مروری بر راهبردهای تربیتی معرفت امام زمان (عج) با تأکید بر خانواده

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس/ عضو هیئت علمی گروه مطالعات راهبردی مهدویت، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

چکیده

با نگاهی به جامعة اسلامی و بنا به مستندهای متعدد می‌توان دریافت که یکی از اهداف رسیدن به جامعه‌‌ای ایده‌آل، هدایت نسل‌ها به سمت انتظار حضرت «مهدی موعود» (ع)، است. این امر در جامعة شیعی ایران اسلامی بیشتر نمود پیدا می‌کند؛ زیرا این جامعه درصدد فراهم کردن زمینه‌های ظهور است و تحقق ظهور را در گرو تربیت نسل منتظر می‌داند.
نسلی که با تمام وجود منتظر ظهور بر حقش را است تا پذیرای وجود مقدسش باشد. از این رو برنامه‌های راهبردی بسیار دقیق و عالمانه به‌خصوص در حیطة تربیتی، لازم است، تا بتوان براساس آن به هدف والای تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی به رهبری «امام خمینی» (ره) و مقام معظم رهبری دست یافت. اولین بعدی که توجه به آن در تربیت دینی اهمیت دارد، بعد فردی است که توجه به خانواده، به‌عنوان اولین بستری که شاکلة فرد را ایجاد می کند از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مقاله مقدمه‌ای است برای تبیین راهبردهای تربیتی معرفت «امام زمان» (عج) با رویکردی که در بالا گفته شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Review of Educational Strategies of cognition of Imam Mahdi (Emphasizing family)

نویسنده [English]

  • 00 00
00
چکیده [English]

Strategic planning is the planning that is designed for an especial object in the short term or long term. These programs also are planned micro and macro levels.
By looking at Islamic society and searching for different reliable document can tell us one of the main goals for achieving ideal society is conducting people to have desire for advent of Imam Mahdi. In the Iranian shie Muslim society such a deep desire among people is very obvious. Because they try to provide a very suitable base for advent of Imam Mahdi , therefore people want to educate new generation for accessing to the holy goal. New generation should have very strong and faithful desire for the holy advent .indeed there should be very strict, exact and thoughtful strategic planning for educating people then we can achieve our ideals of revolution of Iran and goals of the leader Great Imam Khomeini.
The main dimension in religious educating is personal aspect; in this case family is so important because it is the first place that everybody can have their first experiences. This paper is an introduction to explain educational strategies of cognition of Imam Mahdi.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • religious training (Education)
  • cognition
  • cognition of Imam
  • Strategic planning