بررسی عوامل مؤثر در رقابت رسانه‌ای (مطبوعات) از دیدگاه دست‌اندرکاران رسانه (با تأکید بر مطبوعات سراسری )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد میبد

2 کارشناس ارشد علوم ارتباطات ـ مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر یزد

چکیده

یک سازمان مطبوعاتی، به‏عنوان سازمان خدماتی به‏منظور افزایش درآمد و تصاحب بازار نشر، روش‌های مختلفی را برای رقابت با سایر رسانه‌ها اتخاذ می‌کند. این رقابت، ابعاد متعددی را در برمی‌گیرد که در زمینه‏های حفظ مخاطبان، جذب مخاطبان جدید، تولید مطالب اختصاصی، سبقت خبری، فروش بیشتر، جذب آگهی بیشتر و افزایش تیراژ مطرح می‌شود. در این پژوهش، به روش «پیمایش» دربارة چگونگی ایجاد فضای رقابتی در روزنامه‌های ایران تحقیق شده و دیدگاه مدیران بخش تحریریة پنج روزنامة مطرح کشور بررسی شده است. در این پژوهش مشخص شد که روش‌های روزنامه‌نگاری (تحقیقی و تشریحی)، امنیت شغلی، خصوصی‌سازی و مدیریت تخصصی در ایجاد فضای رقابتی مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The study of effective factors in media competition (The Press) from media crew (emphasizing national Press)

نویسندگان [English]

  • 00 00 1
  • 00 00 2
1 00
2 00
چکیده [English]

Competition is one of the effective elements in rising (quantitatively and qualitatively) production of goods, services and satisfaction of consumers.  The Press should also be seen as cultural goods. The press organizations as services organization try to increase their income and their portion in media market, so they use different ways for competition with other mass media. This kind of competition has different dimensions which include, keeping audiences, attracting new audiences, producing special topics, news overtaking , selling more ,absorbing more advertising and increasing edition .Because of being in the competitive situation and being able to produce , distribute and sell their contents more , the Press should make their organization conditions more dynamic. So they should follow both investigative and Interpretative journalism, job security of staff especially the journalists. In the other hand, the environment of the organization should be support by union and establish training courses for media managers and journalists, changing the authority of governmental press agencies to private organizations, the implementation of the Constitution, and press constitution for job security of journalism. Survey research method is the method which is used in this paper. And we investigate the view of managers of five famous newspapers. In this research the method of journalism (investigative and interpretative journalism) , job security , privatization and specialization management in media competition space is very effective and professional media management .

کلیدواژه‌ها [English]

  • mediacompetition
  • national press
  • investigative and interpretative journalism
  • job security of journalists
  • professional media management