آینده‌پژوهی تولید برنامه‌های سرگرمی در شبکۀ ‌سبلان اردبیل در افق ده ساله (1408- 1398)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای مطالعات رسانه، دانشکده ارتباطات، دانشگاه استانبول ترکیه

چکیده

این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر آیندۀ تولید رسانه­ ای شبکۀ سبلان با تأکید بر سرگرمی و نگاهی آینده­ نگرانه (1398 تا 1408) و با روش دلفی انجام شده است. براساس پویش­ های محیط دور و رقابت و برمبنای مطالعه­‌های آینده­‌پژوهانه، دیدگاه­‌های خبرگان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. بررسی­‌ها نشان می­ دهد، 45 عامل در ده گروه محیط دور و محیط رقابت شناسایی شده و خبرگان دربارۀ اهمیت و عدم­قطعیت آن‌ها پاسخ دادند. بر اساس محاسبۀ میانگین اهمیت و عدم­ قطعیت، پیشرا‌‌ ن­ها و عوامل کلیدی اصلی شناسایی شدند. از این نظر از گروه محیط دور، عامل مسائل جنسی، خشونت و جذابیت‌های بصری از عوامل اخلاق با 26/89 درصد از اهمیت و عدم قطعیت بیشتری برخوردار است؛ همچنین از گروه محیط دور، مؤلفه هزینۀ تولید و پخش برنامه­‌های سرگرم­کننده از عوامل اقتصادی با 26/85 درصد اهمیت و قطعیت بیشتری در میان خبرگان دارد. قالب­ها و ساختارهای سرگرم­ کننده فناورانه ­محور و توجه به اینفوتینمنت، دو عاملی هستند که هر کدام با 99/84 درصد از اهمیت و عدم‌قطعیت یکسانی برخوردار شده­اند. درواقع، چهار مؤلفه پیش­گفته با بیشترین اهمیت و عدم­قطعیت، پیش­مشخص­ها و پیشران­ های اصلی سناریوهای آینده برای شبکۀ سبلان هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Futures Studies of Production of Entertainment Programs in Sabalan Ardabil Channel during 10 years (2019-2029)

نویسنده [English]

  • mohammadbagher sepehri
Ph. D. on Media Studies, Communication Faculty, Istanbul University, Turkey
چکیده [English]

The present article aims to identify the effective factors of the future of media consumption in the Sabalan channel with an emphasis on entertainment. Based on a futuristic look (2019 to 2029) and a combination of Library research and Delphi methods. Findings show that 45 factors were identified in five groups of environment and five groups in the competition environment and were answered by experts in relation to their importance and uncertainty. From this point of view, in the group of remote environment, the factor of sexual issues, violence and visual attractions are the factors of morality with 89.26% more importance and uncertainty; Also, from the remote environment group, the cost component of producing and broadcasting entertaining programs is more important than economic factors with 85.26% and certainty among experts. Each of which has the same importance and uncertainty with 84.99%. In fact, the four aforementioned components with the most importance and uncertainty are the main precursors and drivers of future scenarios for Sabalan channel.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Future Studies
  • Local media
  • Environmental Scanning
  • entertainment programs
منابع و مآخذ
 
