سحر آقا ملایی؛ هدایت نیکخواه؛ سوده مقصودی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی جامعهشناختی سبک زندگی مصرفی سنتی و مدرن و برخی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر آن در بین شهروندان کرمان است. پژوهش پیشرو به شکل توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه شهروندان بالای 18 سال کرمان است که از بین آنها 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهمنزله نمونه آماری انتخاب و مطالعه شد. ابزار ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی جامعهشناختی سبک زندگی مصرفی سنتی و مدرن و برخی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر آن در بین شهروندان کرمان است. پژوهش پیشرو به شکل توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه شهروندان بالای 18 سال کرمان است که از بین آنها 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهمنزله نمونه آماری انتخاب و مطالعه شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با تکیهبر چهار مؤلفه اوقات فراغت، مدیریت بدن، الگوی تغذیه و الگوی خرید در دو بعد سنتی و مدرن بود. نتایج تحقیق نشان داد که پاسخگویان از سبک زندگی مصرفی سنتیتری برخوردارند. پاسخگویان در شاخصهایی مانند اوقات فراغت، مدیریت بدن، الگوی تغذیه و الگوی خرید، یعنی هر چهار مؤلفه سبک زندگی مصرفی، سبک سنتیتری داشتند. سبک زندگی سنتی برحسب جنس، سن، وضعیت تأهل و محله مسکونی تفاوت معنیداری را نشان داد. علاوه بر این، سبک زندگی مدرن نیز برحسب سن و وضعیت تأهل تفاوت معنیداری را نشان داد.همچنین سبک زندگی مصرفی در هر دو بعد سنتی و مدرن برحسب پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی اختلاف معنیداری را نشان داد. در شرایط امروزی، نقش نهادهای سنتی همچون خانواده و دین در جامعهپذیر کردن افراد افول کرده و نوعی درهمریختگی فرهنگی بر جامعه حاکم است؛ در چنین شرایطی افراد بهخصوص جوانان در ساختن هویتی مدرن و متمایز برای خویش، تحت تأثیر مدرنیته و فرهنگ مصرفگرای آن قرار میگیرند. پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی بهمنزله ترکیبی از عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در ساختن هویت و تمایزیابی افراد نقشی تعیینکننده دارد.