منابع و مأخذ
اردکانیفرد، زهرا و رضویزاده، ندا(1399). الگوهای «خودبازنمایی» سلبریتیهای ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، مطالعات رسانههای نوین، 6 (22)، 263-219.
اسدی، حسین و شاهقاسمی، احسان(1400). آسیبشناسی تأثیر فرهنگ شهرت (شهرهها) بر سبک پوشش جوانان (در ایران) از منظر اسلام. دو فصلنامۀ مطالعات اسلامی آسیبهای اجتماعی، دانشگاه شاهد، 3(1)، (پیاپی 5)، 64-46.
الکساندر، جفری(1398). آیکون سلبریتی، ترجمۀ محمد معماریان، ترجمان علوم انسانی، شمارۀ 11، 230-221.
باشی، معصومه؛ سیف الهی، سیفالله و پیراهری، نیر(1400). تحلیل جامعهشناختی تأثیر گروههای مرجع نوین بر فرایند شکلگیری اخلاق شهروندی در ایران در سه دهة اخیر (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکزی و علوم و تحقیقات 99)، مجلۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، 13(2)، 236-215.
بیداللهخانی، آرش و کهرزاده، یاسر(1397). دیپلماسی سلبریتی و جذابیت و سادهسازی سیاست بینالملل در ادراک عامه، فصلنامه تحقیقات سیاسی بینالمللی، شمارۀ 37، 84-69.
جاوید، سحر و رحیمیان، جلال(1399). بررسی غیبت رسانهای بینافردی با استفاده از نظریههای ادب و بیادبی در نظرات کاربران ایرانی اینستاگرام: مطالعۀ موردی دربارۀ 20 بازیگر مشهور زن و مرد ایرانی،
فصلنامۀ زبانشناسی اجتماعی،
3 (سری جدید)،2 (10)، 24-11.
https://doi.org/10.30473/il.2020.48198.1288
حسینی، فائق و دهقان، علیرضا(1399). مطالعۀ فرهنگ شُهرگی در فضای رسانهای ایران با تمرکز بر کنشگری شهروندان تهرانی در شبکههای اجتماعی،
رسانه،
31(3)، 54-27 .
20.1001.1.10227180.1399.31.3.2.0 خیامی، عبدالکریم؛ اسکندری، علی و خلقتی، مرضیه(1398). بازکاوی فرهنگ سلبریتیگری و تعامل رسانۀ ملی با چهرهها،
رسانههای دیداری و شنیداری،
13(30)، 32-7.
https://doi.org/10.22085/javm.2019.169560.1241دباغ، علیرضا؛ عقیلی، وحید و دادگران، محمد(1399). مشارکت اجتماعی ایرانیان در اینستاگرام از منظر رسانه و فرهنگ: با بررسی موردی زلزلۀ کرمانشاه
، رسانههای دیداری و شنیداری،
14(4)،192-161.
https://doi.org/10.22085/javm.2021.253394.1627 دهصوفیانی، اعظم(1398). مرجعیت سلبریتیها در مسائل اجتماعی: با تأکید بر فرصتها و تهدیدها در فضای مجازی،
مطالعات رسانههای جدید،
2(5)،115-83.ذکایی، محمدسعید و ویسی، سیمین(1399).
زیست مجازی در ایران: عواطف و خردهفرهنگها در شبکههای اجتماعی، تهران: آگاه.
سلطانیفر، مهدی(1399). خلاقیت سلبریتیها در اینستاگرام بر فرایند سیاستگذاری عمومی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(4)، 242-217.
سلطانیفر، مهدی؛ گرانمایهپور، علی و هاشمی، شهناز(1399). مطالعۀ موردی بین آموزش و مشارکت اجتماعی افراد با استفاده از صفحات اینستاگرام سلبریتیها در بحران کرونا،
فصلنامۀ روانشناسی تربیتی،
16(56)،89-65.
https://doi.org/10.22054/jep.2020.52730.3015
سلیمانیساسانی، مجید؛ شهبازی، مهدی و قربانی، سینا(1401). فرهنگ شهرت و کنشگری سلبریتیها در اینستاگرام از نظر کاربران ایرانی، فصلنامۀ علمی مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 23(57)، 374- 341.
عزیزی، فرید و عزیزی، حمید(1400). ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی در هویتیابی و جامعهپذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام (مورد مطالعه: امیرحسین تتلو و سید حسین موسوی (ملقب به تهی))،
مطالعات راهبردی فرهنگ،
1(3)، 126-101.
