امیدعلی مسعودی؛ سیده طناز جعفری؛ داود نعمتی انارکی
چکیده
مطبوعات محلی در برابر مطبوعات سراسری کشور به دلایل گوناگون ازجمله ناتوانی در ارائۀ محتوای موردنیاز مخاطبان، قدرت رقابت ندارند. هدف این مطالعه طراحی الگوی مدیریت کیفیت محتوا در روزنامههای محلی ایران است تا محتوای آنها ارتقا یابد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی ـ اکتشافی انجام یافت. جامعۀ پژوهشی شامل اساتید، صاحبنظران و فعالان ...
بیشتر
مطبوعات محلی در برابر مطبوعات سراسری کشور به دلایل گوناگون ازجمله ناتوانی در ارائۀ محتوای موردنیاز مخاطبان، قدرت رقابت ندارند. هدف این مطالعه طراحی الگوی مدیریت کیفیت محتوا در روزنامههای محلی ایران است تا محتوای آنها ارتقا یابد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی ـ اکتشافی انجام یافت. جامعۀ پژوهشی شامل اساتید، صاحبنظران و فعالان حوزه روزنامههای محلی بوده است که از میان آنها با روش نمونهگیری نظری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بهواسطۀ مصاحبۀ عمیق نیمه ساختاریافته، به تعداد 12 نفر ادامه یافت. تحلیلهای صورت گرفته بهواسطۀ روش داده بنیاد از طریق کدگذاری استراوس و کوربین در سه سطح باز، محوری و انتخابی در نرمافزار مکس کیو دا 2020 انجام شد. سپس مفاهیم در قالب مدل پارادایمی (شرایط علّی، پدیده محوری، راهبردها، شرایط زمینهای، مداخلهگر و پیامدها) ارائه و روایی و پایایی آن نیز بر اساس روش سه سویه سازی تأیید شد. نتایج نشان داد که محتوای مطالب مطبوعات محلی میتواند در جذب مخاطبان مؤثر باشد. در این راه، روزنامههای محلی ایران نیاز به نوآوری در شیوه نگارش، کنترل، پایش و هدفگذاری درست، توجه به مسائل روز جامعه و غیره در ارائۀ محتوا دارد تا بتواند بر مبنای الگوی ارائهشده، مدیریت محتوای خود را بهبود بخشیده و اثربخشی آن را در افکار جامعه افزایش دهد.
امیدعلی مسعودی؛ غلامحسین اسلامیفرد
چکیده
موضوع پژوهش پیشرو ارائۀ الگوی نقش شبکههای اجتماعی در چرخۀ اطلاعرسانی خبرگزاریها با تأکید بر خبرگزاری ایرنا و فرانس پرس است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمقی و با روش دلفی انجام شده است. جامعۀ پژوهش این مقاله متخصصان حوزۀ خبرگزاریها و استادان روزنامهنگاری بودند که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری گلوله ...
بیشتر
موضوع پژوهش پیشرو ارائۀ الگوی نقش شبکههای اجتماعی در چرخۀ اطلاعرسانی خبرگزاریها با تأکید بر خبرگزاری ایرنا و فرانس پرس است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمقی و با روش دلفی انجام شده است. جامعۀ پژوهش این مقاله متخصصان حوزۀ خبرگزاریها و استادان روزنامهنگاری بودند که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 18 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از مصاحبهها از روش کدگذاری استفاده شد. نتایج بهدستآمده از مصاحبهها نشان داد که شبکههای اجتماعی بیشتر ابزاری در خدمت خبرگزاریها هستند و خبرگزاریها به تناسب محتوا یا موضوع خبر از بستههای مختلف خبری در شبکههای اجتماعی بهره میبرند؛ بستههایی که از قالبهای رسمی خبر فاصله دارند. همچنین براساس نتایج، خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی همپوشانی رسانهای دارند. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت خبرگزاریها باید به ارزشهای خبری در شبکههای اجتماعی و نگارش خبر برای شبکههای اجتماعی توجه کنند تا از تحولات عرصۀ روزنامهنگاری عقب نمانند.