عوامل مؤثر بر بازاریابی فیلم‌های سینمایی ایرانی از طریق رسانه‌های اجتماعی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران

2 کارشناسی‌ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

 
صنعت سینمای ایران می‌تواند از فرصت رسانه‌های پرمخاطب اجتماعی برای بازاریابیِ محصولات تولیدی خود بهره ببرد. در این مقاله، برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی فیلم­هایی سینمایی ایرانی از طریق رسانه­های اجتماعی از روش دلفی در سه راند استفاده ‌شد. 18 نفر از خبرگان حوزه‌های ارتباطات، اقتصاد رسانه و بازاریابی در پنل دلفی عضو بودند. درنهایت عوامل فنی شامل «امنیت رسانه­های اجتماعی» و «کیفیت گرافیکی رسانه­های اجتماعی»، عوامل محتوایی شامل «کیفیت فیلم»، «جذابیت تیزر یا آنونس بارگذاری شده»، «پست کردن دیالوگ­های جذاب»، «نظرات کسانی که فیلم را دیده­اند»، «نظرات منتقدین و اهالی سینما» و «حضور ستارگان سینما»، عوامل فرایندی شامل «انتخاب صحیح رسانه اجتماعی»، «شهرت رسانه اجتماعی»، «بازاریابی دهان‌به‌دهان»، «تشکیل گروه­های علاقه­مند به فیلم»، «تعامل و ارتباط با کاربران»، «ایجاد صفحه اجتماعی در زمان ساخت فیلم»، «شناخت مخاطب»، «پخش پشت‌صحنه و حواشی فیلم» و «تبلیغ توسط طرفدارها» و عوامل مرتبط با مدیریت پیام شامل «انتشار اطلاعات مناسب و صحیح» مورد اجماع نظر کارشناسان واقع شد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting the Marketing of Iranian Filmmakers Through Social Media

نویسندگان [English]

  • Siavash Salavatian 1
  • Mahnaz Rohbakhsh 2
  • Ahmadreza Derafshi 3
2 ATU
3 ATU
چکیده [English]

Cinema industry of Iran can benefit from opportunities of social media to advertise its products. In this paper, Delphi method was used to identify key factors on the marketing of Iranian cinema through social media in three phases. 18 members of specialists in fields of communications, media economics and marketing are gathered in the Delphi Panel. Finally, technical factors include "social media security" and "graphical quality of social media", content factors including "movie quality", "attractiveness of the teaser ", "posting attractive conversations", "The opinions of who saw the film", "opinions of Criticism and Cinema fans" and "The Presence of Cinema Stars",  Process factors include "the correct choice of social media", "Social media reputation", "word of mouth marketing", "making groups of people interested in movies", "interaction and communication with users" creation a social page at the time of making movie", "knowing the audience", "playing behind the scenes of the movies", and "advertising by fans" and  key factor  in managing message, include "publication the correct information", were agreed between experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cinema industry
  • media economics
  • film marketing
  • Social Media
  • Iranian cinema

منابع و مأخذ

اسدی، محمد (1390).  رفتار مصرف کننده در سینما. بازیابی شده در 10 خرداد 96:

 http://www.myindustry.ir

پرده سینما (1389). جایگاه سینمای ایران در سطح جهان کجاست؟. بازیابی از پایگاه تحلیلی سینمای ایران و جهان در 8 خرداد 1396:

 http://cinscreen.com

سزاوار حبیبی، الهام (1386). عوامل مؤثر برجذب تماشاگران فیلم‌های سینمایی ایرانی به سالن‌های سینما. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی.

فرهنگی، علی‌اکبر؛ حسن قلی پور، افسانه مظفری و احتسام رشیدی (1391). «طراحی الگوی انتخاب بازارهای هدف صادراتی برای محصولات سینمایی کشور». مجله مدیریت بازرگانی، شماره7: 17-38.

فضلی، زهرا (بتا). گزارشی از غروب اقبال فیلم‌های ایرانی در بازارهای جهانی، خانه سینما. بازیابی از:

http://oldkhanehcinema.ir

گیاهی، یاسمن (1391).«راهکارهای بهبود حضور در بازار بین‌المللی فیلم ایران». نشریه هنرهای زیبا- هنرهای موسیقی و نمایشی، شماره 43: 33- 40.

ماهری اسفنجانی، بهمن (1391). رسانه‌های اجتماعی در کسب‌وکار. وبلاگ ماهری اسفندیاری. بازیابی از:

 http://bmahery.ir

ماهری، مهنوش و منیره حسینی (1393). «بررسی تأثیرات بازاریابی دهان‌ به ‌دهان الکترونیکی بر نام تجاری در ایران: شبکه نگاری یک انجمن اینترنتی». فصلنامه پژوهش‌های مدیریت در ایران، شماره 4: 139 - 159.

محمدرضا، مرجان (1390). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موفقیت رسانه‌های اجتماعی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

مهدی زاده، عبدالله (1378). «ترفندهای تبلیغاتی سینمای هالیوود». مجله نقد سینما، شماره 18: 83 - 89.

ویکی‌پدیا. تحلیل شبکه‌های اجتماعی، بازیابی از:

 yon.ir/SPlew

 

Ahmed, Pervaiz K & Rafiq, Mohammad. (1995). Using the 7Ps as a generic marketing mix: an exploratory survey of UK and European marketing academics. Marketing Intelligence & Planning, 4-15.

Armstrong, Gary & Kotler, Philip. (2000). Marketing:An introduction.United state of America: Prentice Hall.

Durie, John & Pham, Annika & Watson, Neil. (1999). هhe Film Marketing Handbook: A Practical Guide to Marketing Strategies for Independent Films. Madrid: MEDIA.

Groote M, De. (2002). Impact of E-Commerce Innovation on Marketing Management. McMaster University.

Gunelius, S. (2011). Minute social media marketing. New York: Mc graw hill.

Kalyanam, Kirthi; McIntyre, Shelby. (2002). The E-Marketing Mix. Department of Marketing Leavey.Vol. 30, Issue 4

Kaplan, J. (2013). Turning Followers into Dollars: The Impact of Social Media on a Movie’s Financial Performance. Undergraduate Economic Review, vol. 9, no. 1, Article.

Karayanni, Despina; Baltas, George. (2002). Web Site Characteristics and Business. Marketing Intelligence & Planning, 2 -21.

 

Kerrigan, Finola. (2010). Film marketing in Europe: bridging the gap between policy and practice. Elsevier/Butterworth-Heinemann.

Kotler, Philip & Keller, Kevin lane. (2008). Marketing Management (13 ed.).New Dehli: Prentice Hall.

Kotler, Philip. (2002). Marketing Moves. Harvard Business school.

Mendoza, Nick. (2010). How Digital Marketing Helped ‘Avatar’ Break the Box Office. Retrieved from mediashift:

http://mediashift.org/2010/02/how-digital-marketing-helped-avatar-break-the-box-office039/

Mohammed, Rafi. (2001). Internet Marketing. Mc Grow Hill.

Pride, William &, O. C. Ferrell. (2010).Marketing. Canada: South western cengage learning.

Nowell-Smith, Geoffrey. (1997). The oxford history of world cinema:The definitive history of cinema worldwide. United kingdom: oxford univesity press.

Tuohimaa, S. (Autumn 2010). The Role Of Internet In Marketing Premiering. Finland.