مجید توسلی رکنآبادی؛ محمد شجاعیان
دوره 14، شماره 22 ، شهریور 1392، ، صفحه 157-180
چکیده
نظریة عدالت سندل بر اساس عضویت افراد در اجتماعها شکل گرفته و هدفش ارزشمند شمردن خیر عمومی است. دفاع سندل از خیر عمومی، مستلزم ارزشمند شمردن اجتماعها و فرهنگهای مختلف موجود در آنهاست که نقش تقویمبخش در هویت فرد دارند. خیر مورد نظر سندل در درون اجتماع و زمینههای فرهنگی بهدست میآید. آموزة عضویت در اجتماعها که ...
بیشتر
نظریة عدالت سندل بر اساس عضویت افراد در اجتماعها شکل گرفته و هدفش ارزشمند شمردن خیر عمومی است. دفاع سندل از خیر عمومی، مستلزم ارزشمند شمردن اجتماعها و فرهنگهای مختلف موجود در آنهاست که نقش تقویمبخش در هویت فرد دارند. خیر مورد نظر سندل در درون اجتماع و زمینههای فرهنگی بهدست میآید. آموزة عضویت در اجتماعها که نقطة کانونی نظریة عدالت سندل است دارای دلالت فرهنگی است. به این دلیل که شیوههای عضویت در اجتماعها را رویکردهای فرهنگی موجود در اجتماع، مشخص و صورتبندی میکند. بخشی از اجتماع، فرهنگ و در واقع، فرهنگهای مختلفی است که در درون آن وجود دارد. خود مورد نظر سندل، خودی روایتگونه است که از طریق قرار گرفتن در یک زمینة تاریخی و فرهنگی خاص، تفسیر میشود. آراء سندل دربارة عدالت تأثیر قابل ملاحظهای در فلسفة اخلاقی و سیاسی معاصر داشته است. یکی از این تأثیرها، رویکرد به اجتماع و فرهنگ است که بهویژه از سوی فلاسفة سیاسی لیبرال مورد غفلت قرار گرفته بود.