10.22083/scsj.2021.144756
قنبریباغستان، عباس و جبارپور، فائزه(1398). اینستاگرام و تغییر سبک زندگی: مطالعۀ موردی صدف بیوتی،
جامعه، فرهنگ و رسانه،
8(33)، 79-67
20.1001.1.38552322.1398.8.33.4.9
قنبری باغستان، عباس و شمس، معصومه(1400). تحلیل انتقادی برنامۀ «دورهمی» از منظر سلبریتیمحوری و گفتوگوهای زرد، فصلنامۀ علمی جامعهشناسی فرهنگ و هنر، 3(1)، 75-53.https://doi.org/10.34785/J016.2021.101
کاظمیوریج، عباس(1401). برآمدن اینفلوئنسرهای دانشگاهی در ایران، نشریۀ پژوهش مسائل اجتماعی ایران، 3(2)، 33-1.
کشکر، سارا و دادرس، محمد(1400). نقش تربیتی ورزشکاران نخبه و چهرههای معروف ورزش جهان در دوران عالمگیری کرونا در اینستاگرام، پژوهش در ورزش تربیتی، 10(28)، 78-41.
مراقی، مهشید و خانیکی، هادی(1401). تحلیل نشانهشناختی بدنمندی در کاربران زن اینستاگرام، مطالعۀ موردی دو طراح لباس (آناشید حسینی و الهه جهادگر)، جامعهشناسی فرهنگ و هنر، 4(1)، 53-35.
https://doi.org/10.34785/J016.2022.015
مولایی، محمد مهدی(1395). گردش فرهنگ سلبریتی در رسانههای اجتماعی: مطالعۀ فعالیت سلبریتیهای ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام، فصلنامۀ علمی-ترویجی جامعه، فرهنگ و رسانه، 5(21)، 80-57.
20.1001.1.38552322.1395.5.21.3.3نیکپی، امیر؛ جهانبگلو، رامین؛ ضیمران، محمد و قیصری، نورالله(1383). روشنفکران و هویت ملی،
مطالعات ملی، شمارۀ 18، 240-199.ویسی، سیمین؛ انتظاری، اردشیر؛ ذکایی، محمدسعید و تاج مزینانی، علی اکبر(1401).
دیدگاههای جوانان دربارۀ عدالت در فضای مجازی فارسیزبان(سنخها، استراتژیها و پیامدها)،
فصلنامۀ علوم اجتماعی،
29(96)،1-46.
https://doi.org/10.22054/qjss.2022.62618.2428
Abbasi, A., & Jafari, A. (2020). The Impact of Instagram Activities of Celebrities on the Lifestyle of Iranian users. Communication Research, 27(101), 33-54.
Alexander, J. C. (2019). The celebrity-icon. Translated by Mohammad Memarian, Tarjoman-e Olum-e Ensani, No. 11, 221-230(In Persian).
Ardakani Fard, Z., & Razavizadeh, N. (2020). Patterns of Iranian celebrities
’ self-representation in the social network Instagram,
New Media Studies, 6(22), 217-240.
https://doi.org/10.22054/nms.2021.32891.503 (In Persian).
Asadi, H., & Shah Ghasemi, E. (2021). Damages of the Culture of Fame on the Style of Clothing from the Perspective of Islam. Bi-Quarterly Journal of Islamic Studies on Social Injuries, 3(1), 47-64(In Persian).
Azizi, F., & Azizi, H. (2022). Recording ang analyzing the role of Iranian pop and rap stars in identifying and socializing Iranian teenage fans on the Instagram social network(cae study: Amir Hossein Tatallo and Seyed Hosein Mousavi(nick named Tohi), Strategic Studies of Culture, 1(3), 101-126.
Bashi, M., Seifollahi, S., & Pirahari, N. (2021). Sociological Analysis of the Impact of New Reference Groups on the Process of Citizenship Ethics Formation in Iran in the Last Three decades (Case Study: Professors and Students of Islamic Azad University, Central Tehran Branch and Science and Research Branch 2020). Journal of Iranian Social Development Studies, 13(50), 215-236(In Persian).
Bicharanlou, A., & Mohammadi, S. (2021). From Star to Celebrity; The Role of social media on the transformation of fame and fanning of Tataloo.
Sociology of Art and Literature,
13(1), 179-205.
10.22059/jsal.2021.326901.666045(In Persian).Beidollahkhani, A., & Kahrazeh, Y. (2019). Celebrity diplomacy and Attractiveness and simplification of international politics in public perception,
International Political Research Quarterly,
37, 69-84(In Persian).Boon, S. D., & Lomore, C. D. (2001). Admirer-celebrity relationships among young adults: Explaining perceptions of celebrity influence on identity.
