رسانه و سلامت: شناسایی و تحلیل چارچوب‌های خبری در بازنمایی رسانه‌ای بیماری ام‌اس

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

2 استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22083/jccs.2019.146723.2548

چکیده

رسانه­ها با استفاده از چارچوب‌بندی، ذهن مخاطبان و افکار عمومی را در مقابل رویدادها و مسائل شکل می‌دهند و بر واکنش‌های جامعه در برابر پدیده‌ها تأثیر می‌گذارند. به این علت که در دهه اخیر تعداد قابل توجهی از ایرانیان به بیماری ام‏اس مبتلا شده‌اند و کیفیت زندگی بیماران و اطرافیان آنها تحت تأثیر قرار گرفته است؛ بازنمایی صحیح این بیماری از روش چارچوب­های خبری مناسب به افزایش آگاهی جامعه درباره این بیماری و افزایش کیفیت زندگی این بیماران منجر می‌شود. این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل چارچوب­های خبری دربارة بیماری ام‏اس و بهبود این چارچوب‌ها برای افزایش کیفیت زندگی مبتلایان و اطرافیان آنها انجام شده است. این پژوهش با ااستفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمونی انجام شده است. جامعه این پژوهش را گزارش‌های خبری منتشر شده از سوی خبرگزاری­های ایسنا، صدا و سیما، ایرنا و مهر درباره بیماری ام‏اس تشکیل می‌دهند که از آنها نمونه‌ای شامل 133 گزارش منتشر شدۀ این خبرگزاری‌ها از ماه­ فروردین تا پایان آبان­ماه 1395 برای انجام تحلیل استخراج شد. با تحلیل یافته‌ها، سه چارچوب خبری اصلی «مشخصات بیماری ام‏اس»، «مشکلات بیماران ام‏اس» و «حمایت و امید» شناسایی شد و مضامین فرعی هر یک از این چارچوب­ها نیز استخراج و تحلیل شدند. این پژوهش تلاش کرده است تا درک بهتری از  سیاستگذاری رسانه­ای در باره فهم و تنظیم رابطه اجتماعی با بیماران ارائه نماید که امید می‌رود به پژوهش‌های بیشتری در این زمینه بینجامد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Media and Health: Identifying and Analyzing News Frames in Media Representation of MS Disease

نویسندگان [English]

  • Datis Khajeheian 1
  • Somayeh Labafi 2
  • Afshin Omidi 3
1 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran (Corresponding Author)
2 Assistant Professor, Information Science and Technology, (IranDoc), Tehran, Iran
3 PhD Student in Media Management, Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Framing is one of the effective ways through the media that shape public opinion about the events and issues of the day. Planning to design appropriate news frames to enhance the quality of life of Multiple Sclerosis (MS) patients and increasing community awareness of this disease is necessary. In this regard, the aim of this study was to identify and analyze the news frames in relation to MS. Following a qualitative research approach, the research’s population consisted news reports released by the ISNA, IRIB, IRNA and MEHR about this disease and 133 reports (from March to October 2016) was selected through purposive sampling. The data were analyzed using thematic analysis. The final findings of the study revealed that three main frames called "specification of MS", "problems of MS patients" and "Support and Hope" and sub-themes associated with each of these frames have been introduced and analyzed. This research as a starting point in the field of media policy in relation to MS is that more research will be needed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • News Framing
  • Media representation
  • Thematic Analysis
  • MS Disease
  • Media and Health

منابع و مأخذ

 

بخشی­پور، باب­الله و ثریا رمضان­زاده(1395). «تعیین تأثیر درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن (MBCT) بر افسردگی، کیفیت زندگی و اضطراب بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس»، مجله پزشکی ارومیه، شماره 27 : 364-352.

پیامنی، فیروزه و مجید میری(1390). «بررسی علائم و عوارض بیماری ام. اس در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس». فصلنامه مندیش، شماره 2: 50-45. 

توکل، محمد و سپیده یوسفی(1392). «بررسی زمینه­ها و ویژگی­های دموگرافیک بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام‏اس) عضو انجمن ام‏اس تهران در سال 1390»، فصلنامه اخلاق زیستی، شماره 3: 100-79.