بلالی، مجید (۱۳۹۱). «شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر آینده سازمان به روش تحلیل تأثیر متقابل روندها»، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، شماره 71:  9-37
پاک­روان، محمدرضا (1393). نظریه­های فرهنگی، تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
پولادی، کمال (1383). «منظومه فکری هابرماس»، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 81:
حسینی­پور، نیکنام و سهیلا کیاسی (1392). صنایع فرهنگی، صنایع خلاق، تهران: فرهنگ مانا.
روشندل­اربطانی، طاهر؛ محمدمهدی ذوالفقارزاده و مجید بلالی (۱۳۹۳). «روندهای محیطی مؤثر بر آینده رسانۀ ملی در چشم­انداز بیست ساله کشور»، پژوهش‌های مدیریت راهبردی،  شماره 54: 63-99
ساروخانی، باقر (1395). جامعه­شناسی ارتباطات، تهران: اطلاعات.
شماعی، علی، محسن نادری منش، روح الله قدیری (1390). آینده‏نگاری فناوری اطلاعات در ایران 1404. تهران: مرکز تحقیقات علمی کشور.
علی­عسگری، عبدالعلی و سیاوش صلواتیان (۱۳۹۲). آینده‌پژوهی راهبردی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در فضای اینترنت، تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران: اولین همایش ملی آینده‌پژوهی
علی­عسگری، عبدالعلی، سیاوش صلواتیان و محمدحسین اقبال­دوست (1395). «راهکارهای افزایش سهم تلویزیون در سبد مصرف رسانه­ای مخاطبان با استفاده از ظرفیت­های پهن­باند»، فصلنامه رسانه­های نوین، شماره 8:  41- 79
صالحی، منصور (1397). بررسی نقش و جایگاه شبکۀ سبلان در افزایش نشاط اجتماعی در اردبیل، واحد پژوهش، صداوسیمای مرکز اردبیل.
مسعودی، سارا و سیاوش صلواتیان (1395). «شناسایی پیشران­های مؤثر بر آینده خبرگزاری­ها در ایران»، فصلنامه مطالعات فرهنگ، شماره 34: 47-68
مک­کوایل، دنیس (1388). درآمدی بر نظریه­های ارتباطات­جمعی، ترجمۀ پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها
نوذری، حسینعلی (1396). نظریه انتقادی مکتب­فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی، چاپ­پنجم، تهران: آگه.
هاشم­زاده، فاطمه و نرجس عباداتی (1395). «بررسی رابطه فرهنگ­سازی رسانۀ ملی با فرایند توسعه در ایران»، فصلنامه علوم خبری، شماره 19: 101-128
سایت­های اینترنتی
البرزی، هادی (1396). آینده­پژوهی رسانه و افزایش قدرت کاربران، سایت خبرگزاری صداوسیما.
برنامه­های پربیننده تلویزیون، به­نقل از خبرگزاری صداوسیما، بازیابی در شهریور 1398
 
سعیدآبادی، علیرضا (1393). رسانه­های محلی ایران؛ قدرت­های در حال ظهور، به­نقل از سایت خبری-تحلیلی جوان­پرس http://www.javanpress.ir/
مصاحبه دکتر افخمی (1391). سرگرمی مهم‌ترین کارکرد رسانه در عید، به­نقل از سایت آفتاب
https://www.aftabir.com/articles/view/art_culture/culture/c5_1363273751p1.php/
نظری­زاده، فرهاد و فرزانه میرشاه ولایتی (1390). فرایند آینده­نگاری منطق­ها و دلالت­های آن برای تدوین چشم­انداز آینده­پژوهانه منطقه آزاد قشم، همایش ملی قشم و چشم­انداز آینده، سازمان منطقه آزاد قشم                  https://www.civilica.com/Paper-QESHM01-QESHM01_116.html
هاشمی­گیلانی، علی(1395). صنعت سرگرمی و رسانه در هندوستان، فصلنامه اقتصاد خلاق، به نقل از سایت فناوری فرهنگی        
                                              http://fanafar.ir/10869-2
 
Entertainment one, 2018 Annual Report and Accounts http://www.annualreports.com/HostedData/AnnualReports/PDF/LSE_ETO.L_2018.pdf
Global Media Report (2015). Global Industry Overview: McKinsey & Company Global Media Report
Hanlon, M (2014). The golden quarter, AEON Site, https://aeon.co/essays/has-progress-in-science-and-technology-come-to-a-halt
Popper, R. (2008). "How are foresight methods selected?" foresight 10(6): 62-89
Porter, M (2016). Michael Porter’s five forces, Top excel templates site, https://topexceltemplates.com/free-templates/michael-porter-five-forces-model-template-excel
Rodriguez, Ashly (2017). How American consumers spend their entertainment time, Atlas powered by Quartz, https://www.theatlas.com/charts/S1-XO46VM
Schwartz, P. (1991). The art of the long view. New York: Doubleday.