Human communication research,
27(3), 432-465.
https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2001.tb00788.xBrown, W. J. (2008). Celebrity involvement: Parasocial interaction, identification and worship
In Anthony Elliott (Ed.)
Routledge Handbook of Celebrity Studies. New York: Routledge.-Brown, Z., & Tiggemann, M. (2016). Attractive celebrity and peer images on Instagram: Effect on women's mood and body image.
Body image,
19, 37-43.
https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.08.007Campanella, B. (2020). Celebrity activism and the making of solidarity capital, In N. Farrell (Ed.),
The Political Economy of Celebrity Activism, The Political Economy of Celebrity Activism. New York: Poutledge.
Cooper, A. F. (2016). Celebrity Diplomacy. New York: Poutledge.
Dabbagh, A., Aghili, V., & Dadgaran, M. (2019). Iranians’ Social Participation in Instagram from the Perspective of Media and Culture: A Case Study of the Kermanshah Earthquake, Visual and Audio Media, 14(4), (series 36), 161-192.
https://doi.org/10.22085/javm.2021.253394.1627(In Persian).Deh Sufiani, A. (2018). The authority of celebrities in social issues: with an emphasis on opportunities and threats in the virtual space,
New Media Studies,
2(5), (20 series), 115-83(In Persian).
-Douglas, S.J., & McDonnell, A. (2019). Celebrity: A History of Fame. New York: New York University Press.
Edjtehadi, M., & Kashafi Nia, V. (2020). A Sociological Study of Celebrity Culture Audiences in Persian Instagram, New Media Studies, 5(10), 113-148.
Elliott, A. (2011). ‘I want to look like that!’: Cosmetic surgery and celebrity culture. Cultural sociology, 5(4), 463-477.
Ferris, K. O., & Harris, S. R. (2011). Stargazing: Celebrity, fame, and social interaction. Routledge.
Ghanbari, A., & Jabarpour, F. (2020). Instagram and Lifestyle Change: A Case Study of Sadafbeauty.
Society Culture Media,
8(33), 69-82.
20.1001.1.38552322.1398.8.33.4.9 (In Persian).
Ghanbari, B. A., & Shams, M. (2021). A Critical Analysis of Celebrity-centeredness and Yellow Dialogues in the “, Dorehami”, Program, Sociology of Culture and Art, 3(1), Serial Number 6, 53-75.https://doi.org/10.34785/J016.2021.101(In Persian).
Goffman, E. (1959).
The presentation of self in everyday life. Anchor.Hosseini, F., & Dehghan, A. (2020). Study of celebritysim culture in the Iranian media based on the interaction of Tehran citizens in social networks,
Rasaneh, 31(3), Serial Number. 120, 27-54.
20.1001.1.10227180.1399.31.3.2.0(In Persian).Javid, S. S., & Rahimian, J. (2020). An Investigation into Iranian Instagrammers' Media Gossip Language Based on (Im) politeness Theories: A Case Study of 20 Famous Iranian Actors and Actresses.
Journal of Sociolinguistics,
3(2), 11-24.
Jerslev, A., & Mortensen, M. (2018). Celebrity in the social media age: renegotiating the public and the private, In A. Elliott (Ed.) Routledge Handbook of Celebrity Studies. New York: Routledge.
Johnson, D. P. (2008). Contemporary sociological theory: An integrated multi-level approach. Springer Science & Business Media.
Kamali, T. S., & Tavassoli, A. (2022). Gender Analysis Republishing Violence on Celebrities' Instagram Pages. New Media Studies, 8(29), 435-395.
Kashmore, E. (2006). Celebrity/ Culture. New York: Routledge.
Kazemi Varij, A. (1401). The genesis academic influencers in Iran, Iran Social Issues Research Journal, 3(2), (4 series), 1-33(In Persian).
Keshkar, S., & Dadras, M. (2022). The educational role of the world's elite athletes and sports celebrities during the Covid-19 pandemic.
Research on Educational Sport,
10(28), 49-86.
https://doi.org/10.22089/res.2021.10885.2121(In Persian).
Khayami, A., Eskandari, A., & Khelghati, M. (2019). Analytical Study of Celebrity Culture and of IRIB Interaction with Celebrities.
Quarterly Scientific Journal of Audio-Visual Media,
13(30), 7-33.
https://doi.org/10.22085/javm.2019.169560.1241(In Persian).
Kim, M., & Kim, J. (2020). How does a celebrity make fans happy? Interaction between celebrities and fans in the social media context. Computers in Human Behavior, 111, 106419.
Leslie, L. Z. (2011). Celebrity in the 21 th Century, A Reference Handbook. California: ABC-CLIO.