جدیدمیلانی، مریم؛ طاهره اشک­تراب؛ ژیلا عابدسعیدی و حمید علوی­مجد(1392). «ارتقای درک از بیماری مولتیپل (ام‏اس) و حیطه­های آن در بیماران شرکت­کننده در گروه حمایتی همتایان»، فصلنامه دانش و تندرستی، شماره 8: 30-24.

چوبفروش­زاده، آزاده؛ حمیدطاهر نشاط­دوست؛ حسین مولوی و محمدرضا عابدی(1394). «بررسی کیفیت زندگی بیماران عضو انجمن MS شهر یزد»، دو ماهنامه علوم پزشکی دانشکده بهداشت یزد، شماره 14: 140-131.

خالق­پناه، کمال(1395). «بیماری مزمن به‌عنوان شیوه­ای از زندگی: مطالعه­ای در واقعیت­های زیسته بیماری ام.اس»، فصلنامه مطالعات جامعه­شناختی، شماره23: 89-65.

خانیکی، هادی و زرین زردار(1393). «علم در رسانه­ها؛ بررسی فرایند برساخته­شدن علم در چارچوب­های رسانه­ای»، فصلنامه مدیریت دانش و اطلاعات، شماره 29: 902-875.

خانیکی، هادی؛ محمدحسین پناهی؛ محمدامین قانعی­راد و زرین زردار(1393). «چارچوب­بندی بیوتکنولوژی در محتوای نمایشی سیمای ج.ا.ا.»، فصلنامه مطالعات میان­رشته­ای در علوم انسانی، شماره 6: 52-23.

خوش­روش، سحر؛ پروانه تیموری؛ سجاد عبدالملکی؛ پیام خماند و مریم پرواره(1395). «بررسی شناخت، ادراک خطر و رفتارهای محافظتی ام‏اس در شهرستان سنندج»، مجله هلکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، شماره 21: 20-10.

زابلی­زاده، اردشیر و حسینعلی افخمی(1392). «استفاده از نظریه چارچوب­بندی در تبیین اثرات اخبار (مفاهیم و پژوهش­ها)»، فصلنامه پژوهش­های ارتباطی،  شماره 20:  144-121.

سرابی، سعید و هادی بهجتی­فرد(1395). «مقایسه گفتمان خبری سایت­های فارسی­زبان شبکه‌های العربیه و بی­بی­سی مطالعه موردی اعتراضات عمومی در بحرین»، فصلنامه­ پژوهش‌های ارتباطی،  شماره 23: 150-133.

عابدینی، محمود؛ رضا حبیبی­ساروی؛ اشرف زروانی و منصور فرهمند(1387). «اپیدمیولوژی بیماری مولتیپل اسکلروزیس در استان مازندران در سال 1386»، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، شماره 18: 87-82.

عقیلی، سیدوحید و علی حاج­محمدی(1396). «نقش ساز و کار برجسته­سازی در کنترل افکار عمومی اروپا در برابر موج تحریم رژیم صهیونیستی»، فصلنامه رسانه، شماره 28: 99-75.

علی­خانی، مهتاب؛ امیر عمرانی؛ زنگنه محرم؛ حسن برکتی؛ اکبر بابائی­حیدرآبادی؛ منصور دلپسند؛ علی ایمانی؛ رضا وفایی و علی اشرف­مظفری(1392). «تحلیل هزینه­های درمان ام‏اس در ایران»، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پژشکی ایلام، شماره 21: 177-169.

غلامپور­راد، مسعود(1393). «نقش رسانه در تغییرات خط­مشی عمومی با استفاده از چارچوب­بندی رسانه و تحلیل روایی خط­مشی» فصلنامه پژوهش­های ارتباطی، شماره 21: 60-37.

غلامپور­راد، مسعود(1395). «شناسایی انواع چارچوب­های رسانه­ای ایجاد شده توسط رسانه­های رقیب برای شکل­دهی به خط‌مشی‌های عمومی در ایران؛ مطالعه موردی هدفمندی یارانه­ها»، فصلنامه رسانه و فرهنگ، شماره 6: 112-89.

فرهنگی، علی­اکبر و امیر رستگار (1394). «تحلیل محتوای رسانه، یک رویکرد پژوهشی»، فصلنامه رسانه، شماره 26: 142-121.

