اعظم راودراد؛ مانیا عالهپور
چکیده
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد ...
بیشتر
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد نگاه نژادی شده در مقایسه با «دیگری» در انیمیشنهای مورد تحلیل تغییر کرده است و همچنین تحولی صریح در نگاه به زن در این انیمیشنها اتفاق افتاده است. بهعنوان یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت که بازنمایی دیگری در انیمیشنهایی که در سالهای اخیر برنده جایزه اسکار بودهاند، به این صورت است که نژاد و جنسیت افراد نیست که «دیگری» بودن آنها را تعیین میکند بلکه افکار، عقاید و رفتار ایشان است که مشخص میکند چه کسی دیگری است. بازنمایی دیگری در این انیمیشنها بهعنوان فردی که مخالف تغییر است، تفاوتها را برنمیتابد، پایبند سنت است و به محیطزیست آسیب میزند از جمله نتایج این پژوهش است.