نقش مؤلفه‌های احساسی و اخلاقی سواد رسانه‌ای در توسعه سرمایه اجتماعی در بین شهروندان تهرانی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 رییس مرکز

2 عضور هیات علمی

3 استاد

10.22083/jccs.2019.145008.2539

چکیده

سواد رسانه‌ای به‌عنوان یک استراتژی، پس‌ازآنکه به‌عنوان یک ضرورت جهت ترویج در کشور به‌منظور بهره‌مندی مفید و مؤثر از رسانه‌ها و کاهش عوارض مخرب آن شناخته شد و پشتوانه یک اجماع علمی را کسب نمود می‌بایست در کشور اجرائی گردد. با ایجاد تفکر انتقادی و شکل‌گیری فضاهای شک‌برانگیز در حوزه رسانه بود که به این مقوله نگاه خاصی بخشیده شد. با استفاده از پرسشنامه سه مؤلفه اعتماد، مشارکت، احساس تعلق سرمایه اجتماعی و دو مؤلفه اخلاقی و احساسی سواد رسانه‌ای مورد آزمون قرار گرفت.
نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که رابطه مستقیم و معناداری بین بعد اخلاقی سواد رسانه‌ای و سرمایه اجتماعی وجود دارد یعنی با بالا رفتن بعد اخلاقی سواد رسانه‌ای، سرمایه اجتماعی فرد نیز افزایش می‌یابد. بعد اخلاقی به توانایی درک و دریافت ارزش‌های نهفته در پیام رسانه‌ها تأکید دارد.
حیطه حسی بعدی از سواد رسانه‌ای است که لایه بیرونی ادراک را شکل می‌دهد یعنی جایی که مخاطب از طریق یکی از حواس پنج گانه در معرض پیام‌های رسانه‌ای قرار می‌گیرد این نکته تداعی‌کننده این نظریه «مارشال مک لوهان» است که می‌گوید: "هر رسانه در امتداد یکی از حواس پنج‌گانه انسان قرار دارد"

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of cognitive and aesthetic components of media literacy in the development of social capital among Tehrani citizens

نویسندگان [English]

  • ali khoshzaban 1
  • ali delavar 2
  • mohammad soltani far 3
1 دانشگاه جامع علمی کاربردی
2 دانشگاه علامه طباطبایی
3 دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده [English]

Media literacy as a strategy has to be implemented in the country after it has become known as a necessity for promotion in the country in order to benefit from the effective and effective use of the media and reduce its destructive effects, and it should support a scientific consensus.
This was the motive for critical thinking and the formation of sprawling sphere in the media field, which gave a special look to this issue. Using a questionnaire, three components of trust, participation, social capital and social and social components and two cognitive and aesthetic components Media literacy was tested.
The result of the research shows that there is a direct and significant relationship between the ethical dimension of media literacy and social capital, that with the rise of the ethical dimension of media literacy, individual social capital also increases. The moral dimension emphasizes the ability to understand and retrieve the hidden values in the media message.
The next sense sense of media literacy that forms the periphery of the outer layer, where the audience is exposed to media messages through one of the five senses, is the cradle of Marshall McLuhan's theory, which states: "Each medium along One of the five senses is human."

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media Literacy
  • Social Capital
  • media literacy training
  • Human Resource Development