قناتی، الناز؛ محمد هادیان و علیرضا دقیقی­اصل(1390). «بررسی هزینه­های اقتصادی داروهای بیماری ام‏اس و امکان سنجی اقتصادی ارائه بیمه­نامه­های درمانی برای داروهای این بیماری»، فصلنامه مدیریت سلامت، شماره 14: 54-47.

مطهری­نژاد، فاطمه؛ شهریار پروانه؛ امیرهوشنگ بختیاری؛ ندا علیزاده و ستاره قهاری(1395). «تأثیر خلق و وضعیت شناختی بر ارتباط بین اختلالات خواب و خستگی در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس»، فصلنامه کومش، شماره 7: 619-613.

نائینی، رزیتا؛ اکبر سلطان­زاده؛ هومان سلیمی­پور؛ زهرا وهایی و سمیرا یادگاری(1394). «ارتباط حوادث استرس­زای شدید با بروز بیماری مالتیپل اسکلروزیس»، دوماهنامه طب جنوب، شماره 18: 28-222.

نیک­سرشت، علی­رضا؛ صادق ایزدی و عباس رحیمی­جابری(1390). «استفاده از بتافرون و هزینه‌های آن در بیماران مالتیپل اسکروز استان فارس»، مجله پژوهشی حکیم، شماره 14: 164-159.

Amani, F., Hoseinzadeh, S., Sabzvari, A., Avesta, L., Kahnamouei-Aghdam, F., & Barak, M. (2015). Awareness rate of Ardabil city people about multiple sclerosis. International Journal of Advances in Medicine, 2(2), 156-159.

Arbatani, T. R., Aqili, S. V., Labafi, S., & Omidi, A. (2016). Social representations of Iranian transsexual people in the media: A thematic analysis. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences6(5), 273-284.

Berkowitz, D. A., & Liu, Z. (2014). The Social-Cultural Construction of News. In R. S. Fortner, & P. M. Fackler, The Handbook of Media and Mass Communication Theory (pp. 301-313). John wiley & Sons, Inc.

Bos, L., Lecheler, S., Mewafi, M., & Vliegenthart, R. (2016). It's the frame that matters: Immigrant integration and media framing effects in the Netherlands. International Journal of Intercultural Relations, 55, 97-108.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.

Cacciatore, M. A., Scheufele, D. A., & Iyengar, S. (2016). The End of Framing as we Know it… and the Future of Media Effects. Mass Communication and Society, 19(1), 7-23.

Coleman, R., McCombs, M., Shaw, D., & Weaver, D. (2009). Agenda setting. The handbook of journalism studies, 147-160.

De Vreese, C. H. (2005). News framing: Theory and typology. Information design journal+ document design, 13(1), 51-62.

Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K., & Kyngäs, H. (2014). Qualitative content analysis. Sage Open, 4(1), 1-10.

Entman, R. M., Matthes, J., & Pellicano, L. (2009). Nature, sources, and effects of news framing. The handbook of journalism studies, 175-190.

Frederick, D. A., Saguy, A. C., Sandhu, G., & Mann, T. (2015). Effects of competing news media frames of weight on antifat stigma, beliefs about weight and support for obesity-related public policies. International Journal of Obesity, 40, 543-549.

Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Harvard University Press.

Huang, Y. (2018). Media Representation of Tongxinglian in China: A Case Study of the People’s Daily. Journal of homosexuality, 65(3), 338-360.

Johnson, H. J. (2016). Bisexuality, mental health, and media representation. Journal of Bisexuality, 16(3), 378-396.

Kim, S. H., Tanner, A. H., Foster, C. B., & Kim, S. Y. (2015). Talking about health care: News framing of who is responsible for rising health care costs in the United States. Journal of health communication, 20(2), 123-133.

Lecheler, S., & de Vreese, C. H. (2012). News framing and public opinion a mediation analysis of framing effects on political attitudes. Journalism & Mass Communication Quarterly, 89(2), 185-204.

Lecheler, S., Bos, L., & Vliegenthart, R. (2015). The Mediating Role of Emotions News Framing Effects on Opinions About Immigration. Journalism & Mass Communication Quarterly, 92(4), 812-838.

Lee, T. H., & Riffe, D. (2017). Business news framing of Corporate Social Responsibility in the United States and the United Kingdom: Insights from the implicit and explicit CSR framework. Business & Society, 1-29.

