محمدمهدی فرقانی؛ حسین بصیریان جهرمی؛ سارا مهدوی
دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، ، صفحه 73-99
چکیده
طبقه بندی اعضا[1]، اصطلاحی است که ابتدا هاروِی ساکس[2] در اواسط دهة 1960 مطرح کرد. کوششهای اولیة ساکس به ارائة طرح اولیهای از ابزار طبقه بندی اعضا (MCD)[3] انجامید که در آن به خودِ طبقهها و ویژگیهایشان پرداخت. مقالة حاضر، با هدف بررسی شیوههای طبقهبندی اعضا بهمثابه رویکردی تحلیل گفتمانی، با بررسی برنامههای متمرکز بر موضوعهای ...
بیشتر
طبقه بندی اعضا[1]، اصطلاحی است که ابتدا هاروِی ساکس[2] در اواسط دهة 1960 مطرح کرد. کوششهای اولیة ساکس به ارائة طرح اولیهای از ابزار طبقه بندی اعضا (MCD)[3] انجامید که در آن به خودِ طبقهها و ویژگیهایشان پرداخت. مقالة حاضر، با هدف بررسی شیوههای طبقهبندی اعضا بهمثابه رویکردی تحلیل گفتمانی، با بررسی برنامههای متمرکز بر موضوعهای دینی پرگار که در فاصلة سالهای 1389 تا 1392 از تلویزیون بیبیسی فارسی پخش شدهاند، تلاش میکند عناصر کلیدی کار ساکس در پیوند معناشناسانه با الگوی سهمرحلهای نورمن فرکلاف[4] را، توصیف، تفسیر و تبیین کند. نتایج بدستآمده، گویای آن است که تنها در حدود یکسوم واژهها و تعابیر استفادهشده برای اسلام بهنسبت مثبت بوده و دوسوم دیگر، منفی و در بسیاری از مواقع مبتنیبر کلیشههای ضداسلامی بوده است. تحلیل گفتمان انتقادی این برنامهها با محوریت برنامة ذات اسلام نیز نشان داد که پرگار، اسلام را بهطورعمده دین خشونت، تحجر، ناراستی، ضدمدرنیسم و ناقض حقوق بشر معرفی کردهاست. [1]. Membership Categorization [2]. Harvey Sacks [3]. Membership Categorization Devices [4]. Norman Fairclough