بحرانی، مرتضی (1394). مجموعه مقالات فرد، فردگرایی و جمعگرایی در آموزههای اسلامی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
پیشقدم، رضا (1391). «معرفی «زباهنگ» به عنوان ابزاری تحولگرا در فرهنگکاوی زبان»، فصلنامۀ مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی)، شماره 4: 62- 47.
پیشقدم، رضا (1393). «آسیبشناسی روشهای جمعآوری داده در مطالعات زبانی: گامی به سوی بومیسازی روش تحقیق در ایران»، فصلنامۀ جستارهای زبانی، شماره 2: 70- 55.
پیشقدم، رضا و آتنا عطاران (1392). «نگاهی جامعهشناختی به کنش گفتاری قسم: مقایسه زبانهای فارسی و انگلیسی». فصلنامۀ مطالعات زبان و ترجمه، شماره 46: 50-25.
پیشقدم، رضا و المیرا فرخنده فال (1395). «از نوازش تا نوازه: نگاهی به مفهوم نوازیدن در آموزش زبان دوم»، فصلنامۀ مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی)، شماره 49: 13-1.
پیشقدم، رضا و آیدا فیروزیان پوراصفهانی (1396). «تأملی جامعهشناختی پیرامون کاربردهای گفتمانی «نمیدانم» در زبان فارسی در پرتو الگوی هایمز»، فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، شماره 18: 35- 7.
پیشقدم، رضا و پریا نوروز کرمانشاهی (1394). «ارتباط میان زبان، مذهب و فرهنگ: تحقیق و تدقیقی در کارکردهای لقب حاجی و واژههای وابسته در زبان فارسی»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی زبان پژوهی، شماره 8: 22-1.
پیشقدم، رضا، مریم طباطبائیان و صفورا ناوری (1392). تحلیل انتقادی و کاربردی نظریههای فراگیری زبان اول از پیدایش تا تکوین. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
پیشقدم، رضا، وحیدنیا، فاطمه و آیلین فیروزیان پوراصفهانی (1394). نگاهی جامعهشناختی به کنش گفتاری نفرین: مقایسه زبانهای فارسی و انگلیسی. فصلنامۀ مطالعات زبان و ترجمه، شماره 47: 72-45.
حافظ شیرازی، شمسالدین محمد (1371). دیوان. به تصحیح غنی-قزوینی، تهران: انتشارات ققنوس.
دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامۀ دهخدا. تهران: موسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
روحالامینی، محمود (1382). گرد شهر با چراغ در مبانی انسانشناسی. تهران: عطار.
سجادی، جعفر (1383). فرهنگ اصطلاحات وتعبیرات عرفانی، چاپ هفتم، تهران: طهوری.
سعدی شیرازی، شیخ مصلحالدین (1359). بوستان سعدی، به تصحیح دکتر غلامحسین یوسفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
فرجیفر، شیما و هادی خدیور (1391). «ناز و نیاز در ادبیات غنایی فارسی (با تکیه بر غزلیات سنایی، حافظ و وحشی بافقی)»، فصلنامۀ تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسی، شماره 13: 192- 177.
فردوسی، ابوالقاسم (1393). شاهنامه فردوسی (بر اساس چاپ مسکو). به اهتمام سعید حمیدیان. تهران: نشر قطره.
معین، محمد (1385). فرهنگ فارس. چاپ اول، تهران: اشجع.
وثوقی، منصور، حسین میرزایی و جبار رحمانی (1384). «فردگرایی و جمعگرایی ایرانیان از دید سیاحان خارجی»، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 1: 322- 303.
Angelelli, Claudia (2000). Interpretation as a communicative event: A look through Hymes’ lenses. Meta, 4:580-592.
Bauman, Richard (2000). Genre. Journal of linguistics Anthropology, 9(1): 84-87.
Fiske,
Susan T. and Yamamoto, Mariko (2005). Coping with rejection: Core social motives, across cultures. In K. D. Williams, J. P. Forgas, and W. von Hippel (Eds.), The social outcast: Ostracism, social exclusion, rejection, and bullying (pp. 185-198). New York: Psychology Press.
Goffman, Erving (1971). Relations in public. New York: Harper and Row.
Green, Eva, Deschamps, Jean Claude and Páez, Dario (2005). Variation of individualism and collectivism within and between 20 countries: A typological analysis, Journal of cross-cultural psychology, 36 (3).
Hofstede, Geert (1991). Cultures and organizations: Software of the mind.London: McGraw-Hill.
Hui, C. Harry, and Villareal, Marcelo J. (1989). Individualism-collectivism and psychological needs: Their relationships in two cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 20: 310-323.
Hymes, Dell (1967). Models of interaction of language and social setting. Journal ofSocial Issues, 33(2): 8-28.
Lakoff, George (1987). Women, fire and dangerous things: What categories reveal about the mind. Chicago: University of Chicago Press.
Langacker, Ronald Wayne (1994). Culture, Cognition, and Grammar, in Language Contact and Language Conflict, M. Pütz (ed.), Amsterdam: John Benjamin's Publishing Company.
Oyserman, Daphna, Coon, Heather M., and Kemmelmeier, Markus (2002), Rethinking individualism and collectivism: Evaluation of theoretical assumptions andmeta-analyses, Psychological Bulletin, 128(1).
Piaget, Jean (1953). The origins of intelligence in the child. London: Routledge & Kegan Paul.
Piaget, Jean (1959). The language and thought of the child. London: Routledge & Kegan Paul.
Pishghadam, Reza (2015). Emotioncy in language education: From exvolvement to involvement. Paper presented at the 2nd conference of Interdisciplinary Approaches to Language Teaching, Literature, and Translation Studies. Iran, Mashhad
Pishghadam, Reza., & Ghahari, Shima (2012). Fundamental concepts in applied linguistics: A reference book. Tehran: Rahnama Publications.
Pishghadam, Reza., Jajarmi, Haniye & Shayesteh, Shaghayegh (2015). Conceptualizing Sensory Relativism in Light of Emotioncy: A Movement beyond Linguistic Relativism. International Journal of Society, Culture & Language, (4), 12: 1-11 (in press)
Saville-Troike, Muriel (2003). The ethnography of communication (3rded.). USA: Blackwell Publishing.
Small, Alex (2008). Evaluation of the usefulness of Hymes’ ethnographic framework from a teacher’s perspective (Unpublished master’s thesis). University of Birmingham, England.
Triandis, Harry C. (1995), Individualism and collectivism, Boulder, CO: Westview Press.
Vygotsky, Lev (1978). Mind in society. US: Presidents and Fellows of Harvard College.
Vygotsky, Lev (1986). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press.
Wardhaugh, Ronald (2010). An introduction into sociolinguistics (6th ed.). New York, Wiley: Wiley-blackwell.
Yin, Robert K. (2010). Qualitative research from start to finish. New York: The Guilford Press.