتباطی که ادراک را میفریبد و آگاهی از آن را جهت میدهد. در این مقاله ضمن مطالعه و ارزیابی نظریة لومان با استناد به کتابهای اصلی وی تلاش میشود تبیین شود که هنر چگونه ارتباطی است و چگونه ادراک و ارتباط را در خود جمع میکند؟