Loeb, L. (2015). The celebrity talk show: Norms and practices. Discourse, Context & Media, 10, 27-35.
https://doi.org/10.1016/j.dcm.2015.05.009
Maltby, J., Houran, J., & McCutcheon, L.E. (2003). A clinical interpretation of attitudes and behaviors associated with celebrity worship. Journal of Nervous and Mental Disease, 191 (1), 25 – 29.
Maraghi, M., & Khaniki, H. (2022). Semiotic analysis of embodiment among female Instagram users;(Case study: two fashion designers). Sociology of Culture and Art, 4(1), 62-42(In Persian).
https://doi.org/10.34785/J016.2022.015
Marwick, A., & Boyd, D. (2011). To see and be seen: Celebrity practice on Twitter. Convergence, 17(2), 139-158.
Marwick, A. E. (2013). Status Update: Celebrity, Publicity, and Branding in the Social Media age. Yale University Press. New Haven, London: Yale University Press.
-Mc Cutcheon, L.E., Ashe, D.D., Houran, J., & Maltby, J. (2003). A cognitive profile of individuals who intend to worship celebrities. Journal of Psychology, 137, 309 – 322.
Molaei, M. M. (2017). Circulation of Celebrity Culture on Social Media Studying Iranian Celebrities and their fans on Instagram. Society Culture Media, 5(21), 57-80 (In Persian).
Nayar, P. K. (2016). Brand Bollywood Care: Celebrity, Charity, and Vernacular Cosmopolitanism, In P. D. Marshall and S. Redmond (Eds.), A Companion to Celebrity. Hoboken, New Jersey: Wiley Blackwell.
Newman, G. E., Diesendruck, G., & Bloom, P. (2011). Celebrity contagion and the value of objects.
Journal of Consumer Research,
38(2), 215-228.
https://doi.org/10.1086/658999
NikPey, A., Jahanbeglu, R., Dhimran, M., & Kaysari, N. (2004). Intellectuals and National Identity, National Studies, 18, 199-240(In Persian).
-Rojek, C. (2001). Celebrity. London: Reaktion Books.
Rojek, C. (2012). Fame Attack: The Inflation of Celebrity and Its Consequences. Bloomsbury Academic.
Sanbonmatsu, D. M., Mazur, D., Pfeiffer, B. E., Kardes, F. R., & Posavac, S. S. (2012). The less the public knows the better? The effects of increased knowledge on celebrity evaluations. Basic and applied social psychology, 34(6), 499-507.
Shahghasemi, E. (2020). Celebrityscape in Iran: A Comparison Between Celebriphils and Non-Celebriphils. In The 2nd International Conference on Future of Social Sciences and Humanities, Prague.
Shahghasemi, E. (2021). Rich kids of Tehran: The consumption of consumption on the internet in Iran. Society, 58(5), 398-405.
Soleimani Sasani, M., Shahbazi, M., & Ghorbani, S. (2022). The Celebrity Culture and Activism of Celebrities on Instagram from the Iranian Users' Point of View. Journal of Culture-Communication Studies, 23(57), 341-374.
Soltanifar, M., Geranmayepour, A., & Hashemi, S. (2020). The creativity of the Celebrities in Instagram on the public policy process. Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 9(4), 217-242(In Persian).
Soltanifar, M., Granmayepour, A., & Hashemi, S. (2020). A case study between education and social participation of individuals using Instagram pages of celebrities in the Coronavirus crisis.
Educational Psychology,
16(55), 69-94.
https://doi.org/10.22054/jep.2020.52730.3015(In Persian).
Thomas, S. (2014). Celebrity in the ‘Twitterverse’: history, authenticity and the multiplicity of stardom Situating the ‘newness’ of Twitter. Celebrity studies, 5(3), 242-255.
Tsaliki, L. (2016). “Tweeting the Good Causes”: Social Networking and Celebrity Activism, In P. D. Marshall and S. Redmond (Eds.), A Companion to Celebrity. Hoboken, New Jersey: Wiley Blackwell.
Turner, G. (2009). Ordinary people and the media: The demotic turn. London: Sage Publication.
Turner, G. (2013). Underatanding celebrity, Second Edition. London: Sage Publication.
Veisi, S., Entezari, A., Zokaei, S., & Tajmazinani, A. A. (2022). Youth Viewpoints on Justice in Persian-Language Iranian Cyberspace (Types, Strategies and Consequences).
Social Sciences,
29(96), 1-46.
https://doi.org/10.22054/qjss.2022.62618.2428(In Persian).
Zokaei, M. S., & Veisi, S. (2020). Virtual Life in Iran: Emotions and Subcultures in Online Social Networks. Tehran, Iran: Agah Publication(In Persian).