ناصر باهنر؛ محمدرضا روحانی
دوره 15، شماره 25 ، خرداد 1393، ، صفحه 115-147
چکیده
امروزه حضور گستردة رسانههای جمعی در جهتدهی به افکار عمومی جهان از واقعیتهای انکارناپذیر بوده که دنیای معاصر را تحت تأثیر قرار داده است. این معنا تا بدانجا پیش رفته که عصر حاضر را عصر رسانهها نامیدهاند. در این میان پرداختن به فریضة امر به معروف و نهی از منکر با توجه به جایگاه ممتاز آن در دین مبین اسلام و همچنین در بین سایر فرایض ...
بیشتر
امروزه حضور گستردة رسانههای جمعی در جهتدهی به افکار عمومی جهان از واقعیتهای انکارناپذیر بوده که دنیای معاصر را تحت تأثیر قرار داده است. این معنا تا بدانجا پیش رفته که عصر حاضر را عصر رسانهها نامیدهاند. در این میان پرداختن به فریضة امر به معروف و نهی از منکر با توجه به جایگاه ممتاز آن در دین مبین اسلام و همچنین در بین سایر فرایض دینی برای رسیدن به رسانههای مطلوب اسلامی حائز اهمیت است. بر این اساس میتوان با تحلیل رسانهای این فریضة الهی عناصر و کارکردهای آنرا با توجه به اقتضاهای فرهنگی و اجتماعی معاصر مورد توجه قرار داد. در مدل رسانهای یاکوبسن برای برقراری ارتباط، شش عنصر اساسی وجود دارد که هر یک از عناصر ششگانه، کارکردهای ارتباطی مشخصی را بهخود اختصاص میدهند. گیرنده، کارکرد کوششی، فرستنده، کارکرد عاطفی، پیام، کارکرد زیباییشناسانه، کد یا رمزگان، کارکرد فرازبانی، بافت، کارکرد ارجاعی و مجرای تماس، کارکرد کلامی. در دیدگاه یاکوبسن هر پیام مجموعهای از کارکردها بوده که یک کارکرد حسب شرایط و بافت، وجه غالب میشود. امر به معروف و نهی از منکر در رسانههای مطلوب اسلامی نهتنها عناصر و کارکردهای فوق را نسبت به یکدیگر و در الگویی همگرا و تعاملی نشان میدهد بلکه وجه غالب رسانهای یعنی کارکرد انگیزشی مخاطب در مواجهه با پیام را متجلی میسازد.