Lück, J., Wessler, H., Wozniak, A., & Lycarião, D. (2018). Counterbalancing global media frames with nationally colored narratives: A comparative study of news narratives and news framing in the climate change coverage of five countries. Journalism, 19(12), 1635-1656.

Mason, D. J., Nixon, L., Glickstein, B., Han, S., Westphaln, K., & Carter, L. (2018). The Woodhull Study Revisited: Nurses’ Representation in Health News Media 20 Years Later. Journal of Nursing Scholarship, 50(6), 695-704.

Mastin, T., Murphy, A. G., Riplinger, A. J., & Ngugi, E. (2016). Having Their Say: Sex Workers Discuss Their Needs and Resources. Health care for women international, 37(3), 343-363.

McLeod, D. M., & Detenber, B. H. (1999). Framing effects of television news coverage of social protest. Journal of Communication, 49(3), 3-23.

Pavlik, J. V. (2001). News framing and new media: Digital tools to re-engage an alienated citizenry. Framing public life: Perspectives on media and our understanding of the social world, 311-321.

Scheufele, D. A., & Tewksbury, D. (2007). Framing, agenda setting, and priming: The evolution of three media effects models. Journal of communication, 57(1), 9-20.

Sharifi, S. M., Omidi, A., & Marzban, B. (2016). The impact of instagram use on body image concerns among Iranian University Female Students: A phenomenological approach. Int J Acad Res Psychol, 3, 26-36.

Smith, B. J., & Bonfiglioli, C. M. F. (2015). Physical activity in the mass media: an audience perspective. Health Education Research, 30(2), 359–369.

Sun, Y., Krakow, M., John, K. K., Liu, M., & Weaver, J. (2016). Framing Obesity: How News Frames Shape Attributions and Behavioral Responses. Journal of health communication, 21(2), 139-147.

Tewksbury, D., Scheufele, D. A., Bryant, J., & Oliver, M. B. (2009). News framing theory and research. Media effects: Advances in theory and research, New York: Routledge.

Thomas, D. (2008). A general inductive approach for qualitativedata analysis. Auckland: University of Auckland.

Tuchman, G. (1978). Making news: A study in the construction of reality. New York: The Free Press.

Wiest, S., Raymond, L., & Clawson, R. A. (2012). All Climate Politics Are Local? Framing Effects on Attitudes Toward Policies on Climate Change, Global environmental change, 31, 187-198

منابع خبرها

 

خبرگزاری ایرنا            http://www.irna.ir/fa/News/82255377

خبرگزاری ایرنا            http://www.irna.ir/fa/News/82265216

خبرگزاری ایسنا                                           http://yon.ir/2hUhb

خبرگزاری ایسنا                                          http://yon.ir/4SUUe

خبرگزاری ایسنا                                             http://yon.ir/8axfq

خبرگزاری ایسنا                                          http://yon.ir/C4k3A

خبرگزاری ایسنا                                         http://yon.ir/oGsWJ

خبرگزاری ایسنا                                           http://yon.ir/prUP5

خبرگزاری ایسنا                                             http://yon.ir/qh1ll

خبرگزاری ایسنا                                          http://yon.ir/Uz3nu

خبرگزاری ایسنا                                          http://yon.ir/X2q7c

خبرگزاری ایسنا                                      http://yon.ir/X2RWm

خبرگزاری ایسنا                                           http://yon.ir/XYdz1

خبرگزاری ایسنا                                         http://yon.ir/ZWuL0

خبرگزاری صداوسیما                                    http://yon.ir/mgVAi

خبرگزاری صداوسیما                                    http://yon.ir/RU1DC

خبرگزاری مهر                                        http://yon.ir/2Y7WB

خبرگزاری مهر                                        http://yon.ir/DVCmJ

خبرگزاری مهر                                           http://yon.ir/lyHvC

خبرگزاری مهر                                         http://yon.ir/nmSw9

خبرگزاری مهر                                           http://yon.ir/SnJVp

خبرگزاری مهر                                            http://yon.ir/tbCh0

خبرگزاری مهر                                          http://yon.ir/wJKh9

خبرگزاری مهر                                         http://yon.ir/YRUwv

.